Na nádvoří plzeňského Prazdroje a na běžné trase se představil 15.7. kloubový trolejbus ŠKODA 25 Tr IRISBUS - výsledek spolupráce ŠKODA ELECTRIC a KAROSY, člena uskupení IRISBUS
Na nádvoří plzeňského Prazdroje a na běžné trase se představil 15.7. kloubový trolejbus ŠKODA 25 Tr IRISBUS - výsledek spolupráce ŠKODA ELECTRIC a KAROSY, člena uskupení IRISBUS
BUS Portál vítá návštěvníky z K-REPORTU i iMHD.sk. Welcome from Canadian Public Trans. Discussion Board:-) (dabra)
Představení 18 m kloubové verze trolejbusu Škoda 24 Tr Irisbus následuje necelý rok po prezentaci této 12 m verze, a to opět v Plzni. Tentokrát se trolejbus spolu se svým kratším předchůdcem předvedl především na nádvoří plzeňského Prazdroje, ale také při dvou předváděcích jízdách na trase linky č.11, na kterou se po krátké cestě s dieselovým agregátem napojil v blízkosti hlavního nádraží ČD v Plzni. Spojením aktivit Škody a Karosy se uskutečňuje myšlenka, která je už delší dobu realizovaná nejen v západní Evropě - vybavovat autobusy renomovaných značek elektrovýzbrojí trolejbusů. Takto například realizovala Škoda dodávku 28 trolejbusů pro americký Boston - elektrovýzbroj byla instalována v autobusech Neoplan. Do Bostonu bude směřovat i dodávka 32 kloubových DMA trolejbusů - 18 m trolejbusů s dieselagregátem (duobusů). Trolejbusy se škodováckou elektrovýzbrojí a tamější karosérií se rozjely i v Moskvě. Stovky motorů dodala Škoda i do trolejbusů v olympijských Aténách. Dlouhodobá spolupráce navázaná s Karosou na unifikovaném trolejbusu, dodávky elektrovýzbroje do trolejbusů po světě podle přání a péče o velké množství "ostrovských" trolejbusů včetně rekonstrukcí doma i po světě - to je perspektiva renomovaného výrobce dopravní techniky, Škody Plzeň. Ostatně trolejbusy se v Plzni začaly vyrábět téměř před sedmdesáti lety a v samotné Plzni začaly jezdit několik let poté.

Dotazům na cenu nového kloubového trolejbusu se příliš nedařilo, příznivá informace je, že cena by měla být velmi podobná ceně "ostrovského" kloubového trolejbusu Tr 22. Cena samozřejmě závisí na požadavcích zákazníka, na vybavení interiéru, instalované klimatizaci, alternativě pro možnosti pohybu trolejbusu bez elektrického vedení - tady je možnost dieselagregátu nebo baterie. Rozdíly v elektrovýzbroji kloubového oproti běžnému trolejbusu jsou malé, některé části jsou odpovídajícím způsobem výkonnější a motor je s převodovkou. Samozřejmostí je vybavení trolejbusu špičkovou diagnostikou s možností připojení a vyhodnocení na notebooku. Kapacita kloubového trolejbusu je 40 sedících a 110 stojících cestujících. Své první cestující z řad veřejnosti - zástupců dopravních podniků a publicistů měl trolejbus při své premiéře 15.7., následovat budou od příštího týdne zkušební jízdy po Plzni a na konci prázdnin budou moci trolejbus používat běžní plzenští cestující. Právě běžný dvouměsíční provoz je potřebný pro plnou homologaci, která by měla být do 30.listopadu 2004.

Při prezentaci přítomni mj. za Škodu: Jiří Zapletal - generální ředitel Škoda holding, Václav Svoboda - generální ředitel Škoda Electric, Karel Majer - ředitel BU trolejbusy ŠEL, Jiří Flajtingr - vedoucí odd. Projekty BU Pohony ŠEL, Karel Samec - tiskový mluvčí Škoda Holding

za Karosu: Jan Mesarč - obch. marketig a podpora prodeje, Radek Linhart - poprodejní služby,



























Václav Svoboda a Karel Samec ze ŠKODY při brífinku s novináři.

Z materiálu ŠKODA ELECTRIC

ŠKODA 25 Tr IRISBUS je nový vysokokapacitní nízkopodlažní trolejbus využívající výhod progresivní elektrovýzbroje ŠKODA a karoserie 18 metrového městského kloubového autobusu AGORA City Bus z produkce skupiny IRISBUS.

