Tři hybridní autobusy Mercedes-Benz  u dopravce Stuttgarter Straßenbahnen

s použitím jedné z největších lithium-iontových baterií na světě při použití ve vozidle. Další dva Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid ještě letos.
Reklama
s použitím jedné z největších lithium-iontových baterií na světě při použití ve vozidle. Další dva Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid ještě letos.
Stuttgart – Po úspěšném testování v prosinci roku 2009 nyní uvedla společnost Stuttgarter Straßenbahnen AG (SSB) do provozu tři hybridní autobusy Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid, dva další převezme ještě letos. Při týdenním testování v loňském roce byl nasazen na nejnáročnější městské lince číslo 42 s nejvyššími výškovými rozdíly, kde prokázal výrazné úspory pohonných hmot.

Kloubové hybridní autobusy Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid byly předány společností Daimler Buses 13.9.2010 slavnostně dopravci za přítomnosti primátora Stuttgartu..

Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid

Citaro G BlueTec Hybrid je sériový hybridní autobus, který dokáže projíždět určité úseky čistě v elektrickém režimu, bez naftového motoru, a na zastávky zajíždí téměř bezhlučně. Pohon přebírají čtyři elektromotory v nábojích kol, které odebírají proud z jedné z největších lithium-iontových baterií na světě, které se využívají právě pro mobilní nasazení. Proud se získává při brzdění, například při jízdě z kopce a v případě potřeby jej může vyrábět také generátor, který je poháněn naftovým motorem. Ten je pro tuto třídu vozidel poměrně malý. · O 20 až 30 % nižší je spotřeba nafty i emisí CO2.
Dieselelektrický hybridní koncept byl realizován v osvědčeném kloubovém vozidle celosvětově úspěšné rodiny městských autobusů Mercedes-Benz Citaro. Zvenčí není vidět žádný rozdíl v porovnání s běžným autobusem na naftu, pokud odhlédneme o poněkud vyšší střešní nástavby pro baterii. Místo ve voze najde 134 osob, z toho 48 míst k sezení je ve známém provedení pro dopravní podniky. Téměř bezhlučně a plynule, avšak velmi rychle, táhnou autobus o délce osmnáct metrů čtyři elektromotory s výkonem dohromady 320 kW. Spalovací motor je pouze poloviční s hmotností 450 kg namísto 1000 kg a pouhými 4,8 litry zdvihového objemu v porovnání s běžnými dvanácti litry. Jeho výkon 160 kW je zhruba o třetinu nižší.
Jako zásobník energie se v novém hybridním autobusu Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid používá mimořádně velká lithium-iontová baterie. Bateriový systém poskytuje maximálně 240 kW a se svou hmotností méně než 350 kg je poměrně lehký. Velkou výhodou oproti běžným bateriovým systémům je vyšší koncentrace energie spojená s vysokou kapacitou zásobníku a nízkou vlastní hmotností. Pro srovnání: Před třiceti lety nesly první zkušební autobusy s hybridním pohonem používané ve Stuttgartu na palubě 3000 kg olověných baterií.
Lithium-iontové baterie se na trhu objevily teprve v roce 1991. Dnes se využívají téměř všude, kde dochází k velké spotřebě energie a současně je žádoucí nízká hmotnost: pro mobilní telefony, digitální fotoaparáty, kamery, notebooky atd. U velkých vozidel, jako jsou osobní vozidla, nákladní vozidla a autobusy, jsou ještě poměrně nové. Společnost Daimler má s využitím lithium-iontových baterií v autobusech dostatečné zkušenosti. Více než 900 z 2850 hybridních autobusů Orion, značky společnosti Daimler AG pro USA, již dnes jezdí s lithium-iontovými bateriemi stejného výrobce, který dodává bateriový systém také do nového typu Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid. Ten poskytuje výkon, který odpovídá výkonu baterií přibližně 9000 velkých baterií do laptopu.
V tomto roce byly autobusy typu Citaro G BlueTec Hybrid uvedeny do zkušebního provozu v celé řadě měst tak zvaných modelových regionů. Na základě rozličné topografie i rychlostních profilů by měly tyto hybridní autobusy prokázat svou provozuschopnost. Již v březnu 2009 zažilo 250 odborníků z evropských dopravních podniků poprvé v provozu kloubový autobus Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid. První autobus prošel řadou testů v interním zkušebním provozu. Vozidlo rovněž úspěšně absolvovalo několikatýdenní zimní test za polárním kruhem, tedy za těch nejtěžších podmínek nasazení.
TZ Daimler

Tři hybridní autobusy Mercedes-Benz  u dopravce Stuttgarter Straßenbahnen
Hartmut Schick, ředitel divize Daimler Buses a Wolfgang Arnold, člen představenstva společnosti Stuttgarter Straßenbahnen