Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Zpravodajství

Dopravní podnik města Olomouce si tento rok připomíná významné jubileum - 125. výročí zahájení pravidelného tramvajového provozu. Při této příležitosti se mohli návštěvníci 8. května 2024 podívat na dvě místa. Do tramvajové vozovny v ulici Koželužská a do odstavné haly tramvají na ulici Fibichova. A také se svézt historickými vozy.

Pro návštěvníky byly k vidění veškeré typy tramvají, ale i autobusů, které lze potkat na cestách. Krom nich byly vystavené i historické kousky. V hale na ulici Koželužská se návštěvníci mohli těšit na prohlídku vozovny samotné. Zde byly vystavené tramvaje Inekon Trio, Vario, Evo, Tatra T3 nebo Škoda Astra. Z autobusů byl ve vozovně na ul. Koželužská k vidění elektrobus SOR, dále Solaris Urbino 8,6 nebo krátký a kloubový autobus Solaris Urbino. V odstavné hale na ulici Fibichova byla vystavená i legendární historická tramvaj ev. čísla 16. Pamětníci, ale i současní cestující, si mohli připomenout také dávnou autobusovou historii. Tu reprezentoval autobus Škoda 706 RTO ev. čísla 247 (majitel DP Ostrava). Mimo prostředků MHD byly rovněž vystavené i historické automobily zn. Zbrojovka Brno a Tatra (rok výroby 1933 - 36). Pro příznivce hasičské techniky byl prezentovaný historický hasičský vůz Škoda (r. v. 1929) z majetku SDH v Olomouci - Chválkovicích. Doprovodný program na akci měl i Český červený kříž. Ten se zaměřil na zdravotnictví a první pomoc. Policie ČR připravila pro návštěvníky ukázky ze své činnosti. Program proběhl od 10:00 do 12:00 hodin. Dětem byl k dispozici skákací hrad, ale mohli si zasoutěžit o drobné dárky. Nesmělo chybět ani bohaté občerstvení. Pro přepravu na místo konání bylo možné, kromě speciálních jízd historické tramvajové soupravy a historického autobusu, využít i linky MHD. Do tramvajové vozovny v ulici Koželužská se návštěvníci mohli dostat tramvajovými linkami č. 2, 3 a 4 - zastávka U Sv. Mořice (nebo vystoupit na zastávce Náměstí Hrdinů a pěšky ulicí Sokolská dojít na místo akce). K odstavné hale (na ul. Fibichova) jezdí veškeré tramvajové linky. Další z možností je dojet autobusovými linkami č. 12, 14, 15, 19, 25, 26 na zastávku Fibichova, pak už jen pár minut pěšky. Trasa historické tramvaje s v lečným vozem (223 a 99) kopírovala trasu linky X2/7 s obsluhou zastávek Hlavní nádraží, U Bystřičky, Žižkovo náměstí, U Dómu, Náměstí republiky, U Sv. Mořice, Náměstí Hrdinů, Okresní soud, Tržnice, Envelopa, Vejdovského, Hlavní nádraží, Fibichova – výstup. Historický autobus Škoda 706 RTO č. 247 jezdil po trase Sokolská – Fibichova – Sokolská. V ulici Sokolská v blízkosti vjezdu do areálu DPMO. Akce se velmi povedla, velcí i malí návštěvníci si celý den užili. Dopravnímu podniku přejeme mnoho spokojených cestujících, ujetých kilometrů a nové vybudované tratě. Těšíme se na příště.

person ertl  date_range 09.05.2024

Trh s užitkovými vozidly v EU měl v 1. čtvrtletí 2024 smíšené výsledky. Prodej autobusů vzrostl na 9 624 kusů, nárůst zaznamenaly elektrické i dieselové autobusy. Mezi velké autobusové trhy se zařadilo Rumunsko. Nárůst registrací je také u dodávek, zatímco u nákladních vozidel mírně poklesly, a to i přes růst trhu nákladních vozidel s elektrickým pohonem.

