Z posledního Škodováku 2010: První trolejbus pro polský Lublin

dokončí Škoda na přelomu roku. Projekt hybridního vozidla vzniká v plzeňské ŠKODA ELECTRIC.
dokončí Škoda na přelomu roku. Projekt hybridního vozidla vzniká v plzeňské ŠKODA ELECTRIC.
Následující informací doplňujeme fotoreportáž ze začátku týdne. Škodovka nadále pokračuje ve zvláštní mediální politice - uveřejňovat ve firemním časopise informace, které se jako standardní tiskovou zprávu nikdo nedozví. Kromě "Lublinu" jsou to i zajímavé informace o projektu hybridního vozidla, jejichž část si dovolíme také zde uveřejnit. Odkaz na Škodováka uvádíme pod texty. Vzhledem k tomu, že si celkem úspěšně usilovně budujeme vlastní komunikační kanál se Škodovkou (díky) viz velice pružně dodaná statistika výroby trolejbusů 2010, bereme tento způsob komunikace za jistý místní folklór a trpělivě čekáme na pozitivní změnu uvažování ve vedení Škodovky. Na druhé straně tyto informace nikde jinde než ve Škodováku a zatím zde asi nejsou. A BUSportál upozorňováním na cenné informace ve Škodováku se může cítit jako informační buditel.
První trolejbus pro polský Lublin dokončí Škoda na přelomu roku.
Významnou zakázku pro polský trh začala výrobně připravovat plzeňská společnost ŠKODA ELECTRIC. Firma ve spolupráci s polskou společností Solaris dodá pro dopravní podnik ve městě Lublin celkem patnáct nových trolejbusů, navíc v jednání je opce na dalších patnáct kusů. ŠKODA ELECTRIC zajistí kompletní pohony a v plzeňském závodě se rovněž uskuteční i finální montáž vozidel.

„Jde o první dodávku pro polský trh ve spolupráci se společností Solaris,“ zdůrazňuje vedoucí obchodního útvaru ŠKODA ELECTRIC Petr Kasenčák. Plzeňská firma již v současné době zahájila výrobu elektrovýzbroje a pohonů, první dodávky kompletních trolejbusů jsou plánovány na jaro příštího roku. „Plán je dokončit na přelomu roku první vozidlo a poskytnout je Solarisu, který je zodpovědný za homologační proces. Jízdy se pravděpodobně uskuteční přímo v Polsku,“ říká Petr Kasenčák. „Od jara pak budeme v Plzni postupně kompletovat všechna objednaná vozidla, do Polska by mělo během dubna, května a června odejít každý měsíc pět trolejbusů,“ vysvětluje průběh zakázky Petr Kasenčák. Už brzy by společnost ŠKODA ELECTRIC měla znát, zda bude se Solarisem vyrábět pro Lublin další vozidla. „Počítáme s tím, že rozhodnutí, zda dopravní podnik uplatní opci na dalších patnáct vozidel, padne na přelomu letošního a příštího roku,“ plánuje vedoucí obchodního útvaru plzeňské společnosti.

Nákup nových trolejbusů je pro lublinský dopravní podnik první velkou modernizací vozového parku po dlouhé době. Současná dodávka je financována z evropských fondů. Dopravce má záměr v obnově pokračovat, celkem by mohlo jít o nákup dalších až 70 vozidel.

Zdroj: Škodovák


Unikátní hybridní vůz?
Sázka na ´zelený´ provoz ve městech
Sázka na ekologii a ty nejmodernější trendy ve veřejné dopravě. Právě tím je projekt hybridního vozidla, které vzniká v plzeňské ŠKODA ELECTRIC a na jehož vývoji se podílí i Západočeská univerzita a Univerzita Pardubice. Unikátní vůz nabídne různé možnosti kombinace pohonů podle přání zákazníka, který chce jít cestou bezemisního, chcete-li „zeleného“ provozu.

Dlouhodobě se ukazuje, že zejména ve velkých městech roste poptávka po vozidlech, která využívají alternativní zdroje energie a nabídnou provoz s co nejmenším množstvím zplodin. Využít se dá například elektrický, bateriový pohon, vývoj se zaobírá třeba i využitím vodíkových palivových článků. A my jako výrobce trolejbusů a pohonů pro vozidla veřejné dopravy vyvíjíme vlastní řešení. To zahrnuje nejen kombinaci různých druhů pohonu, ale i možnosti, jak ukládat a opět využívat energii vzniklou během jízdy. Jde prostě o co nejlepší ekonomiku provozu a o ekologický aspekt,“ vysvětluje vedoucí oddělení projektů Výkonová elektronika a pohony ŠKODA ELECTRIC Jiří Flajtingr.

