Naděje pro metrobusový systém? V Českých Budějovicích vzniká zajímavý projekt

"koridoru" na trolejbusové lince 3. Informace z plzeňské konference Chytrá a zdravá městská doprava.
Reklama
"koridoru" na trolejbusové lince 3. Informace z plzeňské konference Chytrá a zdravá městská doprava.
Koridory městské dopravy – preference pro cestující
Z prezentace společnosti Mott MacDonald Praha

Snaha o atraktivní nekolejovou dopravu se často skrývá za zkratkami, se kterými se potkáme po celém světě: BRT (Bus Rapid Transit), Metrobus, BHLS (Buses with High Level of Service), QBC (Quality Bus Corridor). Mají mnoho společného: jde o systém rychlé autobusové nebo trolejbusové dopravy, nabízející krátké intervaly, zajišťovaný velkokapacitními vozidly po vyhrazených jízdních pruzích nebo speciálních komunikacích. S myšlenkou „Metrobusů“ přišel také pražský ROPID v roce 2008.

Při návrhu koridoru v jakémkoliv městě je nutné vycházet z dobře nastavené sítě veřejné dopravy. Jejím základem by měly být páteřní linky, které na sebe poutají většinu přepravního výkonu a také mají největší potenciál získat nové cestující, či alespoň udržet ty stávající. Pokud takové linky v síti existují, první krok je učiněn. Ve druhém kroku je pak společným cílem dopravce a města na těchto linkách poskytovat co nejvyšší kvalitu služby. Tím se dostáváme k návrhu koridoru městské dopravy – novém přístupu ke zlepšení kvality městské dopravy tam, kde to ocení nejvíce uživatelů.

Koridor je souborem mnoha opatření pro celkovou preferenci MHD v městské mobilitě, od nadstandardního vybavení zastávky přes nasazování moderních kapacitních vozidel, zvýhodnění průjezdu MHD komunikacemi a křižovatkami až po dobrý stav vozovky a bezpečné přechody pro chodce. Všechna tato opatření jsou koncentrována do jedné trasy, proto mluvíme koridoru. Tato opatření mohou být připravována postupně, různými subjekty, avšak teprve ve svém spolupůsobení pomohou zlepšit celkovou spokojenost cestujících se službami MHD. Koridor v sobě kombinuje běžně dostupné prvky dopravní telematiky, techniky nebo městského mobiliáře – jeho „přidanou hodnotou“ je však propojení těchto prvků do jednoho celku.
V Českých Budějovicích proběhne tento rok reorganizace sítě MHD s cílem definovat síť páteřních linek s vyšším standardem služeb. Nejzatíženější z těchto linek je označena číslem 3 a byla vybrána jako pilotní projekt koridoru městské dopravy.

Kromě parametru přepravených osob napomohly rozhodnutí také další úhly pohledu:
  • vysoká hustota osídlení na trase linky (obsluha dvou českobudějovických sídlišť)
  • očekávaný či realizovaný územní rozvoj (výstavba univerzitního kampusu)
  • krátký interval (ve špičce klesá až na 4 minuty)
  • problémy s cestovními časy a spolehlivostí (průměrná rychlost klesá z hodnoty 18 km/h na 13 km/h v období špičky)

Koridor linky 3 v Českých Budějovicích je navržen jako smíšený – to znamená, že je primárně orientován na trasu linky 3, ale jeho části mohou využívat také běžné linky MHD. Zvyšuje se tím efektivita organizačních opatření na uliční síti, na druhou stranu může docházet k ovlivnění plynulosti dopravy na lince 3 souběhem s ostatními linkami v centru města.
Cílem koridorů je přinést vyšší kvalitu služeb MHD v očích cestujících, jejichž názor o výhodnosti či nevýhodnosti veřejné dopravy je nakonec rozhodující při volbě způsobu cestování. po městě.

Kompletní, velice zajímavou prezentaci Daniela Šestáka a Marka Finera se zahraničními zkušenostmi i projektem v českých Budějovicích "Koridory městské dopravy – preference pro cestující", naleznete pod číslem 14 na
www.konference.pmdp.cz
Nový systém MHD Nový systém MHD v Českých Budějovicích od 12.6.2011 je tedy prvním, organizačním krokem nutným k budování plnohodnotného koridoru. Daniel Šesták ze společnosti Mott MacDonald aktuálně informuje: "V současnosti se zpracovává se Akční plán pro Koridor linky 3 a na jeho základě se bude rozhodovat o zařazení některých investičních akcí do rozpočtu Statutárního města České Budějovice a Dopravního podniku již pro rok 2012. Očekávám rovněž, že během léta bude podepsáno Memorandum mezi Statutárním městem a Dopravním podnikem, které oficiálně projekt odstartuje."
O postupu budeme čtenáře BUSportálu informovat.
2011.dpmcb.cz: Nový systém MHD v Českých Budějovicích od 12.6.2011

Naděje pro metrobusový systém? V Českých Budějovicích vzniká zajímavý projekt
Z prezentace Mott MacDonald: Z budějovického projektu.