Prodeje autobusů v EU zaznamenaly pozitivní začátek roku, nové registrace v EU vzrostly v 1. čtvrtletí meziročně o 23,3 %, celkem bylo registrováno 9 624 autobusů. V celé Evropě (včetně zemí EFTA a UK) 11 718 autobusů. Zatímco ve Francii prodeje klesly o 16,8 %, výrazně vzrostly tři hlavní trhy: Německo (+20 %), Itálie (+18,3 %) a Španělsko (+7,6 %), k pozitivnímu výsledku přispěla i Česká republika s nárůstem o 127,7 %. Rumunsko zvýšilo prodeje o 67,6 %. Registrace nových elektrických autobusů vzrostly v EU v prvním čtvrtletí o 10,3 % na 1 180 ks. Celkově bylo v Evropě registrováno 1 633 ebusů (+7,6 %). Podíl na trhu se však mírně snížil z loňských 13,7 % na 12,3 %. Německo, objemově největší trh, vzrostlo o 20,7 % (175 ks). Rumunský trh s elektrickými autobusy vzrostl o 149,2 % (162 ks) a stal se tak druhým největším trhem pro ebusy. Itálie registrovala o téměř 60 % více elektrických autobusů (107 ks). Francie, dříve největší trh, zaznamenala pokles o 66,4 % (132 ks). V České republice není v I. čtvrtletí registrován žádný elektricky poháněný autobus. Největším trhem s elektrickými autobusy v Evropě je Spojené království s 387 autobusy a mírným meziročním nárůstem o 18,7 %. Nárůst je také ve Švýcarsku a to o téměř 50 % (56 ks). Prodej hybridních elektrických autobusů klesl o 1,9 % a nyní tvoří 10,9 % trhu. Registrace dieselových autobusů vzrostly o významných 38,8 % a nyní představují 70,7 % podíl na trhu, což je oproti předchozímu roku nárůst z 62,8 %. V České republice bylo registrováno meziročně o 141 % více autobusů s naftovým motorem (159 ks), 30 autobusů jezdí na alternativní pohon jako je CNG, LPG nebo vodík. V prvním čtvrtletí roku 2024 se prodej nových dodávek v EU zvýšil o 12,6 %, díky klíčovým trhům se prodalo téměř 400 000 kusů. Vede Itálie s nárůstem o 19,4 %, následuje Německo s 12,7 %, Španělsko s 10,9 % a Francie s 8,7 %. Česká republika hlásí nárůst o 18,3 % (5 959 ks). Preferovanou volbou zákazníků pro nové dodávky v EU byl diesel. Prodeje vzrostly o 12,2 % na 336 698 kusů a udržely si stabilní 84,2% podíl na trhu (mírný pokles z 84,5 % v 1. čtvrtletí 2023). Benzinové modely vzrostly o výrazných 18,8 %, což představuje podíl 6,1 %. Elektricky nabíjené dodávky zaznamenaly mírnější růst o 4,2 % a získaly 5,8 % podíl na trhu, což je mírný pokles z 6,2 % v loňském roce. Prodej hybridních postupně nabírá na tempu, s 12,6% růstem, přičemž podíl na trhu činí pouze 2,2%. Narozdíl od vanů registrace nových nákladních vozidel v EU klesly o 4 % na 85 296 kusů. I když středně těžné nákladní vozy o 5 % vzrostly, celkový pokles způsobily především těžká nákladní vozidla a to o 5,4 %. Mírný pokles o 2,2 % a 0,3 % vykázaly Německo a Francie, Česká republika se zařadila také k tomuto trendu, s poklesem prodejů o 16,8 %. Španělsko a Itálie evidují opačný trend se zisky 15,7 %, resp. 6,6 %. I u nákladních aut je dominantním na trhu dieselový pohon, který představoval 95,5 % nových registrací, a to i přes pokles o 4,5 % ve srovnání s předchozím rokem. Nákladní vozidla s elektrickým nabíjením vzrostla o 29,5 %, čímž si zajistila téměř 2 % podílu na trhu, oproti 1,4 % v loňském roce. Německo vedlo tuto expanzi s 173,7% růstem, což přispělo k 56 % prodeje elektricky nabitých nákladních vozidel v EU. Zdroj dat: ACEA

person rebus  date_range 09.05.2024

Hokejová horečka vypukne již v pátek 10. května. České dráhy, které jsou oficiálním dopravcem mistrovství světa, zajistí během šampionátu přepravu hokejových týmů, rozhodčích, organizátorů i fanoušků mezi místy konání zápasů v Praze a v Ostravě. A to nejen vlaky, ale také autobusy.

