Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí
J. Jiráská, specialistka propagace, marketinkový manager Giorgio Zino , gen. ředitel IVECO CR Daniel Patka, gen. ředitel obchodu a marketingu pro trhy stř. a vých. Evropy Horia Chirita a obchodní ředitel pro ČR, SR a Maďarsko Libor Doubek

Informace nejen z Vysokého Mýta. Druhá část fotoreportáže z výroby.
Informace nejen z Vysokého Mýta. Druhá část fotoreportáže z výroby.
Redakce BUSportálu se setkala se zástupci Irisbusu a IVECO CR v rámci jarního setkání s novináři ve Vysokém Mýtě. Jarní datum není pro výrobce autobusů nikdy příliš optimistické, a to bez ohledu na krizi - dopravci obecně směřují svoje nákupy na další období roku, leckde i ve vztahu k dotacím a veřejným výdajům. Vedení Iveco CR vidí letošní rok s mírným optimismem, čísla za rok 2010 jsou očekávána vyšší než 2009. Poklesy dodávek v loňském roce vykázaly především nové členské státy EU a východní trhy obecně oproti tradičním západním trhům. Irisbus i IVECO CR považují za důležitou velkou diverzitu odběratelů, kterých jsou stovky v desítkách zemí. I díky kurzu koruny pak vykázalo Iveco CR v roce 2009 vyšší zisk při nepatrně nižším obratu oproti roku 2008. Personálně dojde v roce 2010 k mírnému poklesu zaměstnanosti s důrazem na zachování míst stálých zaměstnanců, kteří pracují v systému pracovních kont, a tak "doženou" slabší nasazení začátkem roku v jeho průběhu. Z dodávek Irisbusu roku 2009 v zahraničí jsme zachytili 60 CNG Citelisů pro Záhřeb a 30 pro Hebros v Buharsku, 25 Crosswayů LE do Finska a 25 do Polska. Z tuzemských dopravců pak byly významné dodávky pro Veolia Transport (30 vozů), BORS (10), 3CSAD (12), DP Brno (26) a ČSAD SČ (10). V loňském roce byly výrazné dodávky na Slovensko, např. do Žiliny (52), Trenčína (83), Zvolena (60), Prievidzy (32), Košic - Eurobus (29), a DP Bratislava (35 Citelisů).

Za vlajkovou loď v autokarech je označen autokar Magelys, který má ambici se stát partnerem zavedených autokarových stálic (Setra, Volvo, Mercedes-Benz). Nabízen je ve dvou i třínápravové verzi.

Velkou popularitu v portfoliu skupiny má malokapacitní EcoDaily, kde bude v nabídce i CNG verze. CNG verzi má i i Citelis 10.5 m. Zeptali jsme se na podle BUSportálu obchodně zajímavou variantu Crosswaye LE na CNG. Společnost také pociťuje tuto kombinaci jako perspektivní a v rámci studií se s ní zabývá. Také jsem se zeptali, co je v nabídce za dosluhující kloubové Karosy řady 9 a někdy i 7 na příměstských a linkových trasách - měla by to být třídvéřová mutace Citelisu se změnami v interiéru s upraveným pohonem podobně, jako řeší tuto problematiku na bázi plněnízkopodlažních kloubových vozů Solaris a SOR.

Hybridní projekt Hynovis, na který jsme se zeptali, byl označen i přes konečnou realizaci a prezentaci v Paříži za pouhou studii a hybridní technologie by se měla představit v sériovém hybridu Citelis (BAE) s e systémem stop-start na zastávkách letos v létě.

Potěšující je, že se Irisbus představí po absenci na UITP ve Vídni i na BUSWORLDu v Kortrijku na domácím veletrhu AUTOTEC. Avizován je třínápravový Magelys HDH 13.8 m, Citelis 10,5 m CNG a EcoDaily EEV.
K samotné návštěvě závodu v Mýtě lze dodat, že jsou zde patrné změny v celkové filosofii, způsobené systémovými změnami, které kromě jiného přinesly i návrat nástěnek, samozřejmě na jiné úrovni a s jiným dosahem, provzdušnění prostoru tím, že práce a dodávky jsou perfektně organizovány a na místě je právě to, co se potřebuje. Barevné čisté schematicky řešené podlahy, pořádek a čistota jsou součástí na pohled kvalitně fungujícího systému.
Dagmar Braunová
IVECO CR ve Vysokém Mýtě: Procházka výrobou I.

Výrobní závody IVECO IRISBUS (abc)
  • Annonay, Francie (2009 1230 jednotek)
  • Barcelona, Španělsko (2009 657 jednotek)
  • Rorthais, Francie (2009 445 jednotek)
  • Valle Ufita, Itálie (2009 707 jednotek)
  • Vysoké Mýto, Česká republika (2009 2526 jednotek)
Vývojová centra IVECO IRISBUS
  • Barcelona, Španělsko
  • Rorthais, Francie (Heuliez Bus)
  • Torino, Itálie
  • Vénissieux, Francie
  • Vysoké Mýto, Česká republika

Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí
© BUSportál
Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí
© BUSportál
Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí
© BUSportál
Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí
© BUSportál
Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí
© BUSportál
Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí
© BUSportál
Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí
© BUSportál
Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí
© BUSportál
Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí
© BUSportál
Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí
© BUSportál
Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí
© BUSportál
Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí
© BUSportál
Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí
© BUSportál
Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí
Crossway LE pro Itálii © BUSportál
Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí
© BUSportál
Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí
© BUSportál
Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí
© BUSportál
Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí
Na návštěvě v IVECO CR a Irisbus v novém desetiletí