Autobusy VOLVO - maximum bezpečí pro cestující a řidiče

Nadstandardní ochrana proti nárazu do přední části autobusu, elektronický stabilizační program, varovné systémy - nové bezpečnostní prvky u autobusů Volvo.
Nadstandardní ochrana proti nárazu do přední části autobusu, elektronický stabilizační program, varovné systémy - nové bezpečnostní prvky u autobusů Volvo.
Nové řešení čela autobusu Volvo maximálně chrání řidiče i průvodce
Zvýšená ochrana proti čelnímu nárazu je jedním z mnoha nových bezpečnostních prvků autobusů Volvo. Nová konstrukce čela vozidla odolá nárazům překonávajícím požadavky pro bezpečnost kabin nákladních vozidel.

Žádný výrobce dopravních prostředků není více spojen s péčí o bezpečnost řidičů, cestujících a ostatních účastníků silničního provozu jako právě Volvo. I v roce 2004 Volvo Bus Corporation tuto svou pověst potvrzuje. V minulých letech společnost značně investovala do posílení bezpečnosti cestujících v případě bočního nárazu a převrácení. V současnosti se zvyšuje bezpečnost řidičů a osob sedících v přední části autobusu, např. průvodců u zájezdů a stevardek u dálkových linek.

Přední náraz bývá nejobvyklejším typem autobusových nehod. Volvo proto vyvinulo nové prvky, nazvané Front Impact Protection (Ochrana proti přednímu nárazu) FIP . Došlo ke změně designu spolu s zesílením skeletu přední části - to vede ke zlepšení odvádění energie vzniklé při nárazu. V současnosti není stanovena v rámci EU legislativa předepisující sílu nárazu, které by měl autobus odolat. Autobusy Volvo proto používají stejné požadavky pro autobusy a kabiny nákladních vozidel (ECE-R-29).

Počítačové simulace i nárazové zkoušky ukazují, že autobusy Volvo s FIP odolají rázům o 50 % vyšším než jsou stanovené pro kabiny nákladních vozidel. Při rázové zkoušce bylo spuštěno závaží o váze 1,5 tuny zavěšené na kyvadle do čela autobusu z výšky 5 metrů. Výsledek zkoušky potvrdil funkčnost FIP - čelo bylo stlačeno o cca 80 mm, síla nárazu byla bezpečně odvedena do konstrukce a jak řidič, tak průvodce nebyli ohroženi. Prvním turistickým autobusem s FIP je nové Volvo 9700.
Elektronický stabilizační program
Kromě FIP věnuje Volvo pozornost nyní a do budoucna hlavně systémům navrženým pro zvýšení prevence nehod. V současnosti uváděný ELectronic Stabilisation System ESP je uplatňován v oblasti turistických a meziměstských linkových autobusů. ESP podstatně snižuje riziko smyku, převrácení a vyjetí ze silnice. Volvo věnovalo mnoho úsilí vývoji systému ESP, který je přizpůsoben speciálním požadavkům pro vozidla přepravující osoby. To v praxi znamená, že točivý moment motoru je systémem snížen dříve než u nákladního vozidla a tím je brzdění pro cestující plynulejší. Tato síla je v mnoha případech dostačující, avšak v případě potřeby zvýšeného účinku jsou aktivovány jednotlivé brzdy kol.
Pro rok 2005 Volvo připravuje na několika turistických modelech Adaptive Cruise Control (Přizpůsobivé řízení rychlosti jízdy) ACC . ACC zajišťuje automaticky správnou vzdálenost autobusu od vozidla jedoucího vpředu - snižuje rychlost při překročení bezpečné vzdálenosti. Systém je založen na radarových snímačích ve spojení s řízením rychlosti jízdy a přídavnými brzdami.
Řízení soustředěné v satelitních modulech
Odpočinutý a aktivní řidič je méně náchylný k chybám. Proto Volvo vždy usilovalo o nejlepší možné prostředí pro řidiče. V současnosti zavádí společnost Volvo Bus Corporation nové pracoviště řidiče v městských autobusech. Například mnoho ovládacích prvků je soustředěno logicky v zorném úhlu řidiče v prostoru okolo volantu.

Společně s ostatními společnostmi skupiny Volvo pracuje Volvo Bus Corporation na systémech snižujících pravděpodobnost dopravní nehody. Jedním ze závažných rizik je unavený řidič, který ztratí koncentraci a upadne do mikrospánku. Kamerový systém monitorující pohyby očí může těmto řidičům pomoci. Zjistí-li kamera jak únavu, tak ztrátu koncentrace - např. přílišné věnování se mapě či mobilnímu telefonu, upozorní varovným signálem. Jiný systém hlídá a signalizuje podle dopravního značení, zda se vozidlo drží v jízdním pruhu.

Je tu ovšem riziko, že příliš mnoho varovných systémů bude v konečném důsledku řidiče stresovat. Cílem není uplatnění všech možných bezpečnostních systémů, ale maximální zjednodušení ovládání pro řidiče. Právě Volvo věnuje velkou pozornost spojení člověka a techniky. Vývoj budoucích bezpečnostních řešení bude vždy založen na potřebách řidiče spíše než na technických možnostech.


Tisková zpráva a foto Volvo 9700 z IAA Hannover Volvo Bus Corporation
Překlad a foto Volvo 9700 z AUTOTECU 2004 BUSportál
Čtenářům doporučujeme na BUSportálu:


Volvo Bus Corporation je druhý největší světový výrobce autobusů - kompletních vozidel, podvozků, karosérií, dopravních systémů pro metropole, leasingových, finančních a servisních služeb. Je částí Volvo Group , jedné z největších světových společností vyrábějící nákladní automobily, autobusy, řídící systémy, aerokosmické komponenty a poskytující široké spektrum servisních a finančních služeb. (Na fotografii vlevo ředitel společnosti Are Knoph na AUTOTECu 2004 před Volvo 9700, na fotografii dole týž autobus a zástupce Volvo Bus Corporation pro ČR Radko Manda se zákazníky)

   

Autobusy VOLVO - maximum bezpečí pro cestující a řidiče
Autobusy VOLVO - maximum bezpečí pro cestující a řidiče
Autobusy VOLVO - maximum bezpečí pro cestující a řidiče
Autobusy VOLVO - maximum bezpečí pro cestující a řidiče
Autobusy VOLVO - maximum bezpečí pro cestující a řidiče