„ České dráhy jsou hrdý partner českých sportovců a fanoušků. Už v minulosti jsme spolupracovali na zajištění přepravy hokejistů a fanoušků při světových šampionátech a stejně tomu je i letos. Od pátku vypravíme sedm párů mimořádných spojů SC Pendolino. O ty je mezi fanoušky velký zájem, až na pár desítek míst už nyní hlásíme vyprodáno, tedy více než 4 600 cestujících ,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah. Vlaky SC Pendolino a InterCity urazí cestu mezi hlavními stanicemi v Praze a v Ostravě za 3 hodiny 12 minut a nabízejí vysoký komfort cestování. Hokejoví fanoušci mohou ale využít i běžné spoje Českých drah. Vlakem lze cestovat přímo až k pražské O2 areně, která je vzdálena pouhých 10 minut pěší chůze od libeňského nádraží. Na něm zastavuje většina vlaků z východní části republiky, např. z Ostravy, z Valašska, Zlínska nebo z jižní Moravy. Zastavují tam i regionální spoje linek S1 a S7 z hlavního a Masarykova nádraží. Vlakem lze pohodlně cestovat z různých míst republiky také na zápasy v ostravské Ostravar aréně. Železniční stanice Ostrava-Vítkovice leží zhruba 20 minut pěší chůze od arény a jezdí na ní pravidelné spoje S9 Ostrava-Svinov – Havířov – Český Těšín. Během hracích dnů se na vybraných spojích dálkových linek dá očekávat zvýšená obsazenost, je proto vhodné sledovat předpokládanou obsazenost vybraného spoje. „ Cestující si mohou snadno zjistit obsazenost jimi vybraného vlaku v e-shopu na www.cd.cz díky funkci tzv. semaforu, který jim ukáže, jak bude jejich vlak zaplněn a případně doporučí pořízení místenky ,“ připomíná užitečnou novinku v e-shopu Krapinec. Kromě přepravy fanoušků a týmů vlaky zajistí České dráhy i transfery hokejistů mezi hotely, stadiony a vlakovými nádražími v Praze a v Ostravě prostřednictvím dceřiné společnosti ČD Bus a jejích moderních autobusů Iveco. ČD Bus pořídil do svého vlastnictví čtyři autobusy Iveco Evadys. Dalších 16 autobusů poskytlo Iveco Czech republic , ČD Bus je má pouze pronajaté a po skončení mistrovství je odevzdá zpět výrobci. Čtyři zakoupené autobusy Evadys budou následně po změně designu využívány primárně pro náhradní autobusovou dopravu pro cestující Českých drah. V rámci MS v hokeji v roce 2015 se hokejové týmy vozily v turistických autobusech Magelys. Evadys se výrabějí ve Vysokém Mýtě. Třináctimetrový autobus je koncipovaný pro regionální a celostátní linky, letištní přepravu, organizované zájezdy i výlety. Nabízí přednosti typické pro všechny autobusy IVECO BUS: maximální péči o komfort a bezpečí cestujících, reálné zjednodušení běžných úkonů řidiče a skutečnou optimalizaci nákladů autobusových dopravců. Evadys, který se stal součástí řady Crossway, doplňuje luxusní segment kombinovaných linkových/zájezdových autobusů. Zachovává si všechny přednosti nejprodávanější řady meziměstských autobusů v Evropě: mimořádnou všestrannost, osvědčenou spolehlivost a optimalizovanou profitabilitu.

person rebus  date_range 09.05.2024

Proti minulému měsíci vzrostly registrace o 93 vozidel. Výsledné číslo 137 ks je o 63 procent meziročně vyšší a vůbec nejvyšší dubnové za posledních dvacet let. Nejvíc vozidel je značky Iveco Bus, následuje Setra a Mercedes-Benz.

Celkem 79 autobusů je značky Iveco Bus (50 ks linkových, 18 městských a 11 dálkových), Setra 19 ks (13 ks linkových a 6 dálkových), Mercedes-Benz 16 ks (3 ks linkových a 9 dálkových), MAN 7 ks (1 ks městský, 4 ks linkový a 2 ks dálkový), SOR 6 ks (5 ks městský a 1 ks linkový), Isuzu 3 ks (dálkový), Irizar (dálkový) a Temsa (městský) po 2 ks. Nejvíc autobusů přijelo do Prahy (45 ks) a Středočeského kraje (26 ks). V Jihočeském kraji se můžou těšit na 22 a v Pardubickém na 19 nových autobusů. Od začátku roku 2024 vzrostly registrace o 95,21 % (ze 167 ks na 326 ks, tj. o 159 ks). První je značka Iveco Bus s 153 registrovanými autobusy (46,93 %), následují MAN – 43 ks (13,19 %), Setra – 40 ks (12,27 %), Mercedes-Benz – 26 ks (7,98 %), SOR – 21 ks (6,44 %), Rošero-P – 20 ks (6,13 %), Isuzu – 8 ks (2,45 %), Irizar – 5 ks (1,53 %), Ford – 3 ks (0,92 %), Temsa – 2 ks (0,61 %). Podle dat SDA bylo od začátku roku vyřazeno celkem 497 autobusů, 302 bylo vyvezeno do zahraničí a 195 vozidlům byla zrušená technická způsobilost a byly pravděpodobně zlikvidována. Na konci I. čtvrtletí mělo být v České republice hlášeno 21 674 autobusů s průměrným stářím 15 let. Zdroj dat: Svaz dovozců automobilů