Dlouhodobě provozně osvědčený asynchronní trakční motor ŠKODA 18ML 3550 K/4 o jmenovitém výkonu 240kW, používaný v trolejbusech ŠKODA i vozidlech řady dalších světových výrobců je vybaven převodovkou s konstantním převodovým poměrem a je napájen z regulovaného střídače na bázi IGBT tranzistorů. Tento střídač zajišťuje i funkci elektrodynamické brzdy, takže brzdná energie je přednostně rekuperována zpět do troleje, a pokud to poměry na troleji nedovolují, je mařena v brzdovém odporníku. Dostatečný brzdný moment je přitom zajištěn po celou dobu brždění až do nulové rychlosti vozidla.

Značná rezerva výkonu trakčního pohonu uděluje vozidlu vynikající dynamiku jízdy i ve stoupání, přičemž princip regulace trakčního pohonu umožňuje dosáhnout i vysoké úrovně jízdní pohody. Napájení pomocných asynchronních pohonů (kompresor, pomocné čerpadlo apod.) a nabíjení palubní baterie 24V je zabezpečeno statickými polovodičovými rněniči, jejichž výstupy jsou galvanicky odděleny od napětí troleje.

Eletrovýzbroj je převážně uložena v kontejneru na střeše vozidla. V zadním motorovém prostoru může být na přání zákazníka umístěn napájecí zdroj pomocného pojezdu trolejbusu (dieselgenerátor nebo trakční akumulátorová baterie), který umožňuje jízdu vozidla při výpadku trolejového napětí nebo v úsecích bez trolejového vedení.

Trolejbus je standardně vybaven poloautomatickými trolejovými sběrači, na přání zákazníka mohu však být použity levnější manuálně ovládané sběrače (pouze u verze vozu bez pomocného pojezdu). Rovněž na přání zákazníka může být trolejbus vybaven výhybkovým odporníkem nebo ovladačem rádiem řízených výhybek.

Trolejbus je vybaven teplovodním topením s elektrickým průtokovým ohřívačem vody, napájeným trolejovým napětím 600 / 750 V DC. Topná tělesa ohřívače mají dvojitou elektrickou izolaci. Elektrovýzbroj trolejbusu ŠKODA 25 Tr IRISBUS je v maximální možné míře unifikována s elektrovýzbrojí 12m trolejbusu ŠKODA 24 Tr.

Významnou výhodou trolejbusu ŠKODA 25Tr IRISBUS je zachování velmi vysokého stupně unifikace s autobusy AGORA City Bus, což ocení zejména dopravní podniky, provozující jak trolejbusovou, tak i autobusovou dopravu s využitím uvedeného typu vozu. Tato unifikace rovněž umožňuje využití široce vybudované servisní sítě IRISBUS, respektive Karosa.

