Dopravák 10/2010: Z jednání valné hromady ADSSF v Novém Městě na Moravě
Z jednání VH ADSSF: Ondřej Michalčík (MD ČR), František Luža (ADSSF), Jaroslav Hanák(ADSSF, SD a SP ČR), Petr Kašík (SD ČR) a František Neterda (ADSSS) © BUSportál

Kvůli cenovým skokům u nafty má vážné problémy i autobusová doprava.
Kvůli cenovým skokům u nafty má vážné problémy i autobusová doprava.
NOVÉ MĚSTO N. M. (Ch) – Současný vývoj české ekonomiky a dopady připravovaných vládních reforem na podnikatelské prostředí, ale především aktuální problematika jednotlivých oborů silniční dopravy byly hlavními tématy jednání druhé letošní řádné valné hromady Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska. Zasedání se za účasti zástupců ministerstva dopravy , Svazu dopravy ČR a partnerské středočeské dopravní asociace ADSSS uskutečnilo ve dnech 31. května a 1. června 2011 v hotelu SKI v Novém Městě na Moravě, a to pod patronací jedné z členských firem ADSSF – společnosti ZDAR Žďár nad Sázavou.

Právě památku předsedy představenstva a generálního ředitele žďárského ZDARu Richarda Latislava st.( 27. 6. 1951 – 24. 2. 2010) u příležitosti jeho nedožitých 60. narozenin uctili hned v úvodu jednání účastníci valné hromady minutou ticha. (Den předtím, v pondělí odpoledne, položila delegace vedení asociace v čele s prezidentem ADSSF Jaroslavem Hanákem kytici k hrobu Richarda Latislava na hřbitově v Hlinsku). Stejně pietně si připomněli nedávné náhlé úmrtí exministra financí Edvarda Janoty, kterého mnozí z nich osobně znali.

Podle avizovaného programu patřila první část jednání informacím o současném vývoji v ekonomice a dopravě, postupu prací na vládních reformách a dalších strategických dokumentech s výraznými dopady na podnikatelské prostředí. Podrobný a zasvěcený komentář k tomuto bodu z pozice nedávno zvoleného prezidenta Svazu průmyslu a dopravy ČR a jednoho z hlavních účastníků probíhajících tripartit přednesl Jaroslav Hanák. Zatímco např. u připravované daňové reformy ocenil zavedení jednotného inkasního místa, na druhé straně vyjádřil ostrý nesouhlas se zrušením jízdních výhod pro zaměstnance dopravních společností a jejich rodinné příslušníky. Jak doslova řekl, proti tomuto záměru je celý český byznys. V případě penzijní reformy pak podnikatelé nadále odmítají zavedení tzv. druhého pilíře a naopak trvají na restrukturalizaci a zlepšení stávajícího penzijního systému s možností dobrovolného penzijního připojištění. Zaměstnavatelská uskupení dále požadují urychlené zpracování a přijetí strategie konkurenceschopnosti České republiky s výraznou podporou exportu a potřebné legislativy, včetně nového Občanského zákoníku a Zákoníku práce.

Značný časový prostor byl pak na zasedání asociace vyhrazen pro konkrétní dopravní problematiku. Zatímco před nedávnem byla v centru pozornosti krizová situace v nákladní dopravě, dnes se s vážnými problémy potýká i veřejná autobusová doprava. Příčinou jsou skokové nárůsty cen nafty a dalších vstupů a tomu neodpovídající výše dotací na dopravu v závazku veřejné služby, stejně jako odmítavý přístup ministerstva financí k úpravě či zrušení cenového výměru Jak bylo v diskusi přítomnými zástupci dopravních firem konstatováno, většina krajů – s výjimkou Moravskoslezského a Olomouckého – nepočítá s navýšením objemu finančních prostředků na dopravní obslužnost, ale přistupuje k redukci spojů a omezování dopravy. V důsledku toho se autobusoví dopravci už dnes dostávají do "mínusového" hospodaření a tento stav se může ještě dále zhoršovat. V oblasti komerční dopravy stále není dořešena otázka hrazení státem uznávaných slev. Z loňska na tyto účely zůstalo pouze 85 milionů korun, proto ministerstvo dopravy připravuje pro vládu materiál o dorovnání na částku 180 mil. Kč. Protože ministerstvo financí odmítá poskytnout peníze, je současně ve stadiu zpracovávání materiál o kompletním zrušení těchto slev (s jedinou výjimkou pro zdravotně postižené). K pozitivnímu posunu nedošlo ani v oblasti podpory obnovy vozového parku, na kterou v letošním roce nebyla ze státního rozpočtu vyčleněna ani koruna dotací.

