Přehled nejdůležitějších změn a úplné znění ke stažení.
Přehled nejdůležitějších změn a úplné znění ke stažení.
Pod č. 133/2011 Sb. byla ve Sbírce zákonů vyhlášena dosud největší novela zákona o silničním provozu od r. 2005, kdy byla přijata novela zavádějící v České republice bodový systém. Novela byla ve Sbírce zákonů vyhlášena dne 25. května 2011 a její hlavní části nabývají účinnosti dnem 1. srpna 2011.
Konecne_zneni_zakona.doc
PŘEHLED HLAVNÍCH ZMĚN
A. Kontroly technického stavu vozidel v provozu

Jednou z novinek (§ 6a) je stanovení podmínek pro provádění kontroly technického stavu vozidla v provozu. Řidič bude mj. povinen na výzvu policisty zajet k zařízení pro provedení kontroly technického stavu, pokud zajížďka, včetně cesty zpět, není delší než 8 km. Zjistí-li se při kontrole technického stavu vážná nebo nebezpečná závada, bude řidič povinen uhradit náklady na provedení kontroly technického stavu.

B. Zimní výbava

Novela zavádí v novém § 40a povinné používání zimních pneumatik (M+S) na všech druzích pozemních komunikací pro vozidla kategorií M a N, a to v období od 1. listopadu do 31. března za podmínky, že

a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo

b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

U motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg budou tyto pneumatiky povinné na všech kolech a hloubka dezénu jejich hlavních dezénových drážek nebo zářezů musí činit nejméně 4 mm.

U motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg budou tyto pneumatiky povinné na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly a hloubka dezénu jejich hlavních dezénových drážek nebo zářezů musí činit nejméně 6 mm.

Povinnost se nevztahuje na případy nouzového dojetí s rezervní pneumatikou.

C. Opatření proti tajným závodům na silnicích

V novém § 47a se výslovně stanoví, že řidič nesmí na dálnici, silnici a místní komunikaci použít vozidlo k účasti na sportovních a podobných akcích, jestliže by jimi mohla být ohrožena bezpečnost silničního provozu, nejde-li o akce pořádané v souladu s rozhodnutím příslušného správního úřadu o zvláštním užívání pozemní komunikace.

Pojme-li policista důvodné podezření, že řidič uvedený zákaz nerespektuje, bude podle § 118a oprávněn mu zabránit v další jízdě a zajistit jeho vozidlo, a to až na dobu 48 hodin.

D. Parkovací průkaz pro osoby se zdravotním postižením

Pro osoby se zdravotním postižením se v § 67 zavádí nový druh parkovacího průkazu, který nahradí dosavadní označení s invalidním vozíkem. Doklad bude vystaven přímo na jméno konkrétního oprávněného držitele a bude odpovídat vzoru podle Evropské unie, čímž bude použitelný i v ostatních členských státech EU.

E. Měření rychlosti obecní policií

Novela zrušuje v § 79a povinnost, aby místo měření rychlosti obecní policií bylo povinně označováno dopravními značkami. Značkou nebudou muset být označeny ani stacionární radary.

F. Dopravně psychologická vyšetření řidičů

Tato vyšetření, která se doposud vztahovala pouze na řidiče nákladních aut a autobusů, budou nově podstupovat také všichni, kteří budou žádat o vrácení řidičského oprávnění, které pozbyli v důsledku dosažení 12 bodů v bodovém hodnocení.

Vyšetření už budou zahrnovat pouze vyšetření dopravním psychologem. Povinné vyšetření neurologem, včetně vyšetření pomocí EEG, se naopak zcela zrušuje.

Výrazně se rovněž zužuje okruh osob, které budou oprávněny provádět dopravně psychologická vyšetření. Tyto osoby budou muset nově mít akreditaci udělenou Ministerstvem dopravy, která je podmíněna mj. postgraduálním vzděláním v oboru dopravní psychologie.

G. Změny v bodovém systému

Body za více přestupků projednávaných ve společném řízení se již díky novele zákona nebudou sčítat, nýbrž se vždy zaznamenají body pouze za jednání nejpřísněji postižitelné.

Zcela nový je pak přehled bodově hodnocených protiprávních jednání, obsažený v příloze k zákonu o silničním provozu. Počet bodově hodnocených jednání se výrazně zužuje a rovněž se v některých případech mění bodové sazby za konkrétní protiprávní jednání. Mezi hlavní změny v tomto směru patří:

bodová tolerance překročení rychlosti v obci až o 5 km/h; bude ukládána pouze pokuta bez bodů

bodová tolerance překročení rychlosti mimo obec až o 10 km/h; bude ukládána pouze pokuta bez bodů

bodová tolerance v případě překročení maximální doby řízení vozidla nebo nedodržení minimální doby odpočinku o méně 20 %, respektive v případě nedodržení bezpečnostní přestávky o méně než 33 %; bude ukládána pouze sankce podle zákona o přestupcích bez bodů

zpřísnění postihu za porušení povinnosti účastníka dopravní nehody – nově se zaznamená 7 bodů

zrušení bodového postihu za nerespektování zákazové či příkazové značky

zrušení všech jednobodových postihů

H. Povinné výměny řidičských průkazů

V případě některých řidičských průkazů se v § 134 mění (zkracují) lhůty pro jejich povinné výměny. Nově platí, že a) řidičské průkazy vydané v letech 2001 nebo 2002 jsou jejich držitelé povinni vyměnit do 31. prosince 2012,

b) řidičské průkazy vydané od 1. ledna 2003 do 30. dubna 2004 jsou jejich držitelé povinni vyměnit do 31. prosince 2013.

Současně se stanoví, že doba platnosti se v případě, že žádost bude podána včas, prodlužuje o dobu potřebnou k výrobě a vydání nového řidičského průkazu (max. o 20 dnů). Včas podané žádosti budou vyřizovány bez správního poplatku, pozdě podané žádosti již budou správnímu poplatku podléhat.

I. Nová úprava dopravních přestupků

Dosavadní úprava přestupků proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích, obsažená v § 22 zákona o přestupcích, se zrušuje. Přestupky budou nově upraveny v § 125c zákona o silničním provozu. Vymezení skutkových podstat a sankce za jejich naplnění však až na několik málo výjimek odpovídají dosavadní právní úpravě.

Květen 2011, AUTOKLUB ČESKÉ REPUBLIKY