Projekt Trolley I.: V Brně se diskutovalo o trolejbusech: Historie, současnost
© Jan Havíř

a budoucnost trolejbusů nejen v Brně. První část: Trolejbusy – řešení pro čistou městskou dopravu. Informace ze semináře 10.2.2011.
a budoucnost trolejbusů nejen v Brně. První část: Trolejbusy – řešení pro čistou městskou dopravu. Informace ze semináře 10.2.2011.
Autor materiály rozdělil tematicky do čtyř částí. Další uveřejníme během následujících dní.
  • Trolejbusy – řešení pro čistou městskou dopravu. Informace ze semináře v rámci projektu Trolley
  • Historie trolejbusové dopravy
  • Trolejbusy v Brně
  • Legislativní aspekty trolejbusů s alternativním pohonem

Trolejbusy – řešení pro čistou městskou dopravu Informace ze semináře v rámci projektu Trolley

Ve čtvrtek 10.2.2011 se v Brně v rámci projektu Trolley – propagace elektrické veřejné dopravy konal mezinárodní seminář o historii, současnosti i budoucnosti elektrické a zejména trolejbusové dopravy v Evropě. Po úvodním slovu, kterého se ujal primátor statutárního města Brna Roman Onderka, následovaly tři bloky příspěvků souvisejících s trolejbusovou dopravou.

Günter Mackinger, ředitel Salzburg AG (Město Salzburg je vedoucím partnerem projektu) se ve svém příspěvku zmínil o průzkumu, který proběhl ve všech partnerských městech. Z odpovědí vyplynuly velmi zajímavé poznatky. Cestující obvykle vnímají trolejbusovou dopravu jako rychlou a ekologickou, ale také jako nemoderní a hyzdící vzhled města. Partneři projektu budou mít v budoucnu přístup do projektového vzdělávacího střediska, k e-learningovým materiálům a také k materiálům propagačním, jejichž cílem je uvedené povědomí veřejnosti změnit. Mackinger zmínil, že je potřeba ukázat cestující veřejnosti nové technologie v trolejbusové dopravě, které ji činí konkurenceschopnou dopravě autobusové a vhodným doplňkem dopravy tramvajové, a že výstavba trolejového vedení dnes nemusí narušovat urbanistický vzhled města, ale naopak je symbolem stability v dopravní infrastruktuře. Výkonný ředitel Sdružení dopravních podniků ČR Antonín Macháček na příspěvek navázal a doplnil další úskalí rozvoje trolejbusové dopravy – pořizovací cenu nových vozidel. I přes to, že současné trendy vedou k výrobě trolejbusů na bázi autobusových karosérií (Irisbus, SOR, Solaris) a část technického vybavení je stejná, jsou trolejbusy až o 60 % dražší, než stejně kapacitní autobusy. Zároveň uvedl, že vyšší jsou i provozní náklady a to v průměru o 20 %, jak bylo zjištěno průzkumem v šesti českých městech s trolejbusovým provozem.

Důvody k cenovému rozdílu mezi autobusy a trolejbusy vysvětlil Stanislav Koucký, jednatel společnosti CZETRO, s.r.o. Poukázal na velké rozdíly mezi zákony pro schvalování silničních a drážních vozidel. Zdůraznil, že zatímco plno prvků, které pro provoz autobusu vyhoví všem bezpečnostním požadavkům, u trolejbusů jako drážních vozidel schvalováním neprojdou, i když se díky unifikaci autobus – trolejbus jedná v mnoha případech o ty samé díly. Navíc jsou trolejbusy vyráběné v menších sériích a každá série podléhá zdlouhavému a složitému schvalování.
Úkolem projektu Trolley www.trolley-project.eu je na základě zkušeností partnerů odkrýt potenciál trolejbusů při transformaci dopravy a zajišťování udržitelné mobility v evropských městech. Projekt je realizován v rámci programu CENTRAL EUROPE a je spolufinancován z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj. Účastní se ho v současné době devět partnerských měst – Salzburg, Brno, Eberswalde, Parma, Lipsko, Gdyně, Gdaňsk a Szeged.
Jan Havíř

Projekt Trolley I.: V Brně se diskutovalo o trolejbusech: Historie, současnost
© Jan Havíř