Čínský elektrobus BYD se představil v České republice. Na lince 38 DP Ostrava
Vůz před DPO a záběr z tiskové konference © Stanislav Trunečka

najezdil 3137 km. Nejvíce ujetých kilometrů na jedno nabití dosáhl 261. Standardní dvanáctimetrový vůz má obsaditelnost maximálně 54 cestujících.
najezdil 3137 km. Nejvíce ujetých kilometrů na jedno nabití dosáhl 261. Standardní dvanáctimetrový vůz má obsaditelnost maximálně 54 cestujících.
Společnost BYD Co.,Ltd (Build Your Dreams) byla založena v roce 1995 jako výrobce baterií. Během několika let se stala významným dodavatelem např. pro značku Nokia, Samsung apod. Mezi výrobce aut se zařadila v roce 2003, první elektrobus opustil výrobní linky v roce 2010. V současnosti má firma se sídlem v Shenzhenu řadu poboček nejen v samotné Číně, ale její zastoupení najdeme ve Spojených státech, v Jižní Americe (Brazílie), i v Evropě. Zde sídlí pobočky společnosti v Kodani a Rotterdamu. Kromě řady měst v zemi výrobce jezdí v běžném provozu ebusy BYD např. v Londýně nebo na letišti v Amsterdamu.
Čínské elektrobusy BYD (Build Your Dream) pronikají do různých zemí
Elektrobus, který byl společností BYD bezplatně zapůjčen na testování do Dopravního podniku Ostrava (jednalo se o 31.prezentaci v Evropě), jezdil v provozu pod nizozemskou registrační značkou 72-BDH-9 a evidenčním číslem 9990.

Dvoudveřový dvanáctimetrový vůz o šířce 2550 mm a výšce 3360 mm pojme až 54 cestujících a je vybaven klimatizací. Oboje dveře vedou do nízkopodlažní části autobusu. Naproti druhým se pak nachází prostor pro kočárek či invalidní vozík a jsou zde umístěny rovněž 3 sklopné sedačky. Do vyvýšené části za zadní nápravou se dostane cestující po překonání dvou schodů.

Jako zdroj energie pro elektromotor slouží Fe baterie (lithium-iron-phosphat baterie) vyráběné společností BYD. Ty jsou rovnoměrně rozloženy ve třech blocích-nad přední nápravou, za zadní nápravou a na střeše. Jejich kapacita je 324 kWh/600 Ah (200 Ah x 3). Doba dobíjení je 5 hod. Baterie jsou dobíjeny i během jízdy rekuperací. Výrobce deklaruje dojezd na jedno nabití 250 km při spotřebě okolo 1.3 kWh na 1 km, samozřejmě v závislosti na jízdních podmínkách. Jak ukázalo testování ebusu na lince 38 v poměrně náročném kopcovitém terénu z náměstí Republiky do Bartovic, průměrný dojezd činil 224,5 km při průměrné zbytkové kapacitě baterií 22%. Maximální dojezd na jedno nabití představoval 261 km při 27% zůstatku kapacity baterií.

Výsledky teměř třítýdenního testování vozu prezentoval v pondělí 9.6. Dopravní podnik Ostrava na tiskové konferenci v budově ředitelství DPO. Přítomni byli zástupci Dopravního podniku-ředitel Roman Kadlučka a tiskový mluvčí Miroslav Albrecht a za společnost BYD Yongping Chen, Spring Huang a Bobi Feng. Přítomní zástupci médií pak měli možnost prohlédnout si rovněž samotný elektrobus, který byl přistaven před budovu ředitelství DPO.
Stanislav Trunečka



Z tiskové zprávy DPO:
Ostravský dopravní podnik testuje od pátku 23. května do 10. června 2014 čínský dvanáctimetrový elektrobus BYD. Dosavadní zkušenosti s jeho provozem potvrzují deklarované vlastnosti a technické parametry udávané výrobcem.

Za dosavadních 17 dnů v provozu ujel elektrobus čínského výrobce BYD v Ostravě celkem 3137 km v režimu běžné městské hromadné dopravy. Testován byl ve shodných provozních podmínkách jako elektrobusy, které provozuje ostravský dopravní podnik, konkrétně na lince 38 s trasou Náměstí Republiky – Bartovice.

„Velmi kladně hodnotíme provozní parametry zapůjčeného čínského elektrobusu. Vlastním testováním jsme si ověřili jeho způsobilost pro použití v našich podmínkách a nešetřili jsme ho. Nasazen byl na náročné kopcovité trati do Bartovic, která tento druh pohonu vozidel řádně ověří, “ sdělil k testování vozidla ředitel ostravského dopravního podniku Roman Kadlučka. V pracovní dny ujížděl elektrobus na dělených směnách spolehlivě a s rezervou celou délku stanovenou rozvrhem jízdy, tedy 178 km. O víkendech byl elektrobus nasazován pravidelně na celodenní směny a technici pozorovali především výdrž baterií. Ze statistik, které byly za tímto účelem vedeny, vyplynula průměrná hodnota ujetých kilometrů ve výši 224,5 km při průměrné zbytkové kapacitě baterií 22 %. Maximální počet ujetých kilometrů na jedno nabití byl zaznamenán v sobotu 1. června, kdy elektrobus BYD ujel úctyhodných 261 km při 27% zůstatku kapacity baterií.

Strategie „Zelená a čistá Ostrava 2025“, kterou již loni zveřejnil Dopravní podnik Ostrava, počítá s nasazením elektrobusů poháněných bateriemi na vnitroobvodových linkách.


Čínský elektrobus BYD se představil v České republice. Na lince 38 DP Ostrava
© Stanislav Trunečka
Čínský elektrobus BYD se představil v České republice. Na lince 38 DP Ostrava
Bartovice © Stanislav Trunečka
Čínský elektrobus BYD se představil v České republice. Na lince 38 DP Ostrava
Elektromotor © Stanislav Trunečka
Čínský elektrobus BYD se představil v České republice. Na lince 38 DP Ostrava
© Stanislav Trunečka
Čínský elektrobus BYD se představil v České republice. Na lince 38 DP Ostrava
© Stanislav Trunečka
Čínský elektrobus BYD se představil v České republice. Na lince 38 DP Ostrava
© Stanislav Trunečka
Čínský elektrobus BYD se představil v České republice. Na lince 38 DP Ostrava
© Stanislav Trunečka
Čínský elektrobus BYD se představil v České republice. Na lince 38 DP Ostrava
© Stanislav Trunečka
Čínský elektrobus BYD se představil v České republice. Na lince 38 DP Ostrava
© Stanislav Trunečka
Čínský elektrobus BYD se představil v České republice. Na lince 38 DP Ostrava
Náměstí Republiky © Stanislav Trunečka
Čínský elektrobus BYD se představil v České republice. Na lince 38 DP Ostrava
Náměstí Republiky © Stanislav Trunečka
Čínský elektrobus BYD se představil v České republice. Na lince 38 DP Ostrava
Náměstí Republiky © Stanislav Trunečka
Čínský elektrobus BYD se představil v České republice. Na lince 38 DP Ostrava
Ul. Pod Bažantnicí © Stanislav Trunečka
Čínský elektrobus BYD se představil v České republice. Na lince 38 DP Ostrava
Podzámčí © Stanislav Trunečka
Čínský elektrobus BYD se představil v České republice. Na lince 38 DP Ostrava
Bartovice © Stanislav Trunečka