person rebus  date_range 08.05.2024

Ministerstvo dopravy poslalo do meziresortního připomínkového řízení návrh zákona, kterým se do zákona o silniční dopravě zavádí v rámci linkové osobní dopravy nový institut, tzv. poptávková doprava. Nový koncept veřejné dopravy nepracuje s fixními trasami, jízdními řády nebo časy jako klasická linková doprava. Umožňuje dynamickou tvorbu tras, které jsou vytvořeny na míru cestujícím podle jejich poptávky. Funguje jako doplněk k linkové dopravě, zejména v oblastech, kde linková doprava velkými autobusy není efektivní. V zahraničí je známá jako "transport on demand“.

Ministerstvo dopravy reaguje na současné potřeby v zajišťování dopravní obslužnosti a poptávku objednatelů a organizátorů veřejné dopravy i cestujících a navrhuje v zákoně č. 111/1994 Sb, o silniční dopravě, rozšířit definici linkové osobní dopravy o tzv. poptávkovou dopravu. Na rozdíl od "standardní" linkové osobní dopravy nebude mít poptávková doprava předem určenou trasu, ale trasa linky se bude tvořit až na základě objednávek cestujících. Podmínkou bude, že přepravní služby budou poskytovány pravidelně, a to v určené územní oblasti, přičemž výstup a nástup cestujících bude možný pouze na předem určených zastávkách nebo místech. V určitých případech bude připuštěn výstup a nástup cestujících i na místech odlišných od zastávek. Tato forma linkové osobní dopravy bude poskytována pouze na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících. Ministerstvo chce zajistit, aby její případné poskytování na komerčním základě nebylo zaměnitelné s přísně a odlišně regulovanou taxislužbou. Poskytování flexibilních, efektivních a hospodárných veřejných služeb na základě poptávky cestujících formou nové právní úpravy má dle Důvodové zprávy k návrhu zákona umožnit: a) zajišťování individuálně objednávané a nediskriminačně sdílené dopravy b) v závazku veřejné služby c) v určité územní oblasti e) primárně malými vozidly f) po variabilních trasách („pavučinově“) g) mezi vhodnými nástupními a výstupnými místy (nejen zastávkami) h) při přiznání práv, jež náleží cestujícím ve veřejné linkové dopravě. Poptávková doprava bude moct být poskytována pouze formou veřejné linkové dopravy, tj. nikoli formou zvláštní linkové dopravy, a to vozidly určenými pro přepravu nejvýše 9 osob včetně řidiče a není třeba trvat na dodržování všech standardech kvality vymezených v zákoně o veřejných službách v přepravě cestujících. Objednatelé mohou standardy vyžadovat. Ustanovení v zákoně o silniční dopravě, ale i v jiných zákonech (zejména v zákoně o veřejných službách v přepravě cestujících), která upravují linkovou osobní dopravu nebo veřejnou linkovou dopravu, se tedy budou týkat i dopravy poptávkové, ledaže návrh zákona stanoví specificky ve vztahu k poptávkové dopravě pravidlo odchylné. Poptávková doprava bude poskytována pouze jako vnitrostátní doprava, tj. nebude ji možné provozovat jako mezinárodní dopravu, a to i jako městská autobusová, pokud bude uskutečňována pro potřeby města a jeho příměstských oblastí Transport on demand jako doplňkový způsob veřejné dopravy úspěšně funguje v mnoha evropských zemích a pro její zajištění hrají zásadní roli moderní technologie. Ty mají na starosti sběr a zpracování poptávek od cestujících a jejich přeměnu v konkrétní optimalizované trasy, a to vše v reálném čase. Objednávání cest a plánování tras probíhá prostřednictvím mobilní aplikace pro cestující i řidiče. S Ministerstvem dopravy na novém legislativním znění spolupracuje společnost CITYA. Ta před dvěma lety začala provozovat dopravu na vyžádání v Říčanech u Prahy. Dnes spolupracuje s desítkami měst a krajů v České republice. Rozjíždí provoz na Svitavsku v Pardubickém kraji a spolupráci navázala také s krajem Olomouckým. Nedávno podepsala také smlouvu s ROPID na modelování bezbariérové a seniorské dopravy v hlavním městě a memorandum o spolupráci s IDSK, která plánuje zavést poptávkovou dopravu na Českobrodsku. " Snažíme se přejímat tu nejlepší praxi z vyspělých integrovaných systémů v Evropě a poptávková doprava je koncept, který je v moderních západních zemích využíván. Podpisem memoranda s technologickou společností CITYA dáváme jasně najevo, že chceme mimo jiné prosazovat změny, které povedou k možnosti zavedení poptávkové dopravy v tzv. plně dynamickém modelu v závazku veřejné služby ve Středočeském kraji, “ uvedl Zdeněk Šponar, ředitel IDSK. Tento pilotní projekt má rozšířit nabídku veřejné dopravy zejména ve večerním časech v oblastech, kde již není efektivní provoz běžného autobusu s fixní trasou a jízdním řádem. Jako vhodná lokalita pilotního provozu poptávkové dopravy bylo vybráno okolí Českého Brodu s kvalitním železničním napojením na Prahu, ale s chybějící návaznou autobusovou dopravou ve večerních hodinách. Do pilotního projektu budou zapojeny dva mikrobusy, které si cestující bude moci objednat pro dopravu do okolních obcí pomocí mobilní aplikace PID Lítačka či telefonické linky. Pilotní projekt by měl být zahájen od srpna letošního roku. Účinnost novely zákona o silniční dopravě se předpokládá od 1. července 2025. Dokumenty k návrhu novely zákona č. 111/1994 St. o silniční dopravě na stránkách Hospodářské komory ČR . Druhou velkou změnou je zřízení Inspekce silniční dopravy, nového správního úřadu, který nahradí Centrum služeb pro silniční dopravu.