V rámci projednávání problematiky nákladní dopravy podal zásadní informaci o závěrech komise k přidělování kompenzací dopravcům za nárůst mýtného výkonný ředitel Svazu dopravy Petr Kašík. Vyčleněná celková částka 300 mil. Kč byla vyčerpána během 36 hodin, prostřednictvím internetu bylo podáno tisíc žádostí a po nutném písemném doručení prostřednictvím podatelny jejich počet klesl na 900. Komise složená ze zástupců ministerstva dopravy a SD ČR k 30. květnu tr. vyhodnotila první část žádostí a 363 subjektům už kompenzace ve výši 122 mil. Kč přidělila. Druhé kolo projednávání bude probíhat do konce července. Jak se ukazuje, většina dopravců chce peníze využít na nákup zimních pneumatik, navigací, vybavení vozidel nebo dispečinků, případně pořízení IT

Program valné hromady ADSSF zahrnoval rovněž body, týkající se oblasti informačních systémů, učňovského školství, dopravní legislativy a jednání s odborovými svazy. Přednesena byla rovněž závěrečná zpráva o vyhodnocení slavnostního večera k 20letům ADSSF (12. 3. 2011 v hotelu Voroněž v Brně), v jejímž rámci prezident Jaroslav Hanák označil tuto akci za nejúspěšnější v historii asociace a poděkoval opětovně všem, kteří se na její organizaci podíleli.
V duchu tradice zasedání valných hromad Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska, také na jednání ADSSF v hotelu SKI v Novém Městě na Moravě navazovala na pracovní program společenská část. Slavnostní večer patřil především dvěma významným osobnostem asociace resp. silniční dopravy. Tím prvním byl ZDENĚK SUCHAN, výkonný ředitel společnosti Autobusy Karlovy Vary, která je členem ADSSF již osmým rokem, jemuž se od vedení asociace i kolegů dostalo srdečných gratulací k 55. narozeninám. Poděkování za dlouholetou spolupráci a přínos při řešení odborné problematiky veřejné autobusové dopravy se pak dostalo. JIŘÍMU DUPÁKOVI, který v těchto dnech ukončil pracovní aktivity. Ing. Dupák pracoval v letech 1982 až 2004 ve státní správě (Státní plánovací komisi a později na ministerstvu dopravy), poté v ČSAD SVT Praha a patřil v oboru k uznávaným odborníkům.

Jarmila Chromá, Dopravák 10/2010

Dopravák 10/2010: Z jednání valné hromady ADSSF v Novém Městě na Moravě
Z jednání VH ADSSF © BUSportál
Dopravák 10/2010: Z jednání valné hromady ADSSF v Novém Městě na Moravě
Z návštěv ZDAR Žďár nad Sázavou © BUSportál
Dopravák 10/2010: Z jednání valné hromady ADSSF v Novém Městě na Moravě
Ze slavnostního večera: František Neterda, Jiří Dupák, Jaroslav Hanák a Zdeněk Suchan © BUSportál
Dopravák 10/2010: Z jednání valné hromady ADSSF v Novém Městě na Moravě
Z návštěv ZDAR Žďár nad Sázavou © BUSportál
Dopravák 10/2010: Z jednání valné hromady ADSSF v Novém Městě na Moravě
Z návštěv ZDAR Žďár nad Sázavou © BUSportál
Dopravák 10/2010: Z jednání valné hromady ADSSF v Novém Městě na Moravě
Z jednání VH ADSSF © BUSportál