Na návštěvě ve Škoda Electric I.: Po letech trolejbus s bateriovým pohonem
© BUSportál

Trollino pro Landskronu ve výrobní hale.
Trollino pro Landskronu ve výrobní hale.
Návštěvu Škody Electric redakce podnikla při příležitosti návštěvy Dave Chicka z British Trolleybusu a jeho kolegy Stephena Olivera z Austrálie. Pro čtenáře BUSportálu v souvislosti se společnými aktivitami s milými hosty z daleka tak vzniknou patrně dvě nebo tři reportáže. Svezli jsme se "Hradcem" po Plzni, podívali se do haly i vedle. Za vstřícnost patří velké poděkování Škodě Electric.
Trolejbus s bateriovým pohonem pro provoz bez přímého napájení z vedení jako prototyp vyvinula Škoda v roce 2003. Vozidlo bylo následně odprodáno do Mariánských Lázní. Před tím, jak uvádí www.spvd.cz, na konci roku 1983 byl v ostrovské Škodovce otevřen vývojový úkol "Trolejbus s dvojím pohonem". Jedním z bodů tohoto úkolu byl Trolejbus s hybridním pohonem na akumulátorové baterie. Pro zkoušky byl použit funkční 14Tr a baterie se umístily do akumulátorového přívěsu.

V posledních letech se nezávislý provoz řešil hybridně dieselagregátem, který elektřinu v případě potřeby vyrobil. Provoz v dieselrežimu kromě emisí vykazuje i poměrně velkou spotřebu paliva. Zřejmě s prudkým vývojem a zlepšením parametrů baterií se vrací tato technologie v nové kvalitě. (Tuto tendenci v minulých letech prezentoval trolebusový provoz v Gdaňsku). Ve Škodovce kromě landskronského trolejbusu budou touto technologií vybavena i vozidla pro Szeged a lze předpokládat pokračování tohoto trendu. Trolejbus pro Landskronu je Trollino/26 Tr (zakázku uzavřel dodavatel karosérie Solaris). Na skutečnou zeleň landskronských trolejbusů se můžete podívat v odkazu, fotografovaný trolejbus se stal "stříbrozeleným" pečlivým zabalením do bublinkové fólie. Záběr z interiéru ukazuje z ochranného potahu osvobozenou měkce čalouněnou sedačku, patrně jsou švédští cestující ukáznění. Baterie pro bezdrátový provoz budou umístěny vzadu v "komíně", ve kterém je v případě autobusu motor (diesel nebo CNG) a v případě trolejbusu ev. dieselagregát. Souvislé průhledné zadní okno je proto v karosériích Solaris u klasických na vedení závislých trolebusech.
S jarem se opět nahrnuly jak zajímavé akce, tak z nich vyplývající materiály a bude se to ještě "zahuštovat". Není snadné stanovit priority :-)
Dagmar Braunová
Nejnovější trolejbus v Landskroně pojmenovali Else-Len

Na návštěvě ve Škoda Electric I.: Po letech trolejbus s bateriovým pohonem
© BUSportál
Na návštěvě ve Škoda Electric I.: Po letech trolejbus s bateriovým pohonem
© BUSportál
Na návštěvě ve Škoda Electric I.: Po letech trolejbus s bateriovým pohonem
© BUSportál
Na návštěvě ve Škoda Electric I.: Po letech trolejbus s bateriovým pohonem
© BUSportál
Na návštěvě ve Škoda Electric I.: Po letech trolejbus s bateriovým pohonem
© BUSportál
Na návštěvě ve Škoda Electric I.: Po letech trolejbus s bateriovým pohonem
© BUSportál
Na návštěvě ve Škoda Electric I.: Po letech trolejbus s bateriovým pohonem
© BUSportál
Na návštěvě ve Škoda Electric I.: Po letech trolejbus s bateriovým pohonem
© BUSportál
Na návštěvě ve Škoda Electric I.: Po letech trolejbus s bateriovým pohonem
© BUSportál
Na návštěvě ve Škoda Electric I.: Po letech trolejbus s bateriovým pohonem
© BUSportál
Na návštěvě ve Škoda Electric I.: Po letech trolejbus s bateriovým pohonem
© BUSportál
Na návštěvě ve Škoda Electric I.: Po letech trolejbus s bateriovým pohonem
Stephen Oliver, Dave Chick a Milan Norek ze Škody Electric jako zasvěcený průvodce výpravy © BUSportál