Osobní návěs v NDR inspiroval  naše čtenáře k pátrání
© Miloslav Ptáček

Martin Janda a Standa Červený k fotografii Miloslava Ptáčka. Aktualizováno komentářem k odkazu na ruské strany s patrovým trolejbusovým tahačem.
Martin Janda a Standa Červený k fotografii Miloslava Ptáčka. Aktualizováno komentářem k odkazu na ruské strany s patrovým trolejbusovým tahačem.
Téměř okamžitě po zveřejnění unikátních snímků Miloslava Ptáčka Autobusu Tatra 111 na zájezdu Tatry Smíchov do NDR v roce 1964 se ozvali věrní čtenáři s dalšími informacemi o pátrání na téma poslední fotografie německého osobního návěsu. Omlouváme se za prodlevu ve zveřejnění a těšíme se na případné další reakce.
Standa Červený k fotografiím napsal:
... jak je tam na závěr ten návěs za H6 NDR, tak dochovaný kus i s historií je ZDE

Do pátrání se pustil i Martin Janda:
Na webu mě zaujala fotka autobusového návěsu foceného kdesi v NDR a začal jsem trošku pátrat, o co by asi mohlo jít. Google mě zavedl na stránku na německé wikipedii, pojednávající o autobusových návěsech nejen v bývalé NDR, kde se píše:
Für den Werksverkehr der SDAG Wismut wurden Anfang der 1950er-Jahre 30 gebrauchte Sattelzugomnibusse aus den Niederlanden beschafft. Dabei handelte es sich um ab 1946 gebaute Sattelzugmaschienen PT42 von Crossley Motors mit Aufliegern von DAF bzw. Werkspoor. Anfang der 1960er-Jahre waren die Fahrzeuge verschlissen. Die Auflieger wurden im Kraftfahrzeug-Reparatur-Betrieb (KRB) der Wismut neu aufgebaut und erhielten 52 Sitzplätze und 28 Stehplätze. Als Zugmaschinen kamen gebrauchte IFA Z6 zum Einsatz. Die Fahrzeuge waren noch bis Mitte der 1960er-Jahre in verschiedenen Großbetrieben im Werksverkehr eingesetzt. Dabei wurden jedoch nicht alle 30 beschafften Busse umgerüstet, ein Teil blieb auch in der ursprünglichen Konfiguration im Einsatz.
Což se dá do češtiny přeložit asi takto:
Pro potřeby podnikové dopravy ve firmě SDAG Wismut bylo počátkem 50. let zakoupeno 30 ojetých autobusových návěsů z Nizozemí. Jednalo se o tahače PT42, vyráběné od roku 1946 firmou Crossley Motors s návěsy firmy DAF, resp. Werkspoor. Počátkem 60. let byla vozidla již opotřebená a ojetá. Návěsy byly v Závodě na opravu vozidel (KRB - asi něco jako naše ČSAO) Wismutu zgenerálkována a obdržely 52 míst k sezení a 28 míst k stání. Jako tahače byly použity ojeté IFA Z6. Vozidla byla nasazována v provozu ještě do poloviny 60. let v různých závodech v podnikové dopravě. Některé návěsy z původního počtu 30 kusů však generálkou neprošly, část zůstala v provozu v původním provedení.
A tak dál, následuje pojednání o návěsech německé výroby, to nás teď nebude zajímat.
Zajímat nás bude, že vlastně pořád nevíme, co zachycuje ona fotografie. A tak jsem přes google hledal různá klíčová slova, jako typová označení německých návěsů a výrobců, čímž jsem našel stránku, která kromě hromady písmenek psaných azbukou obsahuje fotky všech možných i nemožných návěsů z NDR: sergeykostikov.livejournal.com/66404.html Hned u první fotky je popis, podle něhož se jedná návěs DAF a ten se až nápadně podobá onomu záhadnému vozidlu na fotce z Busportálu.
(Miroslav Peisar, kterému ruština problém nečiní, obratem doplnil: Zmíněné stránky se věnují zkušebnímu provozu patrových vozidel v Moskvě. Těmi patrovými vozidly byly dva sólo autobusy a údajně v NDR vyrobený patrový návěs. Jinak ty rusky psané stránky jsou super, trolejbusový tahač s patrovým návěsem jsem viděl poprvé. Ještě přidal odkaz na model návěsu 1947 Crossley/Verheul Trailer “Dresden” )
Tady s dovolením svou část pátrání na ruskojazyčných stránkách ukončím - moje znalosti azbuky končí tím, že si umím přeslabikovat jednotlivá slova a znalosti ruštiny se omezují na pár základních frází potřebných pro přežití "na východě". Vrátíme se zpět do německy mluvících zemí a budeme hledat další fotky DAFů.
Zde by údajně měl být včelín mezi obcemi Dornburg a Bad Kösen a měl by to být taky jeden z těch návěsů DAF, určité shodné znaky jsou tam vidět, ale třeba střechu to má úplně jinou, hranatou.
Víc jsem toho bohužel nenašel, takže snad jen dodám, že firma Wismut se měla věnovat těžbě uranu a z mapky těžebních míst je patrné, že se jedná o oblast, kudy tehdy v 60. letech mohli účastníci zájezdu do Erfurtu skutečně prohlížet a skutečně tam ten návěs mohli potkat.

BUSportál děkuje.