IRISBUS  IVECO na veletrhu Transports Publics 2010 v Paříži:

Světová premiéra 12m hybridního Citelisu. Hybridní technologie ve spolupráci s BAE Systems.
Světová premiéra 12m hybridního Citelisu. Hybridní technologie ve spolupráci s BAE Systems.
8. - 10. června 2010 představila společnost Irisbus Iveco na svém stánku na veletrhu veřejné dopravy Public Transport 2010 výběr tří vozů ze svého širokého sortimentu včetně hybridní řady Citelis ve světové premiéře.

Citelis v krátké (10,5 m), standardní (12 m) a kloubové verzi (18 m); autobusy s vysokou úrovní služeb Crealis a Crealis Neo; naftové, CNG a hybridní pohony a Crossway LE (nízkopodlažní) v městském provedení: rozmanitost typů v sortimentu společnosti Irisbus Iveco přesně splňuje nejrozličnější požadavky dopravních podniků a provozovatelů městských autobusových linek.

Autobusů Citelis bylo od uvedení na trh v březnu roku 2005 bylo vyrobeno více než 6 500 jako dokončených vozů, podvozků pro různé evropské výrobce karosérií a verzí PKD (polotovary vozů) pro nástavby trolejbusů v různých zemích střední a východní Evropy.

Úspěch Citelisu v současnosti podle zakázek a velkých objednávek, které byly v poslední době zaznamenány:
  • diesel: Paříž (700 vozidel), Milán (120), Turín (100), Bratislava na Slovensku (30), ...
  • CNG : Atény (200 autobusů), Záhřeb v Chorvatsku (62), Barcelona (31), Plovdiv v Bulharsku (30), Skånetrafiken ve Švédsku (14), ...
  • Zahájená dodávka 150 naftových a CNG autobusů Citelis do Madridu s karosérií dodanou čtyřmi španělskými výrobci karosérií.

Ve veletržní hale v Porte de Versailles vystavovala společnost Irisbus Iveco tři vozy:

  • 12m hybridní Citelis (30 sedadel + plošina pro 1 invalidní vozík) světová premiéra
  • 12m naftový Citelis (24 sedadel + plošina pro 1 invalidní vozík)
  • 18,2m Crealis Neo, v barvách dopravce Dunkirk (38 sedadel + plošina pro 1 invalidní vozík)

Mimo stánek byl ve veletržní hale vystaven standardizovaný autobus Crossway LE (32 sedadel + plošina pro 2 invalidní vozíky).
Iveco Irisbus vybavil Citelis, Crealis a Crealis Neo v délkách 12 m a18 m hybridním pohonem. Tato technologie v sobě kombinuje menší naftový motor a elektromotor i funkci start-stop.

Tato vozidla podle Irisbus Iveco optimalizují využití zkušeností v této oblasti, která společnost prezentuje již přes15 let. Společnost Irisbus Iveco za tuto dobu již vyrobila 120 autobusů s hybridním pohonem, zejména pro řady EuroPolis a CityClass, ale také desítky vozů na baterie či palivové články. V provozu je také 600 trolejbusů jezdících v karosérii Citelis (v několika středoevropských zemích) a trolejbusů Cristalis a Civis (vybavené optickým naváděcím systémem Siemens), které jezdí na linkách ve Francii, Itálii či Španělsku.

V rámci vývoje řady hybridních autobusů nové generace podepsala společnost Irisbus Iveco smlouvu o spolupráci se společností BAE Systems na dodávku dílů pro celý řetězec pohonného systému zahrnující proudový měnič, modul pro řízení energie, baterie, generátor se zabudovaným spínačem funkce stop & start a elektromotor.

Společné zkušenosti těchto dvou partnerů v oblasti hybridních či elektrických pohonů jsou založeny na vozovém parku s téměř 3 000 autobusy provozovanými na linkách v USA a Evropě. Tyto autobusy celkem přepraví denně přes dva miliony cestujících a všechny autobusy již najely více než 400 milionů kilometrů.

Díky sériové hybridní hnací soustavě je možno vynechat převodovku.

V závislosti na provozních podmínkách lze dosáhnout úspory ve spotřebě paliva a snížení emisí CO2 (oxid uhličitý) ve výši 20 až 30 % a poloviční emise NOx (oxid dusíku).

Naftový motor Iveco Cursor 8 Euro 5 nabízí díky nízkým emisím škodlivin mimořádný výkon z hlediska ohledu k životnímu prostředí.

Jako opce je možné mít vozidlo s motorem splňujícím evropskou normu EEV (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle = vozidlo šetrné k životnímu prostředí) hlavně pro městskou hromadnou dopravu a její provozovatele, kteří požadují emisní limity ještě nižší, než nařizuje současná legislativa. Cursor 8 EEV se nyní nabízí bez částicového filtru, což umožňuje snižovat nákupní a provozní náklady a zároveň i vytvářet zisk při plném provozu vozidel.

Výrobková řada autobusů Citelis jezdí na zemní plyn, je vybavena motorem Cursor 8 CNG, který má vyšší výkon, což znamená, že už plní normu Euro 6 platnou od 1. ledna 2013 pro každé nově zaregistrované vozidlo v Evropě (a od 1. ledna 2014 pro všechna ostatní vozidla).
Irisbus Iveco se pohybuje v sektoru CNG již přes patnáct let a potvrdil svou pozici lídra s téměř 4 000 autobusy na zemní plyn prodanými v Evropě. Nejvíce vozidel se prodalo na trhy Francie, Itálie, Španělska a Řecka. Nízkou hlučnost v interiéru autobusu Irisbus Iveco s plynovým pohonem oceňují jak samotní cestující, tak obyvatelé měst, kde tyto autobusy jezdí.

Koncepce BHNS (Bus à Haut Niveau de Service = autobusová doprava se službami na vysoké úrovni - také známá jako BRT (pozn.BUSportálu)) je strategickou volbou v podpoře celkového systému zlepšování a rozšiřování městské dopravní sítě. Řešením společnosti Irisbus Iveco je Crealis; cílem je zvýšit dopravní obslužnost prostřednictvím jednotného přístupu týkající se a zahrnující infrastrukturu, vozový park, provoz a služby. Crealis byl vyvinut na základě autobusu Citelis a věnujeme mu samostatný článek.

Z TZ Irisbus Iveco Central & Eastern Europe

IRISBUS  IVECO na veletrhu Transports Publics 2010 v Paříži:
IRISBUS  IVECO na veletrhu Transports Publics 2010 v Paříži: