Mild-hybridní článkové autobusy pro České Budějovice
Volvo 7900 LAH koupil Dopravní podnik města České Budějovice v květnu 2020. Foto DPMČB

Dopravní podnik města se rozhodl obnovit flotilu autobusů v MHD vozidly s technologií, která kombinuje dieselový agregát a elektrický pohon. Zveřejnil výběrové řízení na dodavatele šesti mild-hybridních autobusů.

Dopravní podnik města se rozhodl obnovit flotilu autobusů v MHD vozidly s technologií, která kombinuje dieselový agregát a elektrický pohon. Zveřejnil výběrové řízení na dodavatele šesti mild-hybridních autobusů.

Celonízkopodlažní článkové 18m autobusy pro minimálně 125 osob potřebuje dopravní podnik pro modernizaci vozového parku pro linky MHD České Budějovice. Naposledy nakoupil nové kloubové vozy Solaris v roce 2021. Nyní se rozhodl pro mild-hybridní autobusy s dieselovým a přídavným elektrickým motorem. Ten funguje při jízdě nebo brzdění jako generátor a při rozjezdu jako startér. Elektrická energie je ukládána při jízdě a brzdění v superkondenzátorech UltraCap. Během zastavení napájí palubní síť, během jízdy funguje jako podpora dieselového motoru elektrickým hnacím výkonem. Tím dochází k úspoře paliva i škodlivých emisí.

Dopravní podnik města České Budějovice hybridní technologii zná a má ji vyzkoušenou. Už na podzim roku 2017 testoval článkové hybridní Volvo 7900 LAH, které měl půjčené od Volvo Group Czech Republic. Následně ho po dobrých zkušenostech odkoupil. Příští rok by v případě úspěšného ukončení veřejné zakázky mělo autobusovou flotilu v Českých Budějovicích posílit šest podobných nových autobusů. Dodávku autobusů požaduje dopravní podnik do jednoho roku od účinnosti kupní smlouvy.

Předpokládaná hodnota zakázky je 65 milionů korun, dopravní podnik nepředpokládá spolufinancování z programů EU. Nákup hybridních autobusů program IROP nepodporuje. Vyhlášené výzvy se vztahovaly na bezemisní vozidla, tj. elektrické bateriové a vodíkové autobusy, trolejbusy a tramvaje, nebo nízkoemisní využívající alternativní palivo biometan, jako jsou autobusy na plyn.