Czechbus 2014: Scania představila na českém trhu úplně poprvé vůz Citywide
Czechbus 2014: Shora - Citywide CNG, OmniExpress (© BUSportál), Touring a jako dekorace Scania Van Hool Exqui.City (© Jindřich Šedivý)

vedle Omniexpressu a Touringu. Doplňujeme podrobnostmi k novince - paralelnímu hybridnímu autobusu Scania Citywide.
vedle Omniexpressu a Touringu. Doplňujeme podrobnostmi k novince - paralelnímu hybridnímu autobusu Scania Citywide.
Švédský výrobce nákladních vozidel a autobusů Scania představil návštěvníkům veletrhu CZECHBUS 2014 tři autobusy, které svým zaměřením pokrývají městskou, příměstskou i dálkovou dopravu.

Scania Citywide LF (CNG) - z řady Citywide v ČR úplně poprvé

Řada Citiwide nahrazuje řadu OmniCity. Designově se podobá autokaru Touring, vozy jsou však vyráběny v Evropě (autobus na veletrhu byl vyroben v Polsku). Autobus Scania Citywide LF kódovým označením CN 340 UB4x2EB CL1 je 11,9 metrů dlouhé vozidlo s konfigurací dveří 2-2-2. O pohon se stara devítilitrový motor na CNG o výkonu 340 Euro 6. Řada Scania Citywide nabízí zákazníkům autobusy s délkou od 10,9 do 18,1 m, které jsou vybaveny motory Euro 6 o výkonu 250 až 360 k. 320 k a 360 k agregáty přitom mohou být volitelně kompatibilní až se stoprocentní bionaftou. Ve výkonových stupních 280 k a 320 k – nově i u 18,1m kloubového provedení – jsou k dispozici také plynové motory Euro 6 spalující zemní plyn (CNG) nebo bioplyn.

K hybridnímu autobusu Scania Citywide LE

Nové hybridní hnací ústrojí Euro 6 dokáže spalovat stoprocentní bionaftu. Motor Euro 6 pouze s technologií SCR je úsporný, paralelní hybridní systém se stará o další úsporu paliva. Systém je optimalizován pro městský i příměstský provoz a dovoluje jízdu rychlostí až 100 km/h.
Scania se věnuje provozním zkouškám hybridních technologií již déle než 20 let. Nyní uvedená robustní koncepce paralelního hybridu bude vyráběna pro nákladní vozidla i autobusy. Na počátku se bude hybridní systém nabízet pro 12m a 14,8m autobusy se dvěma, respektive třemi nápravami. Autobusy mohou být specifikovány pro provoz ve městě, stejně jako na příměstských nebo dálkových linkách.
Srdcem hybridního hnacího ústrojí je 9,3litrový motor Scania ve výkonových stupních 250, 280 nebo 320 k, přičemž poslední varianta je vybavena výhradně technologií SCR a je kompatibilní až se stoprocentní bionaftou. Motor je propojen se standardní 12stupňovou mechanickou převodovkou Scania se systémem automatizovaného řazení Scania Opticruise. Jedná se o běžné komponenty, jejichž údržbu a opravy lze provádět v každém servisu Scania.
Mezi motor a převodovku je zařazena hybridní jednotka tvořená elektrickým soustrojím (elektromotorem a generátorem) a automatickou spojkou. Jmenovitý výkon elektrického soustrojí činí 150 kW, točivý moment je 1050 Nm. Olej pro hybridní jednotku je společný s převodovkou a jeho chlazení obstarává chladič v převodovce. Vazbu mezi střídavým proudem z elektrického soustrojí a stejnosměrným proudem z akumulátorů zajišťuje invertor namontovaný na podvozku. Lithium-iontové baterie uložené spolu s DC/DC měničem a chladicí jednotkou na střeše na přídi autobusu pod krytem disponují kapacitou 1,2 kWh. Konstrukce paralelního hybridu disponuje nouzovým dojezdovým režimem pro případ poruchy. Hybridní ústrojí a baterie zvýší hmotnost autobusu asi o 600 kg. Očekávaná životnost baterií činí 5 až 7 let.
Z pohledu řidiče je rozhraní stejné jako u autobusu s automatickou převodovkou. Tlačítkový volič převodovky má pozice D, N a R. Vozidlo se rozjíždí velmi tiše na elektřinu, motor přitom běží na volnoběh. Po dosažení příslušné cestovní rychlosti se zapojí plně mechanický pohon. Systém Scania Driver Support průběžně informuje řidiče o stylu jízdy. V režimu nízkého točivého momentu je aktivován systém hybrid eco-roll, kdy je vozidlo poháněno nebo brzděno elektrickým soustrojím, zatímco motor běží na volnoběh. Na zastávkách při otevření dveří nebo po zařazení neutrálu a aktivaci parkovací brzdy dochází k vypnutí spalovacího motoru.
Všechny hybridní autobusy Scania jsou vybaveny komunikátorem Scania, který zajišťuje spojení se systémem Scania Fleet Management. Tento systém nabízí kancelářské rozhraní pro komplexní monitorování provozu a analýzu údajů o vozidlech a řidičích.
Nasazení hybridního systému Scania spolu s DC/DC měničem a funkcemi start-stop a hybrid eco-roll zajišťuje úsporu paliva v rozmezí 20 až 25 procent, tj. 1,2 až 2,5 litru na hodinu provozu. Autobus je certifikován podle cyklu SORT s hybridním hnacím ústrojím. Kombinovanou úsporou paliva o 20 až 25 procent a použitím bionafty (u výkonového stupně 320 k) lze snížit emise CO2 o 60 až 65 procent.
Úspory samozřejmě závisí na podmínkách provozu a charakteru trasy. V typickém městském provozu s vytížením 10 až 12 hodin denně lze očekávat návratnost investice 7,5 až 9 let, v příměstském provozu se návratnost zkracuje na 5,5 až 7,5 let. Výpočet je založen na provozní životnosti 10 let s vytížením 330 pracovních dní ročně.


