Dopravák 6/2004: I v roce 2003 pokračovala ve firmě KHMC s.r.o. z Opavy úspěšně dostavba, ale už i vlastní výroba malých autobusů. V závěru loňského roku bylo překročeno již 300 vyrobených autobusů,
Dopravák 6/2004: I v roce 2003 pokračovala ve firmě KHMC s.r.o. z Opavy úspěšně dostavba, ale už i vlastní výroba malých autobusů. V závěru loňského roku bylo překročeno již 300 vyrobených autobusů,
Dopravák 6/2004: I v roce 2003 pokračovala ve firmě KHMC s.r.o. z Opavy úspěšně dostavba, ale už i vlastní výroba malých autobusů. V závěru loňského roku bylo překročeno již 300 vyrobených autobusů, z nichž bylo exportováno více než 15 % do Rakouska a 10 % na Slovensko. Pro veřejnou dopravu byly mimo jiné vyrobeny první tři lůžkové autobusy na podvozku IVECO 5OC15V se dvěma dálkově ovládanými elektrickými dveřmi (Audisbus Rychnov n. K.). Výroba autobusů s karoserií vlastní výroby KHMC byla zahájena již v roce 2001 na podvozku Sprinter 616 CDI o celkové hmotnosti 6 300 kg s kapacitou cca 30 cestujících, z nichž linkové provedení v ČSAD Havířov má již najeto přes 120 tisíc kilometrů, ostatní tři kusy jsou vyrobeny v zájezdovém provedení.

Poslední novinkou, která byla představena 11. března 2004 ve společnosti ČSAD Havířov a Městském úřadě v Havířově, je malý nízkopodlažní autobus KHMC City, který byl vyroben v kooperaci s firmou EA KFB Gera. Jde o nízkopodlažní městský autobus s rovnou podlahou bez schodů kategorie M3 (5 490 kg celkové hmotnosti), vzadu se vzduchem odpérovanou bezúdržbovou dvounápravou třetí generace švédského výrobce Freno. Právě požadavek na nízkopodlažní provedení se zcela rovnou podlahou neumožňuje stavbu na podvozcích se zadní hnací nápravou (Mercedes, Iveco), ale pouze podvozky s předním náhonem, tj. Fiat, Peugeot, Renault, Citroen. Kapacita autobusu je 33 cestujicích a cellcová délka 6 935 mm.


Na tento autobus se tedy vztahuje dotace na podporu obnovy vozového parku nízkopodlažních sólo vozidel městské hromadné dopravy do 7,5 m.

Až po zadní sloupek dveří řidiče je tady použita bez úprav přední část výše uvedených vozidel včetně přední hnací nápravy, pouze čelní sklo může být na přání nahrazeno vysokým. Karoserie je samonosná, dostatečně tuhá, takže spolu s nezávisle zavěšenými koly zadní dvounápravy dobře sedí na vozovce a zajišťuje dobré sezení na vozovce i při vyšších rychlostech. Průměr otáčeni 15,4 m je pouze o jeden metr větší než u velkých osobních vozidel. Diskové brzdy jsou na všech kolech, parkovací brzda je pružinová na obou zadních nápravách.

Vnitřní šířka 1 920 mm a vnitřní výška 2 100 mm spolu s velkou prosklennou plochou (přes 10 m čtv.) poskytují cestujícím ve vozidle příjemný pocit prostorného a pohodlného autobusu, dvě střešní vyklápěcí okna a ventilátory zajišťují dostatečnou výměnu vzduchu i v letních měsících. Tři výměníky tepla, uspořádané tangenciálně, se starají o vytápění. Dobré dílenské zpracování a flexibilní interiér (výběr sedadel, počet provedení a uspořádání dveří, uspořádání sedadel apod.) dávají dobrý předpoklad pro využití tohoto autobusu i v České republice.

Výhoda kooperace je zřejmá z cenových relací, kdy prakticky malosériová výroba karosérií s úsporou lidské práce v Geře spolu s naší nižší cenou pracovní hodiny na pracnějším dokončování autobusů zúročují nižší cenovou úroveň u nás dodělávaného autobusu o cca 20 procent.

Autobusy z EA KFB Gera jsou oblíbené na velkých letištích (např. Frankfurt n. M. a další) nebo v malých městech v Rakousku, Německu nebo Švýcarsku, v severských zemich (Švédsko, Dánsko) i jako pouze dvounápravové s nižší kapacitou cestujících. V České republice předpokládáme jejich využití pro spojení přepravně hodně navštěvovaných míst v centrech větších měst (poliklinika, pracovní úřad, městský úřad, městská nemocnice na přMdadu města Ostravy) nebo spojení centrálních parkovišť s pěší zónou v krátkých časových intervalech apod. V regionech jsou pak vhodné pro dopravní obsluhu menších měst, případně jejich spojení s blízkými většími obcemi (např. Rychnov - Vamberk) tak, jak jeho využití předpokládá Audis Rychnov nad Kněžnou, majitel prvního vyrobeného kusu.

Autobus KHMC City - technické údaje:

  • Autobus: kategorie M3, třída I - městský, provedení-nízkopodlažní
  • Podvozek: Fiat, Peugeot, Renault, Citroen - dle volby zákazníka
  • Karoserie: samonosná se zadní vzduchem odpérovanou dvounápravou s nezávisle zavěšenými koly
  • Motor: čtyřválcový turbodiesel s přímým vstřikem
  • Výkon: 94 kW (128 PS)/ 3600 ot/min
  • Objem: 2 800 ccm
  • Převodovka: 5stupňová mechanická (Fiat možnost automatická)
  • Brzdy: dvouokruhové kapalinové, ABS
  • Celková hmotnost: 5 490 kg
  • Rozvor: 3 930 mm
  • Rozměry: délka 6 935 mm, šířka 2 110 mm, výška 2 650 mm. vnitřní výška 2 100 mm
  • Nástupní výška: 330 mm
  • Obsaditelnost: cca 30 osob
Pro Dopravák 6/2004 Ing. VILÉM PECHÁČEK, KHMC



KHMC City - malý nízkopodlažní autobus
KHMC City - malý nízkopodlažní autobus
KHMC City - malý nízkopodlažní autobus
KHMC City - malý nízkopodlažní autobus