20 let společnosti  SOR: od LiLi přes ''velbloudy'' k  elektrobusu
Z prezentace SOR 14.9.2011 © BUSportál

V letošním roce bude v Libchavech vyrobeno asi 550 vozidel. Obrat společnosti dosáhne téměř tří miliard.
V letošním roce bude v Libchavech vyrobeno asi 550 vozidel. Obrat společnosti dosáhne téměř tří miliard.
Jak jsme napsali už před lety, SOR je zkratka původní firmy před privatizací, "Sdružení opravárenství a rozvoje" - zabývala se vývojem, výrobou a opravami zemědělské techniky. Celý vývoj autobusů SOR je vlastní, začal v r.1993 autobusem délky 7,5m, v r.1997 výrobou autobusu 9,5m, v r. 2000 pak výrobou autobusů délky 10,5m a v r. 2003 představením autobusů délky 12m. Rozhovor na téma SOR BUSportál uveřejnil v roce 2004: Autobusy SOR - stále častější na našich silnicích
Historii i současnost libchavské společnosti SOR připomněli zástupci firmy na nedávné valné hromadě ADSSF nedaleko Rychnova nad Kněžnou. Současně zde zástupcům členských firem představili elektrobus SOR EBN 10.5.

Prvním vyrobeným autobusem byl typ, který společnost už nenabízí - LiLi byl autobus o délce pouhých 7.5 m. Ke cti těmto vozům slouží, že je na silnicích stále potkáváme. (Druhý vyrobený SOR 'Lili' dosloužil na podzim 2010 v Klášterci nad Ohří). Současný nejkratší autobus 8.5 m LE reflektuje požadavky dopravců na bezbariérové malokapacitní vozidlo. Těchto vozů bylo od celkem nedávného uvedení na trh prodáno okolo stovky.

SOR jako první na českém trhu nabídl koncepci LE - částečně nízkopodlažní vozidlo za přijatelnou cenu si získalo oblibu i přezdívky reflektující jeho technické a designové řešení - hrbatý autobus či "velbloud".

V roce 2005 změnila firma vlastníky a získala tak impuls pro další rozvoj. V současném SORu je 650 zaměstnanců a společnost nabízí 35 typů vozidel. Kromě tradičních dieselových autobusů převážně osazených motory Iveco dodává SOR vozy na CNG, zejména pro Prahu byl vyvinut hybrid a v karosérii SOR jezdí i trolejbusy. U elektrotechnologií SOR samozřejmě spolupracuje s renomovanými dodavateli.

Představený elektrobus je momentálně jedním ze šesti vyrobených vozů. Má za sebou např. jistě náročnou sezónu v Tatrách, jiný vůz rok plného provozu v MHD. Společnost se chystá nabídnout také kratší typ vhodný pro městská centra.
Téma SOR doplňujeme několika záběry z 15.9.2011 z areálu společnosti. Na záběrech jsou vozy např. pro Prahu, Veolii Transport a polské zákazníky. Bílý autobus ve výrobě je pro Hodonín.
Dagmar Braunová

20 let společnosti  SOR: od LiLi přes ''velbloudy'' k  elektrobusu
© BUSportál
20 let společnosti  SOR: od LiLi přes ''velbloudy'' k  elektrobusu
© BUSportál
20 let společnosti  SOR: od LiLi přes ''velbloudy'' k  elektrobusu
© BUSportál
20 let společnosti  SOR: od LiLi přes ''velbloudy'' k  elektrobusu
© BUSportál
20 let společnosti  SOR: od LiLi přes ''velbloudy'' k  elektrobusu
© BUSportál
20 let společnosti  SOR: od LiLi přes ''velbloudy'' k  elektrobusu
© BUSportál
20 let společnosti  SOR: od LiLi přes ''velbloudy'' k  elektrobusu
© BUSportál
20 let společnosti  SOR: od LiLi přes ''velbloudy'' k  elektrobusu
© BUSportál
20 let společnosti  SOR: od LiLi přes ''velbloudy'' k  elektrobusu
© BUSportál
20 let společnosti  SOR: od LiLi přes ''velbloudy'' k  elektrobusu
© BUSportál
20 let společnosti  SOR: od LiLi přes ''velbloudy'' k  elektrobusu
© BUSportál
20 let společnosti  SOR: od LiLi přes ''velbloudy'' k  elektrobusu
© BUSportál
20 let společnosti  SOR: od LiLi přes ''velbloudy'' k  elektrobusu