Strategie pohonu autobusů LPG ve Vídni je v úzkých. Potkáme v budoucnosti
Nový vídeňský označník odpovídající nějaké evropské normě. I cizincům musí být jasné, že ze se jedná o zastávku, a tak toto řešení s 'kloboučky'. Znak 'H' připomíná německé označníky. Foto K. Prochazka

na autobusových zastávkách ve Vídni nové produkty jiných výrobců než je dosavadní monopolní dodavatel ? Aktualizováno dalšími informacemi o značce Gräf & Stift
na autobusových zastávkách ve Vídni nové produkty jiných výrobců než je dosavadní monopolní dodavatel ? Aktualizováno dalšími informacemi o značce Gräf & Stift
16.8.2010: Aleš Havlas z Galerie autobusů doplňuje - Gräf & Stift je tradiční značka rakouských autobusů, už relativně dlouho pohlcená MANem, resp. skupinou Neoman. Nicméně MAN výrobu v Gräf & Stiftu zachoval, dokonce ji ponechal původní značku. Z Gräf & Stiftu udělal MAN svoji "výrobnu speciálů" - do podvozků a karoserií MANu montují alternativní pohony: trolejbusy, LPG autobusy a další. Když jsem hledal informace, zaznamenal jsem zmínky, že se MAN postupně snaží výrobu speciálů utlumit, ne-li úplně zrušit... To koresponduje s článkem na BUSportálu a třeba i s tím, že nové trolejbusy do Salzburgu dodává už Van Hool. Na původním místě, kde stála stará továrna Gräf & Stiftu, má MAN nyní dosti moderní vlastní výrobnu, kde produkuje autobusy už jen pod svou značkou.

Od našeho vídeňského zpravodaje Karla Prochazky:
Není to tak dlouho, co se dopravní podnik města Vídne „Wiener Linien“ pyšnil faktem, že byl vyřazen z provozu poslední autobus na tradiční dieselový pohon a celá flotila se pohybuje ekologicky prostřednictvím LPG. Bohužel před nedávnem německý dodavatel těchto autobusů MAN prohlásil, že z ekonomických důvodů (ubývající poptávka) ruší v roce 2012 výrobu těchto typů vozidel. Motory na LPG pro autobusy jiný výrobce v nabídce nemá. Pro město Vídeň je tudíž nutné najít „správnou“ alternativu. Aktuálně nastala zkušební fáze. Není úplně jasné, jakým směrem se vydat, sondují se různé varianty. Počítá se s rozhodnutím koncem roku 2011. Momentálně se testují na různých linkách výrobky dodavatelů Solaris a Mercedes-Benz. Není ovšem zatím vypsán tendr, víceméně se – podle dostupných oficiálních informací – ceká na nabídku i jiných výrobců. Konkrétně lze potkat Solarisy Urbino 12 a 18 v kloubovém provedení. Oba s tradičním dieselovým pohonem, na „kloubácích“ je připojené měření emisí. Druhým testovaným typem je předváděcí Mercedes-Benz Citaro. Silně se uvažuje o hybridním pohonu diesel-elektro.

S Karlem Prochazkou jsme o vídeňské dopravě mluvili i osobně v sobotu 14.8.2010 na veteránské akci Zlatý bažant. Zajímavé je, že autobusy MAN na LPG ve Vídni jsou opatřeny nápisy Gräf & Stift, což byla tradiční rakouská značka, kterou odkoupil právě MAN. Do podobné situace jako ve Vídni se dostali i v českém Mostě, kde se v minulosti také orientovali na pohon LPG.