Město Chełm v Polsku kupuje autobusy s palivovými články NesoBus
Chełm a společnost PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy podepsaly 18. března 2024 smlouvu na dodání 26 vodíkových autobusů NesoBus. Do provozu mají být uvedeny v roce 2026. Foto město Chełm

Chełm a společnost PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy podepsaly smlouvu na dodání 26 vodíkových autobusů pro místního dopravce Chełm Bus Lines. Půjde o nově vyráběné autobusy s palivovými články NesoBus. Za jeden zaplatí přes 20 milionů korun. Jde o největší jednorázový nákup vodíkových autobusů v Polsku a největší zakázku pro NesoBus.

Chełm a společnost PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy podepsaly smlouvu na dodání 26 vodíkových autobusů pro místního dopravce Chełm Bus Lines. Půjde o nově vyráběné autobusy s palivovými články NesoBus. Za jeden zaplatí přes 20 milionů korun. Jde o největší jednorázový nákup vodíkových autobusů v Polsku a největší zakázku pro NesoBus.

Město získalo finanční prostředky na nákup autobusů s palivovými články ve výši více než 100 milionů PLN z Národního fondu pro ochranu životního prostředí a vodní hospodářství. Celková hodnota projektu byla plánována ve výši téměř 112 mil. PLN (654,5 mil. Kč)

Výběrové řízení na dodavatele bylo zveřejněno v září 2023. Z informací o výběru nejvýhodnější nabídky vyplývá, že uchazeč PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy nabídl cenu přibližně 97 mil. PLN (cca 567 mil. Kč, tzn. téměř 22 mil. Kč za jeden vůz), Konsorcium ARTHUR BUS Wroclaw a Bus Motor Kyjov 102 mil. PLN (cca 596 mil. Kč)a jako třetí v pořadí se umístil Solaris Bus & Coach s přibližnou cenou 127 mil. PLN (cca 742 mil. Kč).

Autobusy se budou vyrábět v "sousedním" 60 km vzdáleném Świdniku. Premiérově představil PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy nový typ autobusu NesoBus v květnu 2022. Název „Neso” znamená „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” vzduch ("Nevypouští výfukové plyny a čistí" vzduch). Sériová výroba byla zahájena v roce 2023 a poprvé vyjel do pravidelného provozu ve městě Rybnik v Polsku, které pořídilo 20 vozidel. Kromě polského trhu chce výrobce zamířit i do ostatních evropských zemí.

NesoBus podle PAK-PCE spotřebuje asi 8 kg vodíku na 100 km. Kompozitní nádrže umístěné na střeše mají kapacitu 37,5 kg vodíku, což umožňuje vozidlu ujet přibližně 450 km. V testu SORT-2 dosáhl spotřeby vodíku 5,5 kg na 100 km. Autobus je 12 m dlouhý, 2,55 m široký, 3,4 m vysoký, jeho pohotovostní hmotnost je necelých 13 tun, pojme až 93 cestujících, z toho až 37 míst je k sezení.

Výrobce zdůrazňuje vysokou bezpečnost vozidla "díky použití vícestupňové ochrany řidiče a cestujících": zvětšení zorného pole řidiče, od použití modulárních LED světel s osvětlením rohu nebo soumrakových a dešťových senzorů až po 360° monitorování, použití bezpečnostních systémů pro aktivní zlepšování jízdní dráhy, jako jsou EBS 3. generace, ABS, ASR, ESC, ukazatele tlaku pneumatik, kombinace snímačů nárazu a snímačů úniku vodíkových lahví. Technická data: palivový článek Ballard FCmove-HD s čistým maximálním výkonem 70 kW, elektrický asynchronní motor ZF v nábojích kol zadní nápravy o ovýkonu 2x125 kW, trakční baterie LTO 2x15,2 kWh. Podvozek tvoří nápravy ZF.

Město Chełm leží blízko polsko-ukrajinské hranice je s asi 80 tisíci obyvately třetím největším městem Lublinského vojvodství. 26 elektrickými autobusy s palivovými články nahradí v roce 2026 celou stávající autobusovou flotilu Chełm Bus Lines. Dodávané budou ve třech etapách, poslední do 30. října 2025. Jde o třetí větší zakázku NesoBuses v Polsku po Rybniku a Gdaňsku.  Nákupy v podobném rozsahu v poslední době realizovala také Poznaň (25 vozidel) a Wałbrzych (20 + 25 v opci), v obou případech jde o autobusy Solaris.

 


Město Chełm v Polsku kupuje autobusy s palivovými články NesoBus
Při podpisu smlouvy na nákup 26 vodíkových autobusů NesoBus zastupoval město Chełm starosta Jakub BanChełmaszek, a Polski Autobus Wodorowy, prezident Maciej Nietopiel. Foto město Chełm
Město Chełm v Polsku kupuje autobusy s palivovými články NesoBus
NesoBus pojme až 93 cestujících, z toho až 37 míst je k sezení. Foto město Chełm