Testovací vůz Mercedes-Benz CapaCity podrobněji

Informace a další i interiérové záběry testovacího vysokokapacitního čtyřnápravového jednokloubového "BRT" autobusu z návštěvy v České republice. Technická specifikace.
Informace a další i interiérové záběry testovacího vysokokapacitního čtyřnápravového jednokloubového "BRT" autobusu z návštěvy v České republice. Technická specifikace.
Velkoprostorový autobus pro systémy BRT (Bus Rapid Transit) jako ekonomická alternativa nákladných a komplexních kolejových systémů. Testovací vůz samotný je součástí úspěšného autobusového dopravního systému: CapaCity je v jednom provedení vybaven pro linku Metrobus v Istanbulu. Tam je v provozu již 250 těchto vozů, které každý den přepraví 750 000 cestujících.

Design Mercedes-Benz Citaro G je v případě CapaCity v úpravě „Metro“ . Volitelný atraktivní Metro design vozu CapaCity je nabízen i pro kloubový autobus Citaro G.

Kloubový autobus CapaCity s prodlouženou délkou je elegantní i praktický. Do interiéru v celé délce nízkopodlažního testovacího autobusu vede čtvero dveří dvojnásobné šířky. Je tak zajištěn rychlý tok pasažérů při celkové kapacitě 183 pasažérů, z toho 42 sedících a 141 stojících. Nabízí dvě sedadla pro matku s dítětem nad přední nápravou, čtyři sedadla pro postižené za přední nápravou, jedno místo pro invalidní vozík, opěrku na dvou podestách naproti oběma prostředním dveřím. V zádi jsou obě zadní sedadla a podélné čtyřsedadlo spojena rohovým sedadlem do sestavy usnadňující komunikaci.

Prostor pro cestující vytápí topná tělesa na bocích vozu. Dvě elektricky ovládané střešní klapky podporují ventilaci a odvětrání čtyřmi bočními výklopnými okny a dvěma střešními ventilátory. Výkonná střešní klimatizace spolehlivě temperuje i v horkém klimatu. K funkční a praktické výbavě městského autobusu patří elektricky ovládané dovnitř výkyvné dveře, mechanická výklopná rampa u druhých dveří a infopanel s LED displejem. Nastupování a vystupování je usnadněno pomocí funkce snižování výšky podlahy.

Kokpit autobusu CapaCity je vybaven známým, velmi funkčním pracovištěm VDV. Volant a přístrojový panel tvoří nastavitelnou jednotku. Přístrojový panel testovacího vozu je vybaven otáčkoměrem, řidič může do funkce automatické převodovky zasahovat pomocí šesti tlačítek (1–2–3–D–N–R). Ve směru jízdy vlevo nalezne řidič odkládací schránky. Boční okno vedle jeho pneumaticky odpruženého sedadla s automatickým nastavováním hmotnosti a bederní opěrou je ovládané elektricky. Pro tašku řidiče je určena otevřená schránka ve dveřích jeho kabiny.

Zásadním bezpečnostním detailem speciálně u městského autobusu tohoto formátu je výhled řidiče. Předpokladem pro to jsou dvě vyhřívaná a elektricky seřizovaná vnější zrcátka a výhled dozadu díky hluboko dozadu protaženým oknům a štíhlým okenním sloupkům. Dodatečně řidiče vozu CapaCity podporují kamerové systémy. Vybočující oblasti na levé a pravé straně zádě vozu jsou monitorovány každá jednou kamerou. Další couvací kamera uprostřed zádě asistuje řidiči při manévrování. Obrazy z kamer jsou přenášeny na 6,5" barevný monitor v kokpitu. Další orientaci nabízí vodící světla na zádi vozu.

Kamery podporují řidiče rovněž při monitorování nástupních oblastí a prostoru pro cestující tohoto autobusu s prodlouženou délkou. Jak třetí, tak i čtvrté dveře jsou monitorovány kamerou. Totéž platí pro interiér zadní části vozu. Zde je videokamera umístěná na vnitřním stropu za kloubem.

Pohon zajišťuje osvědčený silný řadový šestiválcový motor Mercedes-Benz OM 457 hLA v ležatém provedení s technologií BlueTec s nízkými emisemi splňující emisní normu Euro 5. Se svým výkonem 260 kW s maximálním točivým momentem 1600 Nm při 1100/min. poskytuje silný tah i při plně obsazeném autobusu s přípustnou celkovou hmotností 32 t. Přenos síly na třetí nápravu je v testovacím voze realizován nejnovější automatickou převodovkou typu ZF EcoLife AP 1700 B se šesti dopřednými rychlostními stupni. Celkový převodový poměr portálové zadní nápravy činí i=5,77.