person rebus  date_range 07.05.2024

V sobotu 4. května pořádá Dopravní podnik hl. m. Prahy v areálu depa Kačerov jubilejní Den otevřených dveří. Příznivci městské hromadné dopravy se mohou těšit na prohlídku zázemí, poprvé i na dispečerské řízení dopravy v metru, a technických prostor areálu, ukázku vozového parku a bohatý doprovodný program.

Program Dne otevřených dveří u příležitosti výýznamného jubilea, které oslaví pražské metro 9. května, nabídne návštěvníkům přehlídku současné techniky, historických vozidel a nahlédnutí do zázemí a technických prostor podniku, které jsou běžně veřejnosti nepřístupné. V hlavní budově ve vestibulu bude velkým lákadlem prezentace systému dispečerského řízení dopravy metra, která bude vůbec poprvé k vidění na dni otevřených dveří. Zpřístupněné budou dále například všechny čtyři typy souprav metra, včetně možnosti nahlédnout pod soupravu metra typu M1. Fanoušky dopravy jistě přiláká i nahlédnout do tzv. malého depa Kačerov, kde budou k vidění lokomotivy, lokotraktory, MUVky (motorová univerzální vozidla) a speciální vozidla pro potřeby údržby a oprav železniční infrastruktury v síti metra. Na místě také bude možnost prohlédnout pohotovostní vozy jako např. ukázka vozidel Iveco Daily pro pohotovost Metro, která jsou využívána k odstraňování mimořádných událostí v provozu metra – řešení havarijních stavů čerpadel a instalatérských poruch, řešení havarijních stavů zámečnického charakteru, dále speciální vyprošťovací jeřáb Volvo FMX, využíván k odstraňování mimořádných událostí – zejména dopravních nehod tramvají a vozidel v síti MHD a manipulacím s nimi. Součástí programu budou mj. ukázky Hasičského záchranného sboru DPP. Hasičský záchranný sbor připravuje prezentaci unikátní hasičské techniky, která je nasazována při řešení mimořádných událostí, při nichž dojde k vykolejení tramvaje, nebo je nutné zvednout soupravu metra. Dále budou předvedeny prostředky protichemické služby, dýchací přístroje s dlouhou dobou ochrany, detektory chemických látek, ventilátory pro výměnu vzduchu a další unikátní stroje a zařízení v používání podnikového hasičského sboru. Svou premiéru na dni otevřených dveří DPP budou mít historické motorové pracovní stroje od Muzea technických zajímavostí Choceň . Konkrétně by se mělo jednat o MVTV3 (motorový vůz pro údržbu trakčního vedení), dále s motorovou lokomotivou ř. 700 a drezínou MUV 69. Návštěvníci si mohou i udělat představu o vývoji během 50 let v technice výtahů a eskalátorů. Na místě bude prezentace komponentů na ploše 250 m² s komentovanou prohlídkou doplněnou o popisky a výkresy. Vždy bude postaven komponent předešlé generace a generace aktuální. Z prezentace bude zřejmý nejen vývoj v elektronice, ale také ve snaze minimalizace materiálu, nových technologií. Pro zájemce, kteří si rádi pořídí z akce na památku fotografii, bude k dispozici fotokoutek u lokomotivy T4, což je první typ lokomotivy nezávislé trakce pražského metra. DPP