Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova se zamýšlí nad další strategií

při rozhodování o složení vozového parku do budoucnosti. Rozhovor s ředitelem DPCHJ Jiřím Melničukem:
Reklama
při rozhodování o složení vozového parku do budoucnosti. Rozhovor s ředitelem DPCHJ Jiřím Melničukem:
Rozhovor vznikl v minulém týdnu.
DPCHJ je jeden z českých trolejbusových provozů. Trolejbusové trakce provází čas od času v různých městech hodnocení efektivity. Jakou vidíte budoucnost trolejbusů v DPCHJ?
Nebudeme si nalhávat, že investice do trolejbusové dopravy a její provoz jsou velmi nákladnou záležitostí. Nejde ani tak o spotřebu trakční elektřiny, jako spíš o udržování a rozvoj vozového parku a nezbytné infrastruktury. Perspektiva trolejbusů u nás záleží především na rozsahu zavádění alternativních paliv, resp. jejich schopnosti konkurovat trolejbusům, a to jak z pohledu ekonomického, tak enviromentálního.
Pokud trolejbusy v nějaké míře budou přítomny v DPCHJ i nadále, oceňujete i jejich městototvornou image, tichý provoz a přes vyšší cenu dlouhou životnost vozidel – koneckonců v rámci Evropy probíhá renesance této trakce. V médiích proběhla navíc zajímavá informace o dlouhodobě možných snižujících se cenách elektřiny (dokonce v souvislosti s úvahou, že to ohrožuje dostavbu Temelína).
Nejsem výlučným zastáncem žádné z technologií. Sleduji především ekonomické a provozní efekty. Nelze však úplně opomíjet ani problematiku životního prostředí, ani určité společenské aspekty toho či onoho druhu dopravy. Mimochodem, moderní naftové autobusy jsou dnes na úplně jiné úrovni a nezatěžují cestující a obyvatele měst ani zdaleka tak jako v minulosti. A to nemluvím o dalších alternativách, které se postupně prosazují.
Váš DPCHJ samozřejmě využívá i autobusy, v tisku proběhla informace, že uvažujete o pořízení CNG vozidel. Máte s tímto pohonem nějaké zkušenosti? Testovali jste už nějaké takové vozidlo a máte momentálně k dispozici způsob, jak vozidla plnit?
Celý loňský rok jsme se usilovně věnovali benchmarkingu a objížděli jak dopravce s praktickými zkušenostmi se CNG, tak i provozovatele plniček na CNG. Následná analýza nás přesvědčila o efektivnosti zavedení autobusové dopravy na CNG. Předpokládáme, že v brzké budoucnosti budeme mít z čeho plnit i do čeho plnit.
Je zřejmé, že rozhodování do budoucna je zodpovědná strategie. Alternativ však není mnoho a stále nejefektivnějším řešením nyní s vysokou mírou ekologických parametrů jsou stále diesely. Uvažujete i o moderních klasických dieselech?
Jistě, jde o strategickou změnu. Při současných cenách nafty a zastarávání trolejbusové dopravy však již dále nemůžeme přešlapovat na místě. Na druhou stranu, naftovou sekci bychom nechtěli úplně opouštět.
Jak vidíte řekněme trochu přehnaný a snad i předčasný boom okolo elektrobusů – zkušenosti má Ostrava. Je elektrobus také jednou z uvažovaných možností pro Vaši lokalitu?
Záleží na návratnosti investic ve srovnání s ostatními druhy autobusové dopravy. Dnes představují nejvyšší a ne úplně ověřenou investici. Jistě však stojí za námahu uvažovat i o této formě dopravy, sledovat její další vývoj, případně si ověřit praktické efekty této dopravy testováním.
V blízké době se chystáte představit cestujícím opravdu zajímavé vozidlo. Je to součástí Vašeho hledání strategie pro budoucnost ? Budeme mít možnost se seznámit s vyhodnocením jeho provozu?
Nejspíš máte na mysli hybridní vozidlo, které budeme v nejbližší době jeden měsíc testovat. Vyslechli jsme si celou řadu výhod těchto vozů a tak bychom se o nich chtěli přesvědčit sami ve vlastním provozu.
Poslední dvě otázky položil spolupracovník BUSportálu v tomto regionu Tomáš Zavadil:
Nepřemýšleli jste v rámci snižování nákladů nad pořizováním menších autobusů (délky 10 - 11m), které by na obsluhu většiny linek postačovali?
V meziměstské dopravě tak úspěšně činíme již pátým rokem. V MHD jsme dosud preferovali minimálně 12 m vozy, v poslední době však tuto jednoznačnou filozofii opouštíme. V poslední době jsme pro MHD dokonce pořídili i tři malé autobusy s kapacitou 37 a 38 cestujících s délkou do 8m.
Na okraji Chomutova se za finančního přispění Evropské unie staví nové společensko-kulturní centrum. Proč nebylo součástí projektu i řešení dopravní obslužnosti místa trolejbusovou dopravou, která by přinesla přímé spojení s centry obou měst?
Jsem přesvědčený, že mnohem lepší roli zde sehrají autobusy. Jak ekonomicky, tak i z pohledu mobility. O rozšiřování trakční sítě v současnosti neuvažuji.
Děkujeme za rozhovor.
Dagmar Braunová

Nízkopodlažní hybridní autobus Volvo 7700LH ještě s českými polepy. V současnosti s úpravou ze své testovací mise na jihu. Vyfotografován aktuálně zde. Předpokládáme další záběry na BUSportálu od podkrušnohorských zpravodajů.
Záběry současného vozového parku z archivu BUSportálu, DPCHJ žádné fotografie neposkytl:

Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova se zamýšlí nad další strategií
© Tomáš Zavadil
Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova se zamýšlí nad další strategií
© Jan Rác
Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova se zamýšlí nad další strategií
© (pan)
Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova se zamýšlí nad další strategií
© (pan)