Nový MAN D20 poprvé v autobusech.

MAN D20 pro budoucnost: přátelský k životnímu prostředí a účinný.
MAN D20 pro budoucnost: přátelský k životnímu prostředí a účinný.
München, 7/2005
  • Úplně nová, oceňovaná generace motorů D20 od 270 do 430 HP
  • První nasazení v provozu v nízkopodlažním MAN Lion’s City
  • Nové materiály a konstrukční metody zvýšily výkon a účinnost.
  • Splnění normy Euro 4 bude dosaženi v autobusech PM-Kat®

MAN Lion’s City – dobré vyhlídky pro městský provoz

Před necelým rokem byl představen nový nízkopodlažní městský autobus MAN Lion’s City na IAA v Hannoveru a od té doby přitahuje pozornost. Není to jen díky modernizovanýmu exteriéru a interiéru, ale také kvůli novým technickým řešením: duální elektrické platformě TEPS®, superširokým obutím na zadní ose. Autobus získal ocenění „Bus of the Year 2005“, „Stadtbus des Jahres 2005“a "if-Design-Award 2004".

Nyní hraje toto inovované vozidlo s velkým významem v portfoliu MAN vedoucí roli v koncernu. Poprvé budou nasazeny nové řadové šestiválcové motory MAN D20 v autobusech. První čtyři vozidla dostanou Norimberk, Mnichov, Annaberg a Salzgitter letos v létě. Do sériové výroby se chystají nové motory s vlastním MAN PM-Kat® systémem splňující Euro 4 na jaře 2006.

Nové motory s Euro 4 na zádi autobusů

Nové horizontální řadové šestiválce jsou s objemem redukovaným na 10.5 l . Začínají s MAN D2066 LUH 05 s výkonem 199 kW/270 hp - ten nahradí řadu D08. Jedinečné je dosažení 1900 otáček za minutu - ostatní motory dokáží 1700 otáček na rozdíl od motorů nákladních vozidel. Plný průběh momentu přes široké pásmo 1.000 do 1.400 1/min garantuje stálé silové rezervy i v náročných oblastech nasazení.

Pro nečlánkované vozy je obvyklý motor MAN D2066 LUH 01 - vyvine 228 kW/310 hp a generuje vynikající krouticí moment 1550 Nm. Obzvláště pro nasazení v článkových busech nebo v kopcovitých oblastech je určen nejsilnější city-bus motor D 2066 LUH 02 s 257 kW/350 hp a 1750 Nm. Všechny motory jsou doplněny automatickou převodovkou Voith DIWA.5 nebo šestirychlostní ZF 6 HP 502.

Motory jsou technicky přizpůsobeny k vodorovné instalaci do autobusů, a proto mají dvouválcový kompresor k zásobování stlačeným vzduchem. Většina má tři místo dvou alternátorů, hydrostaticky řízený větrák a obvykle kompresor klimatizace, ale nikoliv motorovou brzdu EVB užitou v nákladních autech. Všechny autobusy mají totiž retarder nebo intarder. Bez oleje motory váží o 100 kg více než nákladní verze, ale jsou o 100 kg lehčí než jejich předchůdci ze série D0836. Také menší 6.8 litrový D 0836 byl modifikován pro Euro 4.
Zdroj: Tisková zpráva NEOMAN, překlad části BUSportál, Kompletní zpráva v angličtině včetně technických podrobností - doc

Nový MAN D20 poprvé v autobusech.
Nový MAN D20 poprvé v autobusech.
Nový MAN D20 poprvé v autobusech.
Nový MAN D20 poprvé v autobusech.