Základní technické údaje

Trolejbus
  • Délka / šířka / výška 17 800 / 2 500 / 3 580 mm
  • Délka se staženými sběrači 18 400 mm
  • Vnější obrysový poloměr zatáčení 23,4 m
  • Nájezdový úhel přední / zadní 7° / 7°
  • Pohotovostní hmotnost základní 17 700 kg
  • Celková maximální hmotnost 28 000 kg
    • na přední nápravu 6 500 kg
    • na střední nápravu 10 000 kg
    • na zadní nápravu 11 500 kg
  • Počet míst k sezení (bez řidiče) / stání 40 / 110
  • Maximální rychlost (nastavená) 65 km/h
  • Nástupní výška u obou předních dveří 320 mm
  • Nástupní výška u obou zadních dveří 330 mm
Podvozek
  • Přední náprava RENAULT E 70 XH, tuhá
  • Střední náprava RENAULT EM 10 A, tuhá
  • Zadní náprava ZF AV 132.80, portálová
  • celkový převod zadní nápravy 5,74
  • Pérování pneumatické
  • Posilovač řízení ZF Servocom 80/98
Trakční motor
  • asynchronní, typ ŠKODA 18 ML 3550 K/4
  • jmenovitý výkon 240kWh
  • způsob chlazení cizí
  • třída izolace 200
Sběrače
  • standardní TSS 2.1, poloautomatické
  • na přání TSS 1.1, manuální
Střešní jednotka (kontejner)
  • typ SJ 2.1
  • jmenovité napětí 600 / 750 V DC
Střídač trakčního pohonu
  • jmen. výkon střídače trakč. pohonu 225 kVA
  • výstupní střídavé napětí 3AC 0-420 V
  • Jmenovitý výstupní střídavý proud 310 A
  • Maximální výstupní střídavý proud 500 A
  • Výstupní frekvence 0-150 Hz
Měnič pro pomocné motory
  • jmenovitý výkon 10 kVA
  • maximální výkon 12,5 kVA / 30 min
  • výstupní trojfáz. střídavé napět í 3AC400 V
  • jmenovitý kmitočet 50 Hz +- 1 %
Nabíječ palubní baterie
  • jmenovité výstupní napětí 27,5 V DC
  • jmenovitý výstupní proud 220 A DC
  • maximální výstupní proud 300 A / 1 min
Brzdový odporník
  • jmenovitý odpor 2 x 1,3 Ohm
  • jmenovitý proud 2 x 400 A DC
  • maximální proud 2 x 500 A DC
Pomocné agregáty
  • Vzduchový kompresor 5,5 C OPEN DD
  • výrobce Worthingthon-Creyssensac / Orlík
  • Hlavní čerpadlo posilovače řízení ZF, pístové
  • Pomocné čerp. posil. říz.BOSCH-REXROTH, zubové
Dieselgenerátor (na přání)
  • typ APU 100 DIPME
  • výrobce Kirscb, GmbH
  • jmenovitý výkon 100 kW
  • motor IVECO DIESEL K13NEF
  • objem palivové nádrže 240 l
Trakční akumulátorová baterie (na přání)
  • druh článku NiCd - sintrované
  • typ článku STH600RC
  • výrobce Saft Bordeaux
  • počet článků 132
  • jmenovité napétí baterie 158 V
  • jmenovitá kapacita 60 Ah
  • minimální dojezd při 15 km/h (po rovině) 1 km
Zdroj: ŠKODA ELECTRIC, s.r.o.

Tisková zpráva ŠKODA - Premiéra nového nízkopodlažního kloubového trolejbusu.

ŠKODA ELECTRIC s.r.o. (ŠEL), dceřiná společnost ŠKODA HOLDING a.s.,v premiéře představila nový typ nízkopodlažního kloubového trolejbusu ŠKODA 25 Tr IRISBUS. Na vývoji vozidla se po úspěšné premiérové spolupráci na projektu standartního trolejbusu (délky 12 metrů) opět podílely dvě tradiční české firmy a značky se světovým renomé - ŠKODA a KAROSA (člen skupiny IRISBUS). Vozidlo vzniklo za 4 měsíce. Kompletní elektrovýzbroj z produkce ŠEL byla zabudována do karoserie kloubového autobusu z produkce skupiny IRISBUS, kompletovaného ve vysokomýtské KAROSE. Již rok po integraci s dalšími subjekty skupiny ŠKODA HOLDING se tak ŠKODA ELECTRIC podařilo mít ve své nabídce zákazníky požadované typy trolejbusů.

I tento nový trolejbus má zabudován přídavný dieselagregát (možná je i alternativa s trakčními bateriemi, oba alternativní pohony jsou využitelné v místech, kde například kvůli historickým budovám není možné instalovat trakční vedení, nebo při výpadku proudu).

Firma je v současné době také ve finále několika výběrových řízení na 60 kusů krátkého typu ŠKODA 24 Tr IRISBUS. K vozu, který byl veřejnosti poprvé představen v říjnu 2003 Václav Svoboda, generální ředitel ŠKODA ELECTRIC, uvedl: "Provozní zkoušky a následná srovnání prokázaly, že tento typ trolejbusu představuje generační posun ať už oproti starším škodováckým typům či vozům jiných výrobců. Hlavně jízdní vlastnosti, zvýšený výkon či komfort pro cestující jsou na prokazatelně lepší úrovni. Navíc pro dopravní podniky provozující autobusy Karosa představuje unifikace obou vozidel zvýšení efektivity v oblasti servisu a náhradních dílů. Na obdobné filosofii je postavena i kloubové verze."

Po vzniku a konsolidaci činnosti ŠEL skupina ŠKODA HOLDING v současnosti pokrývá kompletní segment v oblasti trolejbusů. "Nejde jen o finální produkt v podobě trolejbusů. V minulosti ŠKODA mnohdy ztroskotala na tom, že nabízela pouze jeden produkt v podobě kompletního trolejbusu . Nyní se dokážeme velmi pružně přizpůsobit požadavkům zákazníka. Dodáme buď kompletní trolejbus v požadované karoserii nebo umíme vyhovět i poptávce pouze po elektrovýzbroji, která se vmontuje do karoserie výrobce v zemi původu zakázky. Důvodem pro takovéto řešení je mimo unifikaci i přání zákazníků zapojit do celého projektu tamní tuzemské podnikatelské subjekty. Další možností jsou pak dílčí dodávky komponent, například trakčních motorů i různých měničů a dodávky kompletních elektrických pohonů pro tramvaje, metro, lokomotivy a dieselelektrická nákladní vozidla určená hlavně pro povrchové doly," upřesnil strategii pokrytí trhu V. Svoboda.

ŠEL v současné době dokončila dodávku prvních 28 kusů nízkopodlažní verze o délce 12 metrů pro americký Boston. Následovat bude dodávka elektrovýzbrojí pro 32 nízkopodlažních kloubových trolejbusů (délka 18 metrů) pro stejné město. Společný projekt s americkým Neoplanem představuje objem cca 500 milionů Kč. Americký výrobce dodává autobusové karoserie a ŠEL pak provádí ve svých výrobních halách finální montáž kompletní škodovácké elektrovýzbroje, trolejbus se zprovozní, vyzkouší a předá zákazníkovi.

Po redukci výroby starších typů trolejbusů v Ostrově převzala ŠKODA ELECTRIC i 20 člennou obchodně projekční skupinu (sídlí v Ostrově). "Dopravním podnikům v České republice a na Slovensku garantujeme i dodávky náhradních dílů k starším trolejbusům značky ŠKODA, které provozují," uvedl Svoboda. ŠKODA OSTROV s.r.o. a cca 22 zaměstnanců pak zachová stejnou kontinuitu v náhradních dílech pro USA.

Tradice výroby trolejbusů značky ŠKODA byla zahájena v Plzni v roce 1936. Za téměř 70 let jich ŠKODA prozatím dodala do 24 zemí světa (94 měst ) téměř 13 300. Stále patří k předním světovým výrobcům. Například trolejbusů (1 Tr-8 Tr) se v Plzni vyrobilo do roku 1960 několik set. Typ 8 Tr , kterého se udělalo přes 700 kusů, se už zčásti vyráběl v Ostrově od roku 1960, kam byla výroba přesunuta direktivním nařízením v dobách budování socialismu.

V prvním roce své existence (ŠKODA ELECTRIC začala ve své finální podobě fungovat od 1.7.2003) dosáhla tržeb 648 mil. Kč, z čehož export představoval 64 procent. Čistý zisk (po zdanění) dosáhl výše 35 mil. Kč. K 31.5.2004 firma zaměstnávala 516 lidí. Podle generálního ředitele Václava Svobody jsou hospodářské výsledky loňského roku ovlivněny především konsolidováním firmy po provedených fúzích s různými škodováckými provozy. Firma vznikla postupným sloučením někdejší ŠKODA TRAKČNÍ MOTORY s.r.o., oboru výkonová elektronika a pohony pro dopravní systémy divize Controls ze ŠKODA ENERGO a rozšířením záběru o montáž trolejbusů. Právě do vývoje a výroby nových typů trolejbusů firma loni investovala více než 50 milionů Kč.


Tisková zpráva KAROSA

Ve čtvrtek 15.7. 2004 byl odborné veřejnosti poprvé představen trolejbus ŠKODA 25Tr IRISBUS, nový vysokokapacitní nízkopodlažní kloubový trolejbus využívající výhod progresivní elektrovýzbroje ŠKODA a karoserie 18 metrového městského kloubového autobusu City Bus z produkce skupiny IRISBUS, jejímž členem je i KAROSA Vysoké Mýto. Na vývoji vozidla se po úspěšné premiérové spolupráci na projektu standardního trolejbusu (délky 12 metrů) opět podílely dvě tradiční české firmy a značky se světovým renomé - ŠKODA a KAROSA.

