CZECHBUS 2012 je za námi, začíná příprava ročníku 2013
Foto Incheba Praha

Autobusový veletrh se zázemím doprovodných programů si našel svoje místo.
Autobusový veletrh se zázemím doprovodných programů si našel svoje místo.
Redakce BUSportálu se osobně nezúčastnila prvního ročníku, takže bude chybět osobně laděné srovnání. Začněme tím, o co veletrh přišel - přišel o synergii s veletrhem cestovního ruchu MADI Travel Market návratem této akce do Letňan, i termíny se rozešly. To mohlo oslabit pozici veletrhu v oblasti zájezdových autokarů. S některými se patrně setkáme na Výstavišti v rámci Holiday Worldu (účast autokarů na MADI byla velmi nízká). Tady má Czechbus možnost dalšího vývoje, protože stejné subjekty, které vyrábějí či prodávají autobusy, mají v nabídce i autokary. Klientela je ovšem velmi odlišná.

Vzhledem k tomu, že výrazně posílila úloha veletrhu v pravidelné veřejné dopravě, absence turistického tématu byla vyrovnána opravdu "našlapaným" doprovodným programem. Skoro by se dalo říci, jestli se nevystřílelo příliš mnoho prachu najednou. Nebylo možno poctivě absolvovat všechno, i proto se následně zmíníme jen o některých z nich. Věřme, že se pro doprovodné programy následujících ročníků nalezly nebo naleznou další nosné náměty. Chystá se 3. ročník Veřejné dopravy ONLINE, což zakládá zajímavou tradici. Svým způsobem výhodou byla i absence prozatímní haly s MADI Travel Marketem před Průmyslovým palácem, kdy byl jednak otevřen prostor pro vnější exponáty, ale především nepřerušená trasa pro pohyblivé exponáty - trolejbus PMDP (i když v režimu s vlastní dieselelektrárnou) a hybrid Volvo.

Vzhledem k sevřenosti expozic se BUSportál snažil předem maximálně informovat dopravní profesionály i veřejnost o tom, čemu je možno se věnovat. I proto zde bylo mnoho informovaných a následně spokojených návštěvníků. Ten, kdo expozice proběhl bez pevného cíle, mohl vnímat rozsah jako komorní. Je jasné, že v současné nepříznivé ekonomické situaci, která obzvláště v segmentu vozidel pro veřejnou dopravu nastala a trvá, pořádání takovéto akce je velkou odvahou. Výrobci se koncentrují na zásadní výstavní akce - letos to pro autobusy byl IAA Hannover. S něčím takovým se opravdu nelze srovnávat a ani to není potřeba. Důležité je, aby takovouto českou akci především vzali na vědomí české subjekty a ti zahraniční výrobci, pro které je tento trh zajímavý. Expozice IVECO CR (dokonce se sedmi vozy) a expozice SOR je tímto základním předpokladem. Solaris o český trh projevuje soustavný zájem, potěšil zájem MAN Truck & Bus a Volvo a velmi bohatě zastoupená nabídka malokapacitních vozidel české i zahraniční výroby. Při absenci jiné podobné akce tedy nakonec obstála i bilance českých premiér.

Velmi příjemná a nápaditě realizovaná byla vazba mezi tématikou elektromobility v teorii i praxi. Konference, kterou profesionálně s pestrým zastoupením kvalitních přednášejících připravili pořadatelé z Incheby Praha, byla nabitá zajímavostmi a novinkami a doplňovaly ji jako exponáty hned čtyři elektrobusy (SOR, Solaris, Rošero-P, Stratos), dva hybridy (Citelis, Volvo) a jeden trolejbus (Škoda 27 Tr Solaris). Vhodně načasovaná byla i tématika BRT v době, kdy krůček po krůčku se o tento způsob dopravy snaží i DPP Praha. U obou témat je třeba ocenit i úlohu Centra dopravního výzkumu a jeho vazeb.

Pokud jsme měli možnost během i po veletrhu vnímat názory vystavovatelů, spektrum názorů bylo velmi široké, takže vyvozovat jednoznačné hodnocení nelze a hodnocení se dokonce dynamicky měnila během samotné akce. Naprostá většina si pochvalovala množství profesních partnerů, kolegů a přátel, které bylo možno potkat.

BUSportálu se veletrh líbil a podle zpracovaných materiálů je jasné, že jsme se nenudili. Regionálnost a "českost" celé akce včetně lokalizace uprostřed Prahy se ukazuje jako výhoda, přestože samotné Výstaviště se nenachází v nejlepší kondici.

BUSportál vítá rozhodnutí pořadatelů nepřerušovat roční periodicitu a uspořádat veletrh opět v roce 2013, přestože to nebude v situaci, kdy se chystá revitalizace dopravních veletrhů v Brně v projektu Eurotrans, rozhodně jednoduché.
Dagmar Braunová
Vyhodnocení veletrhu pořadateli a postupně i informace k dalšímu ročníku najdete na stranách veletrhu Czechbus.

BUSportál a CZECHBUS 2012: Souhrn odkazů na materiály z veletrhu

CZECHBUS 2012 je za námi, začíná příprava ročníku 2013
© (pan)