Jubilejní 30000. Citaro bylo předáno společnosti Linz Linien AG

na konci srpna. Nejúspěšnější městský a příměstský autobus všech dob: 30 000 autobusů Mercedes-Benz Citaro během dvanácti let.
na konci srpna. Nejúspěšnější městský a příměstský autobus všech dob: 30 000 autobusů Mercedes-Benz Citaro během dvanácti let.
Stuttgart/Mannheim – Po pouhých dvanácti letech výroby již bylo expedováno 30 000 autobusů Mercedes-Benz Citaro. Úspěch vozu spočívá mj. ve využití flexibilního stavebnicového systému a reflektování nových poznatků a trendů. 25. srpna 2010 předal Michael Göpfarth, obchodní ředitel Mercedes-Benz Autobusy EvoBus GmbH, v závodě na výrobu autobusů v Mannheimu společnosti Daimler AG jubilejní vozidlo Walteru Rathbergerovi a Erichu Haiderovi, předsedovi představenstva a jednateli společnosti Linz Linien GmbH.
BUSportál: Vzhledem k tomu, že článek na téma 25 000. autobus Citaro vyšel před rokem v září, vychází nám statistika 5000 Citar & spol. za uplynulý, krizový rok (!)

Téměř každé vozidlo je jedinečné. Spočívá to jednak v četnosti variant, jednak také ve vysokém stupni individualizace Citara. Již při zahájení výroby v roce 1998 vykazovalo Citaro velikou variabilitu v oblasti městských a linkových autobusů různých délek a s různým vybavením. Paleta modelů dnes zahrnuje 28 různých konstrukčních variant. Sahají od kompaktního autobusu Citaro K s délkou 10,5 m až po čtyřnápravový velkoprostorový kloubový autobus CapaCity o délce 19,54 m, který je rovněž odvozen z konstrukce Citara. Díky této nabídce pokrývá Citaro kompletní potřeby přepravců v oblasti MHD jak v městské, tak rovněž v linkové dopravě.

Perspektivnost Citara zvýrazňují vedle neustále vylepšovaného pohonu s dieselovým motorem také výjimečná vozidla s alternativními pohony: V roce 2010 sjela z pásu malá série hybridního kloubového autobusu Citaro G BlueTec Hybrid. Následně bude paralelně zahájen provoz prvních městských autobusů s hybridním pohonem s palivovými články Citaro FuelCELL-Hybrid.
Na první generaci Citara navázala na přelomu let 2005/2006 druhá. Jeho vlastnosti oceňují také novináři, nezávislí znalci a řidiči. Proto například desetkrát získalo cenu čtenářů nakladatelství ETM „Užitkové vozidlo roku“. Čtenáři časopisu „Busfahrer“ je zvolili „Nejlepším autobusem roku 2009“, Dekra mu propůjčila cenu za přínos ekologii, odbor životního prostředí Badenska-Württemberska mu udělil F-Cell Award a od mezinárodní poroty získalo ocenění „Bus of the Year 2007“. Odborný časopis Omnibusrevue u příležitosti evropského testu autobusů označil Citaro jako „Bus of the Decade“.
Třicetitisící Citaro G (kloubové) CNG je stříbrnou metalízou lakované vozidlo zvýrazněné oranžovou barvou pro lepší viditelnost. Je vybaveno ekologickým motorem na stlačený zemní plyn M 447 (h)LAG s výkonem 240 kW EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle) bez filtru částic. Interiér čtyřdveřového Citara doplňuje monitorování vnitřku i dveřního prostoru. Dvě dveřní kamery, umístěné u dveří 3 a 4, přenáší obraz na TFT monitor na místě řidiče. Úkolem tohoto monitoru je rovněž zobrazení záběrů zpětné kamery pro bezpečné couvání. Celé pracoviště řidiče je od prostoru pro cestující odděleno uzavřenou kabinou. Klimatizaci pracoviště řidiče a prostoru pro cestující je možné prostřednictvím střešní klimatizace regulovat odděleně. Funkci ukazatele zastávky přebírají dva TFT monitory o velikosti 48,26 cm v přední a zadní části vozidla. Při napojení na palubní počítač IBIS zobrazují informace o směru linky a příští zastávce. IBIS odpovídá kromě řízení informačních systémů pro cestující rovněž za regulaci zařízení světelné signalizace. Řídící terminál dokáže přenášet akustická či vizuální sdělení přímo, a sice jednomu nebo také všem vozidlům na dané lince. Prostřednictvím GPS se stanovuje přesná poloha vozidla, ta se vyhodnocuje a přenáší se na informační tabule pro cestující. Tak jsou cestující na zastávkách v reálném čase informováni o přesných dobách příjezdu a odjezdu.
Linz Linien GmbH je společnost, která patří rakouské Linz AG. Tento dopravní podnik přepraví se svými 90 autobusy na 26 linkách každoročně téměř 26 milionů cestujících. V roce 2007 se firma rozhodla nahradit celý svůj vozový park na motorovou naftu bezbariérovými autobusy na zemní plyn typu Citaro. Do roku 2011 bude dodáno celkem 88 nízkopodlažních kloubových autobusů i sóloautobusů Citaro. Společnost Linz Linien GmbH dává tímto svým rozhodnutím podněty a inspiraci i v zahraničí. Třicetitisící Citaro pochází právě z této zakázky. Jako první dopravní podnik v Rakousku testuje momentálně Linz Linien GmbH sériově vyráběné Citaro G BlueTec Hybrid. Společnost by chtěla do svého nově vznikajícího konceptu mobility zahrnout všechny možné varianty nových pohonů.

Velká část z 30 000 vyrobených Citar pochází ze závodu Mercedes-Benz v Mannheimu, kde se tyto autobusy vyrábějí již od roku 1998. Na konci roku 2009 zde 3 530 zaměstnanců vyrábělo na ploše 141 000 metrů čtverečních městské, linkové i zájezdové autobusy s hvězdou Mercedesu.
TI Daimler

Jubilejní 30000. Citaro bylo předáno společnosti Linz Linien AG