jich v letech 1973–1978 zakoupil 12 a byly určeny pro vozbu těžkých pracovních vlaků i pro posun elektrických vozů a souprav metra. Lokomotiva na snímku byla několik let uložena v depozitáři muzea Střešovice, v roce 2023 prošla generální opravou a nyní je provozována v rámci prezentačních a nostalgických akcí DPP. DPP nezapomněl ani na nejmenší návštěvníky, kteří se mohou těšit na bohatý doprovodný program, jehož součástí budou sportovní stanoviště, animační tým, kreativní workshop, malování na obličej, nebo skákací atrakce. Na pódiu pobaví návštěvníky skupina DixiBand MP Praha, Alchymistická show, či např. Pěvecký sbor DPP. K dispozici bude také náborovový stánek DPP, stánek SPŠD a chybět nebude ani bohaté občerstvení. Na místě bude možné zakoupit propagační předměty z nabídky Fanshopu DPP, či předměty z řady Klokart. V rámci oslav půlstoletí páteře pražské MHD je možné zhlédnout i novou putovní výstavu, kterou DPP představil v Muzeu MHD ve vozovně Střešovice a během dne otevřených dveří bude k vidění na Kačerově. Podrobné informace o programu oslav, ale i pohledy do historie či zázemí pražského metra naleznou zájemci na webové stránce DPP . Doprava na akci Pro dopravu na Den otevřených dveří lze využít autobusovou linku č. 118, která bude v době přibližně od 9.40 hodin do 16.20 hodin posílena vloženými spoji v úseku Budějovická – Depo Kačerov – Sídliště Spořilov. Využít lze také autobusovou linku č. 138, která bude přibližně od 9.40 hodin do 15.30 hodin posílena v úseku Kačerov – Depo Kačerov (pouze v uvedeném směru). Vypravena bude také souprava metra M1, která bude zajíždět až do depa. Soupravy vypravené z depa Kačerov budou končit ve stanici metra Nádraží Holešovice. O depu Kačerov Historicky první depo pro vlaky pražského metra bylo postaveno na Kačerově. Do provozu bylo uvedeno spolu se zahájením provozu na prvním provozním úseku linky C v roce 1974. Primárně slouží depo Kačerov k vypravování vlaků na linku C, avšak od roku 1978, kdy byla zprovozněna první provozní část linky A, do roku 1985, kdy bylo do provozu uvedeno depo Hostivař, vypravovalo i vlaky na linku A. Obdobně tomu bylo i v případě linky B, kdy od roku 1985, kdy byl do provozu uveden první provozní úsek této linky, do roku 1994, kdy bylo zprovozněno depo Zličín, vypravovalo vlaky i na linku B. Depo je spojeno vlečkou se železniční stanicí Praha-Krč, což je jediné spojení mezi pražským metrem a běžnou železniční sítí. Deponovací kapacita depa je v současnosti cca 37 vlaků metra. V hale depa je instalováno celkem 22 kolejí. Z toho je 15 kolejí určených pro remizování a provozní ošetření, každá o délce 210 m, 2 koleje pro strojní mytí vlaků a ruční mytí interiéru jednotlivých vozů a 5 správkových kolejí pro provádění velkých oprav).

person rebus  date_range 03.05.2024

Vláda chce nahradit 3 000 autobusů elektrickými autobusy, zatím nakupuje od tří čínských společností. Na výstavbě výrobního závodu na Kavkaze se dohodla s BYD.

