Autonomní e-ATAK je schopný projet tunelem
Karsan Autonomous e-ATAK s maskotem Michiganské státní univerzity v roce 2021 dosahoval rychlosti 25 kilometrů, v jarním semestru se zvýšila na 40 kilometrů a následně 50 kilometrů. Foto Karsan

Turecký Karsan oznámil milník v autonomní dopravě. Elektrický e-ATAK, který od roku 2022 poskytuje služby veřejné dopravy bez řidiče v norském Stavangeru, je nyní díky své rozšířené trase schopen projíždět tunely. Právě tunely a omezená komunikace s vnějším světem znamenají pro vozidla bez řidiče výzvu.

Reklama

Turecký Karsan oznámil milník v autonomní dopravě. Elektrický e-ATAK, který od roku 2022 poskytuje služby veřejné dopravy bez řidiče v norském Stavangeru, je nyní díky své rozšířené trase schopen projíždět tunely. Právě tunely a omezená komunikace s vnějším světem znamenají pro vozidla bez řidiče výzvu.

Při vývoji autonomního autobusu e-ATAK se Karsan spojil se společností ADASTEC, která dodává nejpokročilejší automatizační platformu úrovně 4 pro užitková vozidla.  

Generální ředitel společnosti Karsan Okan Baş: „Dosáhli jsme důležitého milníku díky špičkové mapovací technologii autonomního e-ATAK. Naši stávající trasu ve Stanvageru jsme rozšířili o semafory, křižovatky a tunel. Tunely jsou velmi náročným testem pro autonomní vozidla kvůli omezeným signálům a osvětlení. S e-ATAK jsme tuto zkoušku zvládli perfektně. Díky tomu se autonomní Karsan e-ATAK stal prvním a jediným autonomním vozidlem veřejné dopravy v Evropě, které projelo tunelem. Tímto významným úspěchem jsme dosáhli dalšího milníku v tureckém automobilovém průmyslu a zároveň jsme opět prokázali průkopnické a vedoucí postavení naší společnosti v oblasti autonomní dopravy."

Transformace pro mobilitu budoucnosti v Karsan začala s e-JEST, prvním plně elektrickým modelem společnosti představeným v roce 2018. Autonomní e-ATAK vyjel na silnice začátkem roku 2021 a nyní je prvním vozidlem v oboru s autonomní technologií úrovně 4. V norském Stavangeru zvládá trasu s křižovatkami, semafory a začal projíždět 800 metrů dlouhým tunelem. Jako první v Evropě.

Vozidla bez řidiče se pohybují díky různým senzorům a signálu GPS, jedním z nejnáročnějších míst jsou pro ně jsou proto tunely, kde je komunikace s vnějším světem omezena a vozidla mají potíže se sběrem přesných a spolehlivých dat pro určování vlastní polohy. 

Karsan e-ATAK Autonomous má mnoho senzorů LiDAR umístěných v různých částech vozidla a mnoho inovativních technologií úrovně 4, jako je pokročilá radarová technologie na přední straně, zpracování obrazu s vysokým rozlišením s kamerami RGB a mimořádné zabezpečení prostředí díky termokamerám. Vozidlo dokáže i bez řidiče zrychlit na 50 km/h za všech povětrnostních podmínek, ve dne i v noci, zvládá přijíždění k zastávkám, řízení vystupování a nastupování, navádění na křižovatkách, semaforech a přechodech.

 


Autonomní e-ATAK je schopný projet tunelem