Možnosti využití hybridních ekologických vozidel škodováckého řešení by se však nemusely omezovat jen na oblast hromadné dopravy. Stejnou kombinaci pohonů by třeba mohly využívat i nákladní vozidla, která zajišťují třeba zásobování či odpadový servis ve velkých městech. „Tlak na ekologii provozu v centrech měst bude velký – už dnes například v řadě měst v USA platí limity na vjezd vozidel produkujících emise, v Evropě jsou podobné tendence také,“ říká Jiří Flajtingr. Jedinečný záměr Škody spočívá v tom, že vyvíjí řešení, které umožní kombinovat hned několik systémů – třeba baterie plus dieselgenerátorová jednotka plus superkapacitory. Přeloženo do laického jazyka: v tomto případě může dopravce využívat bateriový pohon v zalidněném centru města, kde chce mít bezemisní pohon, tady bez problémů může ´na baterky ´ najet několik kilometrů. A pak, mimo centrum, pohání vozidlo motor s generátorem.

Při brzdění se pak ukládá vzniklá energie do superkapacitorů, ze kterých se využívá při energeticky náročných fázích jízdy – třeba při rozjíždění. „Navíc jsme schopni naučit jednotlivé systémy spolu ´mluvit´. Prostě vymyslet celý systém tak, aby vozidlo využívalo vždy ten nejvýhodnější z nabízených zdrojů energie, případně vhodnou kombinaci. Cílem je, aby provoz byl při daném výkonu takového hybridního autobusu ekonomicky co nejvýhodnější,“ vysvětluje kompetence ŠKODA ELECTRIC Jiří Flajtingr.

Představy škodováckých specialistů ohledně hybridního vozidla již opustily virtuální prostor počítačů, už v první polovině příštího roku by ve ŠKODA ELECTRIC mohly začít zkoušky prototypu nového hybridního vozidla. Půjde o dvanáctimetrový vůz na bázi karoserie Solaris se zcela novou generací kapalinou chlazených výkonových polovodičových měničů a v kombinaci – baterie – dieselový motor a generátor – superkapacitory. „Máme na co navazovat. Vždyť jsme například nedávno sehráli jsme jednu z klíčových rolí ve vývoji hybridního vodíkového autobusu, který byl poháněn elektromotorem napájeným vodíkovým palivovým článkem s využitím baterie a superkapacitorů pro ukládání a výdej energie. V tomto velice složitém hybridním systému jsme zajišťovali řízení a řešení optimálního toku energií. To je zkušenost, která se nám nyní velmi hodí,“ vysvětluje nedávnou zkušenost ŠKODA ELECTRIC Jiří Flajtingr.

Na poli hybridních kolových vozidel pro veřejnou dopravu Škoda rozhodně nepůsobí sama, podobným vývojem se zaobírají i další výrobci, například automobilka Mercedes. „Zajímavým hráčem na tomto byznysu můžeme být i proto, že chceme nabídnout takzvané stavebnicové řešení. Z různých typů pohonů jsme schopni podle přání dopravce sestavit vozidlo přesně šité ´na míru´,“ říká Jiří Flajtingr.

Světlou budoucnost mají mít podle škodováckých specialistů čistě bateriová a hybridní vozidla i proto, že jde velmi rychle dopředu vývoj alternativních pohonů, stejně jako zásobníků energie - baterií a superkapacitorů. „V současné době například výrobci baterií pracují na tom, aby bylo možné z baterií rychle čerpat energii, což je zatím trochu technicky omezený parametr. Podobě u superkapacitorů jde zase vývoj směrem k možnostem, jak v tomto zařízení ukládat větší množství energie, než je zatím možné. A v obou případech jde vývoj rychle dopředu,“ vysvětluje Jiří Flajtingr.

Zdroj: Škodovák


Z posledního Škodováku 2010: První trolejbus pro polský Lublin
Trollino pro Lublin © BUSportál