Na podporu projektu na montáž elektických autobusů a výrobu řady náhradích dílů bylo podepsáno v listopadu 2023 memorandum o porozumění mezi „Ázerbájdžánskou investiční společností“ CJSC (AIC), čínskou „BYD Company Limited“ (BYD) a „Electrify Azerbaijan“. Ázerbájdžán se podle Pařížské dohody zavázal snížit emise skleníkových plynů do roku 2030 o 35 %. Plánuje se výstavba továrny na ploše 5 hektarů v parku chemického průmyslu Sumgayit s cílem vyrábět 150–200 elektrobusů ročně. Kromě uspokojení domácí poptávky se očekává, že tato iniciativa zvýší exportní potenciál Ázerbájdžánu. Do zařízení chce BYD zpočátku investovat 34 mil. dolarů. V provozu by mělo být v roce 2025. Všechny autobusy v Baku a Abšeronu budou v dlouhodobém výhledu nahrazeny elektrobusy, přímo z linky budou odeslány do regionů. Uvedl pro místní tisk ABC.az Fariz Alijev, ředitel úseku dopravní politiky Ministerstva pro digitální rozvoj a dopravu Azerbajdžánu. Alijev zdůraznil, že pro zavedení elektrických autobusů je potřeba vhodná infrastruktura. Letos Ázerbájdžán přidá do vozového parku veřejných autobusů 160 eBusů BYD. První 100% elektrický autobus BYD dorazil do Baku v dubnu 2023. První plně elektrický autobus v zemi poskytla společnost Electrify Azerbaijan – oficiální distributor značky v zemi. Šlo o testovací 12 metrů dlouhý autobus s 33 místy a celkovou kapacitu 82 cestujících. Kapacita baterie je 383 kWh a dojezdem 350 km " V současné době se nakupují autobusy od tří čínských společností a zjišťujeme, která je lepší. Autobusy těchto společností se od sebe liší ," řekl Alijev. Ázerbájdžán podporuje čínskou iniciativu Belt and Road.

person rebus  date_range 03.05.2024

U příležitosti Slavností svobody a oslav osvobození před 79. lety připravují Plzeňské městské dopravní podniky na sobotu 4. května provoz mimořádných linek historickými vozy: tramvají Křižík & Brožík a T1, autobusy Škoda 706 RTO a Karosa ŠM 11, trolejbusy Škoda 9Tr a 14Tr.

Tramvaj Křižík & Brožík bude kroužit kolem historického centra v Plzni na trase ze zastávky při manipulační koleji U Zvonu v Křižíkových sadech v trase náměstí Republiky – Palackého – náměstí Republiky – U Zvonu. Odjíždět ze zastávky U Zvonu bude v časech 13:20, 13:40, 14:00, 14:20, 14:40, 15:00, 15:20, 16:00, 16:20, 16:40, 17:00, 17:20, 18:00, 18:20, 18:40, 19:00, 19:20. Tramvaj T1 se můžete podívat do nově postavené vozovny na Slovanech, kterou bude projíždět. Vydá se ze zastávky při manipulační koleji U Zvonu v Křižíkových sadech v trase Slovany – vozovna Slovany – Zvon. Odjíždět ze zastávky U Zvonu bude v časech 13:25, 14:01, 14:39, 15:16, 16:01, 16:39, 17:16, 18:01, 18:39, 19:16. Autobusy Škoda 706 RTO a Karosa ŠM 11 budou jezdit na lince ze zastávky z bývalé zastávky Muzeum v Kopeckého sadech a pojede přes Doubravku do Újezdu a zpět do Kopeckého sadů. Odjezdy linky ze zastávky Muzeum v Kopeckého sadech budou v časech 13:00, 13:30, 14:00, 14:30, 15:00, 15:30, 16:00, 16:30, 17:00, 17:30, 18:00, 18:30, 18:50, 19:00. Trolejbusy Škoda 9Tr a 14Tr budou jezdit na lince vyjíždějící z bývalé zastávky Muzeum v Kopeckého sadech a přes Koperníkovu, Železniční ulici povede do Doubravky, do ulice Na Dlouhých a zpět do Kopeckého sadů. Odjezdy linky ze zastávky Muzeum v Kopeckého sadech budou v časech 13:15, 13:45, 14:15, 14:45, 15:15, 15:45, 16:15, 16:45, 17:15, 17:45, 18:15, 18:45, 18:55. Cena za jednu jízdu z počáteční zastávky na trase až do konečných zastávek je stanovena na 50 Kč za osobu, děti do 15 let včetně a senioři nad 70 let na 20 Kč, děti do 6 let věku mají přepravu zdarma. Pro rodiny s dětmi platí rodinná jízdenka za 100 Kč. Jízdenky nelze zakoupit pomocí Plzeňské karty, Plzeňské jízdenky či platebními kartami. Program Slavností svobody začíná v Plzni už v pátek 3. května. Po dobu Slavností dochází ke změnám v provozu v MHD .

person rebus  date_range 02.05.2024

Většina historických vozidel DSZO vznikala postupně od roku 2004 náročnou rekonstrukcí získaných vraků pod šikovnýma rukama vlastních pracovníků údržby. Během státních svátků 1. a 8. května přispějí k většímu lesku Zlína a Otrokovic a ke zvýšení jejich přitažlivosti pro domácí i návštěvníky.