Ještě k Czechbusu: Dalším exponátem ve vnitřní expozici byla meziměstská Scania OmniExpress 340. Autobus o délce 12,8 metrů je osazen třináctilitrovým motorem o výkonu 410 k. Tento motor používá pro následné zpracování výfukových plynů výhradně SCR. Přenos síly na zadní nápravu pak zajišťuje manuální dvanáctistupňová převodovka s automatickým systémem řazení Scania Opticruise. Citywide a OmniExpress doplníil ještě na venkovní ploše dálkový Scania Touring HD12. Dvanáctimetrový autokar pohání stejný třináctilitrový agregát o výkonu 410 k jako v případě OmniExpressu a také zde je motor spojen s dvanáctistupňovou manuální převodovkou s automatickým systémem řazení Scania.

Z TZ Scania

Czechbus 2014: Scania představila na českém trhu úplně poprvé vůz Citywide
Citywide CNG © BUSportál
Czechbus 2014: Scania představila na českém trhu úplně poprvé vůz Citywide
Citywide CNG © BUSportál
Czechbus 2014: Scania představila na českém trhu úplně poprvé vůz Citywide
Citywide CNG © Jindřich Šedivý
Czechbus 2014: Scania představila na českém trhu úplně poprvé vůz Citywide
Citywide CNG © Jindřich Šedivý
Czechbus 2014: Scania představila na českém trhu úplně poprvé vůz Citywide
Citywide CNG © Jindřich Šedivý
Czechbus 2014: Scania představila na českém trhu úplně poprvé vůz Citywide
Citywide CNG © Jindřich Šedivý
Czechbus 2014: Scania představila na českém trhu úplně poprvé vůz Citywide
OmniExpress © BUSportál
Czechbus 2014: Scania představila na českém trhu úplně poprvé vůz Citywide
OmniExpress © BUSportál
Czechbus 2014: Scania představila na českém trhu úplně poprvé vůz Citywide
OmniExpress © Jindřich Šedivý
Czechbus 2014: Scania představila na českém trhu úplně poprvé vůz Citywide
OmniExpress © Jindřich Šedivý
Czechbus 2014: Scania představila na českém trhu úplně poprvé vůz Citywide
OmniExpress © Jindřich Šedivý
Czechbus 2014: Scania představila na českém trhu úplně poprvé vůz Citywide
Hybrid Scania Citywide. Foto Scania