Štěpán Jůza pro BUSportál z odpovědi Ministerstva dopravy na jeho připomínky:
Štěpán Jůza pro BUSportál z odpovědi Ministerstva dopravy na jeho připomínky:
28.10.2005 zveřejnil BUSportál článek
"Je třeba měnit označníky zastávek?"
Dne 7.11.2005 mi Ministerstvo dopravy ČR (odbor personální a organizační) zaslalo e-mail s vyjádřením k některým z připomínek.
Podle tohoto sdělení si ministerstvo uvědomilo, že instalování dopravních značek IJ 4a a IJ 4b v rozměrech podle VL 6.1 (tedy 50 cm) na stávající označníky by bylo spojeno se zvýšenými náklady na jejich rekonstrukci, a vydává v souvislosti s revizí ČSN 73 6425 alternativně další vzorový list s rozměry použitelnými v označnících. To zřejmě znamená připuštění původních rozměrů značek - čtverce o délce strany 41 cm nebo kruhu o průměru 40 cm. Nový vzorový list zatím ještě není zveřejněn na webu CDV, ale telefonicky mi potvrdili, že písemné schválení od MD ČR již obdrželi.
Při umisťování nových značek na označníky nebo celých označníků mají být respektovány obecné požadavky ČSN EN 12899-1: 2003, změna se týkala zejména rozšíření požadavků na retroreflexní provedení a na povinnou certifikaci značek. Výměna dosavadních značek na označníku se týká zejména těch dopravců, jejichž označníky nevyhovují ani dřívějším normám. Od ledna 2001 nevyhovují právním požadavkům ani ty značky, v nichž jsou uvedeny údaje, které vyhláška č. 30/2001 Sb. výslovně nepřipouští - problematické může být uvádění názvu zastávky, čísel linek apod. přímo ve značce namísto pod ní. Vyhláška neumožňuje ani symbol autobusu na kulaté značce IJ 4b tato varianta značky byla v souladu s předpisy jen v období 12/1995 - 1/2001.
Srpnový výklad Ministerstva dopravy, podle nějž značky IJ 4a a IJ 4b od roku 2001 nejsou součástí označníku zastávky a má je zřizovat a udržovat vlastník pozemní komunikace, je právně velmi diskutabilní a není snadné si představit jeho realizaci. Případný spor by definitivně mohl rozhodnout jen soud - ministerstvo má předpisy kvalitně tvořit a informovat o jejich znění, jeho výklady právních mezer nejsou směrodatné ani závazné.
V nové ČSN 73 6425 "Autobusové, tramvajové a trolejbusové zastávky", jejíž příprava se chýlí ke konci, mají být požadavky na označení zastávky uvedeny do souladu s vyhláškou 30/2001 Sb. (doufejme, že bude odstraněn i rozpor a duplicita této ČSN se vzorovými listy dopravního značení a že novelizace vyhlášky dořeší označování společných zastávek). Ostatní připomínky byly zodpovězeny nepříliš konkrétním způsobem, a tak nezbývá než vyčkat, zda v nových verzích technických a právních předpisů dojde k nějakému vývoji.
Pro BUSportál Štěpán Jůza.
Podle tohoto sdělení si ministerstvo uvědomilo, že instalování dopravních značek IJ 4a a IJ 4b v rozměrech podle VL 6.1 (tedy 50 cm) na stávající označníky by bylo spojeno se zvýšenými náklady na jejich rekonstrukci, a vydává v souvislosti s revizí ČSN 73 6425 alternativně další vzorový list s rozměry použitelnými v označnících. To zřejmě znamená připuštění původních rozměrů značek - čtverce o délce strany 41 cm nebo kruhu o průměru 40 cm. Nový vzorový list zatím ještě není zveřejněn na webu CDV, ale telefonicky mi potvrdili, že písemné schválení od MD ČR již obdrželi.
Při umisťování nových značek na označníky nebo celých označníků mají být respektovány obecné požadavky ČSN EN 12899-1: 2003, změna se týkala zejména rozšíření požadavků na retroreflexní provedení a na povinnou certifikaci značek. Výměna dosavadních značek na označníku se týká zejména těch dopravců, jejichž označníky nevyhovují ani dřívějším normám. Od ledna 2001 nevyhovují právním požadavkům ani ty značky, v nichž jsou uvedeny údaje, které vyhláška č. 30/2001 Sb. výslovně nepřipouští - problematické může být uvádění názvu zastávky, čísel linek apod. přímo ve značce namísto pod ní. Vyhláška neumožňuje ani symbol autobusu na kulaté značce IJ 4b tato varianta značky byla v souladu s předpisy jen v období 12/1995 - 1/2001.
Srpnový výklad Ministerstva dopravy, podle nějž značky IJ 4a a IJ 4b od roku 2001 nejsou součástí označníku zastávky a má je zřizovat a udržovat vlastník pozemní komunikace, je právně velmi diskutabilní a není snadné si představit jeho realizaci. Případný spor by definitivně mohl rozhodnout jen soud - ministerstvo má předpisy kvalitně tvořit a informovat o jejich znění, jeho výklady právních mezer nejsou směrodatné ani závazné.
V nové ČSN 73 6425 "Autobusové, tramvajové a trolejbusové zastávky", jejíž příprava se chýlí ke konci, mají být požadavky na označení zastávky uvedeny do souladu s vyhláškou 30/2001 Sb. (doufejme, že bude odstraněn i rozpor a duplicita této ČSN se vzorovými listy dopravního značení a že novelizace vyhlášky dořeší označování společných zastávek). Ostatní připomínky byly zodpovězeny nepříliš konkrétním způsobem, a tak nezbývá než vyčkat, zda v nových verzích technických a právních předpisů dojde k nějakému vývoji.
Pro BUSportál Štěpán Jůza.