Na květnové svátky vypraví Dopravní společnost Zlín – Otrokovice své historické skvosty na běžné linky s cestujícími po zimě poprvé. Lidé se jimi budou moci povozit za běžné jízdné. Historické trolejbusy a autobusy vypraví DSZO ve středu 1. a ve středu 8. května 2024 na linky s cestujícími. po zimě poprvé. Budou jezdit na linkách jako vložené spoje podle zvláštních jízdních řádů. Zastavovat budou na všech zastávkách příslušné linky. „ Cestující si budou moci na různých atraktivních místech vozidla vyfotografovat a také se jimi svézt, a to za běžných tarifních podmínek. Přeji našim zákazníkům příjemný zážitek a hezké vzpomínky na již uplynulé časy, “ řekl ředitel DSZO Josef Kocháň. Ve vozidlech budou platit jízdní doklady pro jednotlivou jízdu i časové kupony a také všechny slevy, pokud na ně mají cestující nárok. V historických vozidlech budou instalovány standardní označovače jízdenek. Ve vlečce cestujícím jízdenky označí nebo i prodá průvodčí. Na trasách se objeví vozy: Červený historický trolejbus Škoda 9 Tr s červeným vlekem Jelcz PO-1E bude jezdit po oba sváteční dny na lince č. 6 mezi zlínským sídlištěm Jižní Svahy a železniční stanicí v Otrokovicích. Odjezdy z konečné Jižní Svahy-Kocanda: 9:04; 11:04; 13:04; 15:04 a 16:52 do vozovny. Odjezdy od železniční stanice Otrokovice: 10:11; 12:11; 14:11; 16:11. Žlutý trolejbus typu Škoda 14 Tr ev. č. 170 bude zařazen po oba svátky na lince 9 (Baťova nemocnice – Jižní Svahy-Středová). Odjezdy ze zastávky Baťova nemocnice: 8:20; 9:20; 10:20; 11:20; 12:20; 13:20; 14:20; 15:20; 16:20; 17:20. Odjezdy z konečné Jižní Svahy-Středová: 9:00 a každou celou hodinu až do 18:00. Modrý historický autobus Škoda 706 RTO s modrým vlekem Karosa B 40 vyjede na Prvního máje do Otrokovic, kde bude jezdit na lince č. 55 (Otrokovice-železniční stanice – Štěrkoviště) v hodinovém intervalu. Odjezdy od železniční stanice: 9:08 a každou hodinu až do 17:08. Odjezdy z konečné Štěrkoviště: 9:24 a každou hodinu až do 17:24. Ve středu 8. května bude jezdit tento autobus na lince č. 4, případně 5, mezi konečnou Podhoří a zastávkou Lešná-ZOO. Odjezdy z Podhoří: 9:05; 10:25; 11:45; 13:05; 14:25; 15:45; 17:05. Odjezdy z Lešná-ZOO: 9:36; 10:56; 12:13; 13:36; 14:56; 16:16; 17:36. Červeno-krémový historický autobus ŠM 11 bude vypraven 1. května na linku č. 4 (5) mezi konečnou Podhoří a zastávkou Lešná-ZOO a dne 8. května na linku č. 55 v Otrokovicích. Pro spoje historické linky budou platit stejné jízdní řády jako v předchozím případě u autobusu Škoda 706 RTO. „ V případě nenadálé poruchy historického vozidla by byly tyto spoje na dotčené lince zrušeny bez náhrady. Upozorňujeme rovněž, že historická vozidla nejsou bezbariérová a neumožňují přepravu cestujících na invalidních vozících, “ uvedl vedoucí dispečer DSZO Jan Tesař.

person rebus  date_range 30.04.2024

Magazín Transport a Logistika CZ organizuje v České republice letošní ročník soutěže o nejlepší autobus roku. Hlavním partnerem Bus Euro Test 2024 je Arriva prostřednictvím ČSAD MHD Kladno.

Šéfredaktor Michal Štengl je členem poroty, která Bus of the Year 2025 vybere po testech na letišti v Panenském Týnci a na silnicích v okolí Kladna od 6. do 10. května. O titul se budou ucházet autobusy Ebusco 3.0 18 m, Mercedes-Benz eCitaro Hydrogen, Solaris Urbino 18m Hydrogen, VDL Citea a MAN Lion´s City E LE. Právě poslední jmenovaný model získal od roku 2020, kdy začala v polském závodě MAN ve Starachovicích jeho sériová výroba, několik ocenění včetně Bus of the Year.

person rebus  date_range 29.04.2024
Reklama
C.I.E.B.
Reklama
Škoda
Reklama
BUSE
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací