Daimler - Motoren * Kässbohrer * Setra: 100 autobusových let

Začíná jubilejní rok : 11. února 1911 vyjel první autobus Kässbohrer a značka Setra slaví 60 let.
Začíná jubilejní rok : 11. února 1911 vyjel první autobus Kässbohrer a značka Setra slaví 60 let.
Před 100 lety zahájily spolupráci společnosti Daimler - Motoren a Kässbohrer
Již v roce 1910 Karl Kässbohrer, kolářský mistr z Ulmu, vyrobil první limuzíny Phaeton a karoserie Landaulet pro společnost Daimler-Motoren. Kromě celé řady nástaveb Kässbohrer pro autobusy na podvozku Mercedes-Benz vznikla v Ulmu další vozidla značky Mercedes-Benz - aerodynamické autobusy i největší autobus na světě ve své době. Motory Mercedes-Benz se staly součástí autobusů od konstrukční řady Setra 200. 15 let Setra s Mercedes-Benz jsou ve firmě EvoBus, která je součástí skupiny Daimler.
Neu-Ulm/Stuttgart - Obchodní vztahy mezi bývalým výrobcem užitkových vozidel Karlem Kässbohrerem z Ulmu a někdejší společností Daimler-Motoren sahají až do roku 1910. Partnerství mezi oběma značkami ve společnosti EvoBus tak začalo již dlouho před založením největšího evropského výrobce autobusů pod záštitou koncernu Daimler AG. Připomínáme to právě v těchto dnech, krátce před 100. výročím prvního autobusu Kässbohrer, který vyjel dne 11. února 1911 na lince Ulm-Wiblingen, a v tomto roce, kdy značka Setra oslaví 60 let. V příručce „Německý automobilový průmysl 1886 - 1979“ sdružení automobilového průmyslu (VDA) se Karl Kässbohrer objevil již v roce 1908 jako výrobce vozů se specializací na přívěsy pro nákladní automobily. Zde se v roce 1910 objevil následující záznam: „Výrobce vozidel Karl Kässbohrer dodává kromě kočárů rovněž otevřené limuzíny Phaeton a karoserie Landaulet pro značky Daimler, Opel, Adler a NSU“. Limuzíny Phaeton byly v této době, kdy většina producentů automobilů nechávala vyrábět nástavby svých vozů u výrobců kočárů, velmi pohodlné cestovní osobní automobily. Landaulet je francouzský termín pro tvar karoserie, která mohla jezdit buď otevřená nebo zavřená. Proto byl konec střechy vozidel, která byla většinou čtyř- nebo šestidvéřová, proveden jako skládací. Landaulety se používaly pro reprezentativní státní vozidla a jednalo se o prémiové výrobky těch nejproslulejších výrobců , jako jsou Mercedes, Maybach či Rolls-Royce.
Deset let po založení si kolařství zvolilo název "První továrna na karoserie Karl Kässbohrer, Ulm" a přestěhovalo se z části Lautenberg v blízkosti katedrály v Ulmu na severní okraj do tehdejší Obere Karlstrasse, v blízkosti železniční tratě Ulm-Stuttgart a Ulm-Aalen/Ellwangen. Tímto zásadním krokem ve vývoji mladé řemeslné provozovny založil Karl Kässbohrer výrobu užitkových vozů v Ulmu. Toto průmyslové odvětví se ve městě nakonec dlouhodobě stalo nejvýznamnějším průmyslovým odvětvím, které přineslo obživu tisícům lidí v mnoha generacích.
11. únor 1911 se stal významný milníkem a skutečným začátkem historie výroby autobusů Kässbohrer, ve které nechybí řada velmi zajímavých událostí. V ten den byl zahájen provoz první autobusové linky, která vedla ze zastávky Ulm, Münsterplatz na jižní předměstí Wiblingen. Speciálně za tímto účelem založená dopravní společnost měla v Karlu Kässbohrerovi společníka, který jako svůj podíl vložil svůj první autobus. Vozidlo bylo postaveno na podvozku Saurer a mělo 18 míst k sezení a deset k stání. Poháněno bylo účinným čtyřválcovým motorem s výkonem 22 kW/30 HP. Celá konstrukce předběhla svou dobu: Na rozdíl od tehdejších zvyklostí seděl již řidič v uzavřené kabině, první svého druhu v oblasti německých užitkových vozidel vůbec.
Viditelnými příklady úspěšné symbiózy tradičních výrobců autobusů z Ulmu s vynalézavými vynálezci automobilů, kteří se snaží o maximální využití nejmodernějších technologií, jak je reprezentují Gottlieb Daimler, Wilhelm Maybach a Karl Benz, je celá řada vozidel. Po první světové válce v Evropě dochází k rychle rostoucí potřebě mobility. Mnozí, dnes již téměř neznámí výrobci vozidel, z rozvíjející se oblasti dopravy s řadou středně velkých provozů již tehdy důvěřovali podvozkům Mercedes-Benz a autobusovým karoseriím Kässbohrer. Vynikajícím příkladem spolupráce obou těchto pionýrů autobusového průmyslu byly aerodynamické autobusy, které Kässbohrer vytvořil v roce 1935 na zakázku německé říšské dráhy. Kassböhrer je postavil na podvozku Daimler-Benz. Tyto vozy byly určeny pro linkový provoz na nových dálnicích. Měly průměrnou rychlost 100 km/h a dokázaly jet i 130 km/h. Daimler-Benz k tomu podvozky vybavil speciální převodovkou s rychloběhem a vysokorychlostními pneumatikami. Tyto autobusy spojovaly například Lipsko s Berlínem.
Výsledkem společného vývoje byl rovněž tehdejší největší autobus světa, který Kässbohrer vyrobil v roce 1938. Čtyřnápravový autobus byl tažen sedlovým tahačem Mercedes-Benz typu LZ 8000, novinkou v odvětví nákladních automobilů. Celé vozidlo mělo délku 18,7 m a nabízelo místo pro 170 cestujících.
Spolupráce se ještě zintenzivnila od roku 1976. Kässbohrer tehdy uvedl na trh autobus konstrukční řady 200. Díky této konstrukční řadě získali zákazníci Setry - po integraci dosavadního dodavatele motorů firmy Henschel z Kasselu do skupiny Daimler-Benz - možnost výběru mezi naftovými motory Mercedes-Benz nebo MAN. Podíl motorů Mercedes-Benz u autobusů Setra činil brzy téměř 90 procent a Kässbohrer byl jedním z velkých zákazníků na veřejném trhu u pohonů z Mannheimu. Dnes jsou všechny autobusy Setra s výkonem od 210 do 370 kW vybaveny moderními, ekologickými a mimořádně hospodárnými naftovými motory Mercedes-Benz s technologií SCR.

Do obrázku o více než 80 let trvajících dobrých obchodních vztazích mezi automobilovým koncernem ze Stuttgartu a středně velkým výrobcem vozidel z Ulmu dobře zapadá i skutečnost, že poté, co se společnost Karl Kässbohrer Fahrzeugwerke GmbH v polovině 90. let minulého století dostala do hospodářských problémů, nabídla jí tehdejší Mercedes-Benz AG spolupráci. Společnost Mercedes-Benz AG podala firmě Kässbohrer nabídku v autobusovém odvětví se zárukou zachování pracovních míst do konce roku 1998. Byl tak učiněn první krok ke zřízení společnosti EvoBus GmbH v roce 1995. Jedná se o stoprocentní dceřinou společnost Daimler, ve které se spojily aktivity společnosti Mercedes-Benz v oblasti autobusů a značka Setra společnosti Kässbohrer. Byla tak zajištěna další existence a perspektiva tradiční a renomované značky Setra.

TZ Daimler
www.setra.de
Pozn. BUSportálu: Možná už zbytečně připomínáme význam značky - zkratky Setra. SElbstTRAgend znamená "samonosný". Také upozorňujeme na všudypřítomné dodnes používané "K" (např. na volantu) , které je poctou nástavbáři Kässbohrer.

BUSportál SK: Setra Museum Ulm

Daimler - Motoren * Kässbohrer * Setra: 100 autobusových let
Daimler - Motoren * Kässbohrer * Setra: 100 autobusových let
Daimler - Motoren * Kässbohrer * Setra: 100 autobusových let
2010
Daimler - Motoren * Kässbohrer * Setra: 100 autobusových let
První typ Setry S8 z roku 1951 se současnou Setrou S 415 HD ze speciální jubilejní edice.