Premiéra za účasti 60 zástupců dopravních podniků z České republiky a Slovenska proběhla v areálu Návštěvnického centra Plzeňského Prazdroje. Při tiskové konferenci, která se konala po prezentaci parametrů nového trolejbusu a představení samotného vozidla včetně zkušební jízdy ulicemi Plzně, se generální ředitel ŠKODA ELECTRIC Václav Svoboda vrátil i ke kratší verzi trolejbusu (ŠKODA 24Tr IRISBUS), který měl premiéru v září loňského roku: "Provozní zkoušky a následná srovnání prokázaly, že tento typ trolejbusu představuje generační posun ať už proti starším škodováckým typům či vozům jiných výrobců. Navíc pro dopravní podniky provozující autobusy KAROSA představuje unifikace obou vozidel zvýšení efektivity v oblasti servisu a náhradních dílů. Na obdobné filosofii je postavena i kloubová verze." Tato slova potvrdil i Radek Linhart, člen představenstva a ředitel poprodejních služeb KAROSY Vysoké Mýto :"Naší snahou je nabídnout kompletní sortiment pro městskou dopravu, postavený na maximální unifikaci dílů a servisu. Pokračující spolupráce a odezva zákazníků potvrzuje, že se nám spolupráce se Škodou daří." ŠKODA ELECTRIC, která obě verze na tuzemském i slovenském trhu nabízí, je v současné době ve finále několika výběrových řízení na 60 kusů krátkého typu. Výroba pro první zákazníky již byla zahájena.

Nový 18 metrový trolejbus má proti kratší verzi nový restyling interiéru, odpovídající interiéru městského nízkopodlažního autobusu City bus, který KAROSA dodává od června 2004. Změny byly vyvolány skutečností, že interiér těchto autobusů již neodpovídal současným trendům a u některých funkcí bylo třeba zvýšit jejich užitnou hodnotu a také opticky prostorově zvětšit a zpříjemnit interiér. V restylovaném City busu (a trolejbusu) je aplikováno jiné řešení sloupků, přídržných tyčí a spojovacích dílů, jiné řešení mezistěny u cestujících, obložení střechy a osvětlení interiéru, jehož dimenzování lépe vyhovuje skutečné potřebě. Dalšími změnami je jiná barva palubní desky (sladěná s novým obložením), informační systémy (informační a reklamní panely, videoobrazovka) jsou lépe integrovány do vnitřního prostoru. Kromě nového barevného ladění pracoviště řidiče jsou změny vidět i na nové přístrojové desce VDO se sloupkem řízení, standardem je použití nových sedadel STER. Pozornost byla rovněž věnována výběru materiálů a upevňovacích systémů, tak aby zabezpečovaly vysokou protihlukovou ochranu. Nový interiér budou mít postupně i kratší trolejbusy ŠKODA 24Tr IRISBUS.

Kloubový nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 25Tr IRISBUS zahájí od druhé poloviny července zkušební provoz s cestujícími na vybraných tratích Plzně. Ukončení homologačních zkoušek se po absolvování předepsaného počtu kilometrů bez poruchy předpokládá v listopadu 2004. Do té doby si však jízdu touto světovou novinkou vyzkouší nejen plzeňští cestující - zájem o nasazení do zkušebního provozu v druhé polovině roku 2004 projevila i další česká města.

Tisková zpráva KAROSA a.s., Vysoké Mýto

Jana Šagátová, Karosa a.s., Vysoké Mýto
Peter Šovčík, Figura Public Relations, Brno
(dabra)


Nový vysokokapacitní nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 25 Tr IRISBUS
Nový vysokokapacitní nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 25 Tr IRISBUS
Nový vysokokapacitní nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 25 Tr IRISBUS
Nový vysokokapacitní nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 25 Tr IRISBUS
Nový vysokokapacitní nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 25 Tr IRISBUS
Nový vysokokapacitní nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 25 Tr IRISBUS
Nový vysokokapacitní nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 25 Tr IRISBUS
Nový vysokokapacitní nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 25 Tr IRISBUS
Nový vysokokapacitní nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 25 Tr IRISBUS
Nový vysokokapacitní nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 25 Tr IRISBUS
Nový vysokokapacitní nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 25 Tr IRISBUS
Nový vysokokapacitní nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 25 Tr IRISBUS
Nový vysokokapacitní nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 25 Tr IRISBUS
Nový vysokokapacitní nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 25 Tr IRISBUS