Nezávislé zavěšení kol přední nápravy vede jak jízdnímu komfortu neobvyklému pro městské autobusy, i k bezpečným jízdním vlastnostem, přesnému řízení a velkému natočení kol, což zajišťuje manévrovací schopnosti modelu CapaCity. Přední i hnací náprava je vybavena stabilizátorem, řízení disponuje tlumičem řízení. Podvozek vozu CapaCity je vybaven vzduchovým pérováním s elektronickou regulací výšky.

Výrazný podíl na vynikající bezpečnostní úrovni vozu CapaCity má i elektronicky regulovaný účinný brzdný systém s kotoučovými brzdami. Retardér integrovaný v převodovce je předřazen před brzdným pedálem. Antiblokovací systém a vypínatelná regulace prokluzu patří k běžné výbavě. V testovacím voze k tomu jako další bezpečnostní výbava patří záznamové zařízení pro uchování údajů o nehodě, požární signalizační zařízení v motorovém prostoru a bezpečnostní hlavní vypínač v kokpitu.

S ohledem na svoji kapacitu cestujících a především v porovnání se systémy kolejové dopravy vykazuje Mercedes-Benz CapaCity hospodárnost. Centrální mazání minimalizuje náklady na údržbu testovacího vozu. Rozhraní FMS umožňuje začlenění vozu CapaCity do telematických systémů, například nového systému Omniplus BusFleet. Připravena je možnost vestavby systému pro evidenci dat o tankování, vysílačky a pokladny s platebním stolkem. Výrobu elektřiny na palubě vozu CapaCity zajišťují dva alternátory o výkonu 180 A a 140 A.

Od náběhu sériové výroby na jaře 2007 bylo prodáno přibližně 300 vozů Mercedes-Benz CapaCity. Inovativní velkoprostorový městský linkový autobus nízkopodlažní konstrukce značky Mercedes-Benz oslavil svou premiéru jako prototyp na podzim roku 2005 jako koncept s i čtyřmi nápravami a pouze jedním kloubem.

TZ Daimler
Na letišti v Panenském Týnci jsme využili možnost se projet vozem v roli řidiče. Velká plocha letiště sice omezila možnost kolize na minimum a umožnila velkorysou jízdu, ale zase nebylo možno ocenit jízdní vlastnosti v provozu. Zajímavá byla naopak možnost svézt se s Hermannem Zehenderem jako pilotem vozu při extrémní testovací jízdě, kdy bezpečnostní prvky spolehlivě korigovaly jízdní excesy řidiče. Zážitek měli všichni pevně se držící cestující, největší měl statečný kolega na sedadle v zadní části. Vozidlo bylo obsazené jak plastovými šplouchajícími (na sedadlech), tak pískovými cestujícími v sáčcích na podlaze.
V budoucnosti se vrátíme k "BRT" nasazení v Istanbulu.
TECHNICKA_SPECIFIKACE_CapaCity.xls
Úvodní záběry

Testovací vůz Mercedes-Benz CapaCity podrobněji
Testovací vůz Mercedes-Benz CapaCity podrobněji
© BUSportál
Testovací vůz Mercedes-Benz CapaCity podrobněji
© BUSportál
Testovací vůz Mercedes-Benz CapaCity podrobněji
© BUSportál
Testovací vůz Mercedes-Benz CapaCity podrobněji
© BUSportál
Testovací vůz Mercedes-Benz CapaCity podrobněji
© BUSportál
Testovací vůz Mercedes-Benz CapaCity podrobněji
© BUSportál
Testovací vůz Mercedes-Benz CapaCity podrobněji
© BUSportál
Testovací vůz Mercedes-Benz CapaCity podrobněji
© BUSportál
Testovací vůz Mercedes-Benz CapaCity podrobněji
© BUSportál
Testovací vůz Mercedes-Benz CapaCity podrobněji
Testovací vůz Mercedes-Benz CapaCity podrobněji
Testovací vůz Mercedes-Benz CapaCity podrobněji
Testovací vůz Mercedes-Benz CapaCity podrobněji
Testovací vůz Mercedes-Benz CapaCity podrobněji