ČESMAD BOHEMIA: Upřednostňování železnice ruinuje státní a obecní rozpočty

Mýtus o ekonomické a ekologické železnici nás stojí ročně miliardy.
Mýtus o ekonomické a ekologické železnici nás stojí ročně miliardy.
Železniční přeprava osob je efektivní a méně zatěžuje životní prostředí, ovšem pouze v případě, že ji srovnáváme s dopravou leteckou a individuální automobilovou. S autobusem prohrává na celé čáře. Domnělá ekologičnost vlaku bere za své, když zjistíme, že na jeden osobokilometr vyprodukuje 2 x více CO2 než autobus. Zcela logicky, neboť i efektivita železnice je horší, když na os./100km vykazuje spotřebu 2,6 litrů paliva, zatímco u autobusů je to pouze 0,6 – 0,9 l.

Vlaky zajišťující dopravní obslužnost totiž nejsou v drtivé většině plně obsazené rychlíky zdolávající stokilometrové vzdálenosti, ale velmi často poloprázdné lokálky, jejichž desítky let staré motory nejsou k současným ekologickým normám vůbec zařaditelné. Výše uvedená čísla pocházející z evropského projektu Smart Move tak budou k našim železnicím ještě velmi lichotivá. Přesto podle údajů Ministerstva dopravy ČR pro rok 2011 přispívá stát železnicím na 1 km dotací 102 Kč, zatímco dotace pro autobusy je 6 x nižší, přesně 17 Kč na kilometr.

Při porovnání těchto dat je zřejmé, proč se železniční lobby vyplácí houževnatě udržovat mýtus o své ekologičnosti a ekonomičnosti. Vypravovat vlak, kde je méně než 20 cestujících, je ekonomický nesmysl a mrhání veřejnými prostředky, když by jeho práci zvládl ekologicky šetrnější a pro cestující v drtivé většině pohodlnější autobus šestkrát levněji.

Sdružení ČESMAD BOHEMIA z výše uvedených důvodů již nehodlá přihlížet dalšímu vyhazování peněz daňových poplatníků a bude veřejnost upozorňovat na tato fakta prostřednictvím kampaně, která zatím bude probíhat v Středočeském a Královehradeckém kraji.

TZ Sdružení ČESMAD BOHEMIA

ČESMAD BOHEMIA: Upřednostňování železnice ruinuje státní a obecní rozpočty
Kouzlo nechtěného ....