Česko-maďarský trolejbus má za sebou první zkušební kilometry po vozovně
Na okruhu v szegedské vozovně. © ŠEL, Jiří Šplíchal, 14. 8. 2013

v Szegedu, kde byla úspěšně dokončena další etapa oživování prototypu kloubového trolejbusu Ikarus - Škoda Tr 187.2.
Reklama
v Szegedu, kde byla úspěšně dokončena další etapa oživování prototypu kloubového trolejbusu Ikarus - Škoda Tr 187.2.
V polovině srpna proběhly první zkušební jízdy po okruhu v szegedské vozovně v režimu napájení jak z troleje, tak z trakčních baterií. Co všechno tomu předcházelo?

Karoserii vyrobila společnost Magyar Trolibusz Kft. sídlící v průmyslové zóně Ikarus v Székesfehérváru. Červenou barvu trolejbusu Ikarus – Škoda Tr 187.2 si zvolili szegedští obyvatelé v anketě. V květnu byl rozpracovaný vůz převezen do plzeňské Škody Electric, kde byla v následujícím měsíci dosazena elektrická výzbroj. Koncem června putoval trolejbus zpět do Székesfehérváru, kde byl dokončen interiér.

V červenci zde technici ze Škody Electric dokončovali zapojení některých zařízení, prováděli zkoušky a ladění softwaru. Následovalo testování komunikace mezi střešní jednotkou a vozidlovým systémem Silex. Výrobce karoserie mezitím prováděl dokončovací práce na hydraulickém a vzduchovém systému. Byla také naplněna a oživena celovozová klimatizace, která již v následujících tropických dnech prošla ostrým testem a ukázala svou užitečnost – což s povděkem kvitovali všichni pracovníci na voze. V noci z 30. na 31. července byl trolejbus převezen do Szegedu.

Po předání dokončeného vozu zákazníkovi následovalo první natrolejení. V následujících dnech prováděli softwaroví specialisté nezbytné doladění řízení pohonů a trakčních baterií na základě chování vozidla. Ve středu 7. srpna trolejbus poprvé vyjel několik metrů před halu v režimu provozu na trakční baterii. A konečně 13. srpna se vůz vydal na okružní zkušební trasu po areálu vozovny v ulici Körtöltés. Prvních kilometrů se kromě techniků Škody, Ikarusu a dopravního podniku zúčastnil také dlouholetý zkušební řidič Plzeňských městských dopravních podniků, který na základě svých zkušeností pomohl s testováním vozových funkcí.

Co prototyp čeká dále? Po nezbytných úředních krocích by se měl trolejbus podívat poprvé do ulic města. V průběhu podzimu čekají vozidlo další náročné zkoušky potřebné pro schválení typu a první nasazení s cestujícími se předpokládá v lednu příštího roku. Do té doby by do jihomaďarského města měly dorazit další 3 – 4 vozy. Celá zakázka čítá celkem 13 vozidel a bude dokončena v srpnu 2014.

Nové trolejbusy budou nasazeny na linky 10 a 20, které jsou v současnosti obsluhovány autobusy dopravce Tisza Volán Zrt. (Pozn.: městský dopravní podnik Szegedi Közlekedési Kft. provozuje pouze tramvaje a trolejbusy, městské autobusy provozuje Tisza Volán Zrt., obdoba našich podniků ČSAD). Linka 10 jezdí v trase Tarján, Víztorony tér – Klinikák a spojuje lidnaté panelové sídliště s centrem města a zdravotnickým komplexem. V celé trase je nataženo trolejové vedení, které dnes již většinou využívají jiné linky. Pouze cca 1,5 kilometrový úsek vybudovaný v roce 2011 bude v pravidelném elektrickém provozu poprvé.

Linka 20 dozná oproti dnešní autobusové podobě mírnou změnu trasy na svém začátku. Nově bude začínat shodně s linkou 10 na Víztorony tér a bude pokračovat po její trase až na konečnou Klinikák. Zde trolejbusy opustí vrchní vedení a na trakční baterie budou pokračovat nejprve k hlavnímu vlakovému nádraží (konečná tramvajových linek 1 a 2) a dále do předměstské čtvrti na konečnou Vadkerti tér. Spoje linek 10 a 20 budou jezdit v prokladu a předpokládá se jejich uvedení ve společném jízdním řádu (podobně jako tomu je u linek 9 a 19, které se liší pouze v koncových úsecích tras). Stejně tak i jednotlivé vozy by měly jezdit střídavě na linkách 10 a 20, čímž se dosáhne poměru cca 17 km v režimu trolej a 8 km v režimu trakční baterie.
Závěrem popřejme novým trolejbusům mnoho šťastných kilometrů a spokojených cestujících. Město Szeged může svým kladným postojem k elektrické trakci ve veřejné dopravě sloužit za vzor mnoha městům Evropy i ČR. Toto místo rozhodně stojí za návštěvu nejen pro příznivce dopravy, ale potěší i běžného turistu a cestovatele – díky množství památek, pečlivě udržované městské zeleni nebo přívětivému centru s rozsáhlými oživenými pěšími zónami, které nabízejí široké možnosti zábavy a kulturních zážitků.
23. srpna, Škoda Electric, Jiří Šplíchal
26. červen 2013: Další den s trolejbusy Škoda Electric: První 'Szeged' v hale ...
Návrat do Szegedu IV.: Historické trolejbusy Ikarus a ZIU
Návrat do Szegedu III.: Trolejbusy v depu i v ulicích

Česko-maďarský trolejbus má za sebou první zkušební kilometry po vozovně
Karoserie po příjezdu do Škody Electric © ŠEL, Jiří Šplíchal, 22. 5. 2013
Česko-maďarský trolejbus má za sebou první zkušební kilometry po vozovně
Trolejbus po příjezdu do vozovny v Szegedu © ŠEL, Jiří Šplíchal, 31. 7. 2013
Česko-maďarský trolejbus má za sebou první zkušební kilometry po vozovně
Domovem vozidla se stala nová hala szegedské vozovny postavená za přispění fondů EU, kde se provádějí také modernizace trolejbusů 15 Tr a 21 Tr. © ŠEL, Jiří Šplíchal, 31. 7. 2013
Česko-maďarský trolejbus má za sebou první zkušební kilometry po vozovně
První vyjetí v režimu na trakční baterie © ŠEL, Jiří Šplíchal, 7. 8. 2013
Česko-maďarský trolejbus má za sebou první zkušební kilometry po vozovně
Prototyp spolu s s trolejbusem Škoda 21 Tr č. T-813. Ten byl původně provozován v ČR v Plzni jako autobus 21 Ab. S novým vozidlem má něco společného – po přestavbě získal možnost jízdy na trakční baterie, v tomto případě se však jedná jen o nouzový pojezd při mimořádnostech v provozu. © ŠEL, Jiří Šplíchal, 13. 8. 2013
Česko-maďarský trolejbus má za sebou první zkušební kilometry po vozovně
Setkání kloubových vozů Škoda, 15 Tr vlevo je o dvě generace starší a před generální opravou sloužil v Českých Budějovicích. © ŠEL, Jiří Šplíchal, 14. 8. 2013
Česko-maďarský trolejbus má za sebou první zkušební kilometry po vozovně
Červenou barvu trolejbusu Ikarus – Škoda Tr 187.2 si zvolili szegedští obyvatelé v anketě. Možná vzpomínka na staré časy? Vlevo historický Ikarus Ganz T 280, vpravo legendární sovětský ZiU-9. © ŠEL, Jiří Šplíchal, 14. 8. 2013
Česko-maďarský trolejbus má za sebou první zkušební kilometry po vozovně
Další etapa testů je úspěšně za námi, vracíme se do haly. Na shledanou! © ŠEL, Jiří Šplíchal, 16. 8. 2013