Produkce autobusů v roce 2013  byla nejvyšší v historii ČR: 3 691 vozidel

(IVECO CR 85,75% a SOR 12,87%).
Celková výroba vozidel v ČR v roce 2013 poklesla.

První registrace autobusů v ČR v roce 2013. 1. SOR 292 autobusů 2. Iveco Bus 239 autobusů 3. EvoBus 148 autobusů
(IVECO CR 85,75% a SOR 12,87%).
Celková výroba vozidel v ČR v roce 2013 poklesla.

První registrace autobusů v ČR v roce 2013. 1. SOR 292 autobusů 2. Iveco Bus 239 autobusů 3. EvoBus 148 autobusů
Praha, 15. ledna 2014. V České republice bylo za rok 2013 vyrobeno celkem 1 154 678 ks silničních vozidel, z toho 1 134 285 motorových a 20 393 přípojných. Je to o 3,84 % méně než v roce 2012.

Osobních automobilů bylo v roce 2013 na území ČR vyrobeno 1 128 473 ks, což oproti roku 2012 představuje pokles produkce o 3,90 %.

U autobusů došlo k růstu výroby o 14,31 %. V roce 2013 bylo vyrobeno celkem 3 691 ks, což je historicky nejvyšší produkce v historii ČR i Československa. Před rokem 2013 bylo zatím nejvyšších počtů vyrobených autobusů dosaženo v roce 2011 (3 562 ks) a v roce 2008 (3 496 ks). Před rokem 1989 bylo dosahováno výroby přes 3 300 ks v letech 1985 až 1988, nejvíce (3 410 ks) to bylo v roce 1986.

Podíl dvou hlavních tuzemských výrobců (IVECO CR a SOR Libchavy) na celkové výrobě autobusů za rok 2013 se v podstatě nezměnil (u IVECO CR činil podíl 85,75 %, to je o 0,13 procentního bodu méně než v roce 2012 a u SOR Libchavy dosáhl 12,87 %, což je oproti roku 2012 o 0,08 procentního bodu méně). Podíl ostatních výrobců pak činil 1,38 %.

U nákladních vozidel byl v souhrnu zaznamenán pokles produkce o 48,83 % a to z důvodu ukončení výroby ve společnosti AVIA Ashok Leyland Motors (výroba v roce 2013 činila pouze 4 ks). Jediným výrobcem nákladních vozů v ČR je tak nyní pouze společnost TATRA Trucks, která vyrobila 763 vozidel, což oproti roku 2012 představuje nárůst produkce o 53,83 %.

K poklesu výroby došlo u motocyklů, kde firma JAWA Moto vyrobila 1 354 ks, což je o 41,61 % méně než v roce 2012. I přes uvedený pokles se jedná o druhou nejvyšší produkci motocyklů od roku 2009.

Rovněž u velkých přípojných vozidel kategorie O3 a O4 došlo po dvou letech růstu k poklesu výroby o 16,88 %. Celkem bylo dvěma rozhodujícími výrobci (PANAV a SCHWARZMÜLLER) v roce 2013 vyrobeno 1 251 ks vozidel daných kategorií.

Z TZ AutoSAP
18.1.2014: Tradiční přehled dodávek trolejbusů ze Škody Electric v roce 2013 pak ve výrobě přidává SOR Libchavy 10 karosérií, Iveco Bus pak 12 karosérií (kloubové jsou patrně z Francie). Naopak co se týká registrací, Solarisu se zvedá počet o 11, SOR o 5 a Iveco Bus o 3 karoserie. Snad je to vytaženo a sečteno dobře.

Statistiky 1-11 jsme vynechali, možno dohledat na AutoSAP

K detailním registracím (uváděny na stranách SDA-CIA):
Iveco CR je evidentně silný exportér viz statistika výroby, v registracích vedoucí SOR prodal většinu produkce doma. AutoSap vnesl do statistik další zmatek, kromě kolonky Scania, Scania Irizar, Higer se tu objevila kolonka Irizar. Tlak na systematičnost by měl přijít zejména ze Scanie, obzvláště uvádění samostatně položky Higer jako čínského karosáře pro vozy Scania pouze karosované v Číně podle kompletních podkladů Scanie na podvozcích Scanie je velmi nevhodné. Pro nástavby Irizar doporučujeme uvádět kombinaci podvozek- nástavba. Irizary jsou nyní schovány pod Irizar, Scania Irizar a Volvo. V tom se kromě prodejců nevyzná opravdu nikdo. Malokapacitní nástavby "Daily" pak jsou obdobně nejasné - co je pod nástavbářem a co pod Iveco, ... Buzola Bus Design (na Sprinterech) také rozporuje pouhé dva busy. Lepší statistiky nemáme k dispozici. Je to na výrobcích, aby se pokusili o změnu.
První registrace
  • 292 SOR (z toho 68 kloub.)
  • 239 Iveco Bus (ve statistice vedeno jako 207 Irisbus a 32 Iveco]
  • 148 autobusů EvoBus (120 Mercedes-Benz a 28 Setra)
  • 48 Solaris (z toho 4 kloub.)
  • 35 MAN (z toho 1 kloub) + 3 Neoplan
  • 27 Volvo (zahrnuty nástavby Irizar)
  • 18 KHMC
  • 14 Rošero-P
  • 11 Irizarů s neurčeným podvozkem - poptáme se, v úvahu padají zejména podvozky Scania.
  • 9 Scania (5 Scania Irizar + 4 Scania Higer)
  • 9 Isuzu
  • 5 VDL
  • 2 Buzola Bus Design
  • 2 Otokar
  • 1 Stratos
Dagmar Braunová

Zdroj www.autosap.cz a SDA-CIA
K prvním registracím a výrobě nových autobusů 1-10/2013 v ČR
Statistiky 1-11 jsme vynechali, možno dohledat na AutoSAP. Držíme se původní metodiky sledování M3 + nezařazené. Vše sečteno bez záruky.
K prvním registracím a výrobě nových autobusů v ČR v roce 2012

K prvním registracím nových autobusů v ČR v roce 2011. Porovnání s 2010.
První registrace nových autobusů v ČR 2010
První registrace nových autobusů v ČR 2009