Iveco Czech Republic vykázalo o 35 procent nižší čistý zisk * Iveco vyplatí rekordní dividendy
Iveco Czech Republic vykázalo o 35 procent nižší čistý zisk * Iveco vyplatí rekordní dividendy
Iveco Czech Republic vykázalo o 35 procent nižší čistý zisk

www.financninoviny.cz - 22.3.2011 - Vysoké Mýto (Ústeckoorlicko) - Společnost Iveco Czech Republic vykázala za loňský rok čistý zisk 747 milionů korun, což je o 35 procent méně než v předchozím roce. Výnosy firmy se snížily o 23 procent na 10,9 miliardy korun. Vyplývá to z podkladů pro valnou hromadu, která se konala dnes ve Vysokém Mýtě.
Více na www.financninoviny.cz

Iveco vyplatí rekordní dividendy

zpravy.idnes.cz - 23.3.2011 - VYSOKÉ MÝTO Největší tuzemský výrobce autobusů poprvé rozdělí mezi své akcionáře svůj zisk. Vlastníci firmy Iveco Czech Republic, mezi kterými jsou stále ještě stovky drobných akcionářů z kuponové privatizace, včera na valné hromadě schválili mimořádně vysokou dividendu.

Podle informací MF DNES vyplatí firma na tisícikorunovou akcii dividendu ve výši kolem šesti tisíc korun. Vedení firmy odmítlo vysoké dividendy komentovat, výplatu dividend uvedla firma v inzerátu na včerejší valnou hromadu. Firma dosud dividendy nevyplácela a zisk dál reinvestovala. Na účtech má přitom společnost podle údajů v obchodním rejstříku přes 7miliard korun nerozděleného zisku. Na dividendy má jít většina. Akcie firmy Iveco Czech Republic se už veřejně neobchodují, na různých diskusních fórech se však čas od času objevují nabídky na odkup, například za 1 990 korun za kus. Pokud někdo za takovou cenu akcii prodal,může už jen litovat. Iveco Czech Republic loni vydělalo po zdanění 748,7 milionu korun, což je zhruba o třetinu méně než v roce 2009. "Mezi hlavní důvody jeho meziročního poklesu patří nižší objem tržeb, kurzové vlivy a složení prodejního mixu výrobků," vysvětlil předseda představenstva Pavel Pachovský, který stojí v čele firmy od začátku letošního roku poté, co majitelé velkou část bývalého managementu vyměnili. Firma loni vyrobila 2 177 autobusů, o více než tři sta kusů méně než před rokem. Ještě výrazněji klesl odbyt autobusů jak v zahraničí, tak v tuzemsku. Tržby byly nižší téměř o čtvrtinu. Pro vysokomýtský závod je klíčový zejména export, firma se zaměřuje především na meziměstské autobusy.

Na českém trhu Iveco v odbytu předstihla společnost SOR, kterou na začátku devadesátých let založili někdejší zaměstnanci Karosy. V počtu registrací na tuzemském trhu letos zatím za první dva měsíce vede také SOR, především díky zakázce pro pražský Dopravní podnik. I letos zatím ve zveřejněných zakázkách SOR nad někdejší Karosou vyhrává. V Česku loni klesl objem nových prodaných autobusů na celém trhu o necelých pět procent, velké obavy mají výrobci z letošního omezení dotací na nákupy nových autobusů. V celé Evropě prodeje autobusů klesly o 1,4 procenta.

Podle Pachovského čeká firma po dvou letech letos růst prodeje i výroby. "Zatím je ještě předčasné specifikovat přesné hodnoty celého roku," uvedl. Firma, zaměstnávající 2 000 lidí přímo a další tři stovky přes agentury, plánuje pokrýt nárůst výroby hlavně agenturními zaměstnanci.

Iveco patří pod italský koncern Fiat; ten původně firmu vlastnil přes společnost Irisbus ještě s francouzským Renaultem. Drobní akcionáři mají ve firmě necelých pět procent, firma je nevytěsňovala.

(Jan Sůra)
Článek uvádíme výjimečně vzhledem k dobrým profesionálním vztahům s autorem celý, na internetu se objeví po poledni viz zpravy.idnes.cz