ŠKODA TRANSPORTATION: Tramvaje ŠKODA ForCity v hlavním městě Lotyšska Rize

První tramvaj ŠKODA ForCity - Š 15T - se představila slavnostní předváděcí jízdou v hlavním městě Lotyšska Rize (podle idnes.cz).
Reklama
První tramvaj ŠKODA ForCity - Š 15T - se představila slavnostní předváděcí jízdou v hlavním městě Lotyšska Rize (podle idnes.cz).
Riga, duben 2010 - ŠKODA TRANSPORTATION zahajuje na jaře roku 2010 dodávky tříčlánkových tramvají ŠKODA ForCity (15T) do hlavního města Lotyšska Rigy. Dopravní podnik Rigy dostane postupně 20 těchto kolejových vozidel určených pro městskou hromadnou dopravu.

O nákupu nových nízkopodlažních tramvají rozhodlo hlavní město Lotyšska v roce 2007, kdy v prosinci vypsalo výběrové řízení. Přihlásilo se do něj šest účastníků z celé Evropy: Alstom se svým produktem Citadis, běloruský Belcommunmash s typem BKM-843, Bombardier s tramvají Flixity-Outlook, polská PESA, Siemens se svým Combinem, a také ŠKODA TRANSPORTATION s tříčlánkovou 15T ForCity.

Dobrou pověst si Škoda získala nedávno ukončenou rozsáhlou dodávkou 150 trolejbusů ŠKODA 24Tr ze společnosti ŠKODA ELECTRIC, které významně přispěly k modernizaci vozového parku veřejné dopravy v hlavním městě této pobaltské republiky.

Smlouva na dodávku 20 tříčlánkových vozidel ŠKODA ForCity (s opcí na dalších 32 tramvají) v celkové hodnotě 1,3 miliardy korun byla uzavřena 23. května 2008. Cena jedné tramvaje je 2,6 mil. eur. Podle podmínek opce mohou být v budoucnosti dodávány také čtyřčlánkové tramvaje 15T, zatím se uvažuje o šesti vozidlech.

Podle smlouvy byla do Rigy dodána první tramvaj ŠKODA ForCity do konce března letošního roku. Zbývajících 19 tramvají má být předáno postupně od září roku 2010 do konce ledna 2011. Plzeňský výrobce však uvažuje o tom, že všechna vozidla dodá již do konce letošního roku.

V hlavním městě Lotyšska již pracuje pětičlenný tým specialistů ze společnosti ŠKODA TRANSPORTATION, s jehož pomocí byl první dodaný kus postaven na koleje. Tým měl dále na starost školení o nakolejování nových vozidel a také školení rižských řidičů tramvají. Uskutečnily se i první zkušební jízdy ve městě.

Slavnostní prezentace nové tramvaje a předváděcí jízda byla naplánována na polovinu dubna (podle idnes.cz viz níže proběhla 15.4.2010). Dále tu budou probíhat jízdní zkoušky, podle jejichž výsledku bude upravena dokumentace pro výrobu celé série těchto tramvají. Zkušební jízdy v provozu bez cestujících mají být zahájeny 17. května, se zkušebním provozem tramvaje s cestujícími se počítá letos v červnu.
Tramvaje pro Rigu se od konstrukce tramvají ŠKODA ForCity dodávaných pro Prahu ve svých konstrukčních detailech mírně liší. Na první pohled zaujme mírně pozměněný design čela soupravy. Protože v hlavním městě Lotyšska převládá rovinatý terén, souprava bude mít pouze tři trakční podvozky. Významné je to, že prostor cestující bude klimatizován. Menší rozdíly jsou i v šířce skříně a rozchodu, který se přizpůsobí rižským tramvajovým kolejím.
Snad nejvýznamnějším požadavkem zákazníka bylo provozovat tramvaj za mrazivých dní při teplotách do minus 40 °C. Plzeňský výrobce proto musel přezkoumat všechny použité materiály a subdodávky tak, aby požadavku vyhověl. Některé díly musí být vyrobeny odlišně. Například laminátové sedačky nahradily čalouněné, které lépe odolají mrazu.
Tramvaj poskytne více komfortu cestujícím na vozíku – místo sklopné plošiny ovládané řidičem tu pro ně bude instalován výtah. Cestující také naleznou v prostoru za řidičem automat na prodej jízdenek.

Základní technické údaje Š 15T pro Rigu:

· délka skříně: 31 400 mm
· šířka skříně: 2500 mm
· výška se spuštěným sběračem: 3600 mm
· max. obsaditelnost (8 osob/m2): 318
· výkon vozidla: 560 kW (12 x 46,6 kW)
· rychlost provozní: max 70 km/h
· max. stoupavost: 7 %
· výška podlahy nad temenem kolejnice: 350 mm
· výška nástupní hrany nad temenem kolejnice: 320 mm
· výška podlahy nad podvozky: 450 mm
· výška podlahy kabiny řidiče: 850 mm

Autorem faceliftu je Patrik Kotas.
Hnací podvozky mají extrémně malou stavební výšku, která dovoluje celý vnitřní prostor vozidla řešit bez jakýchkoliv schodů. Podíl nízké podlahy v celém salonu pro cestující je proto stoprocentní. Vozidlo má na pravé straně šest dvoukřídlých dveří pro snadný nástup a výstup cestujících a jedny neokřídlé dveře pouze do kabiny řidiče.
Vozidlo pohání 12 synchronních motorů, které jsou ovládány elektronickým řídicím systémem usnadňujícím řízení vozu řidičem a významně zvyšujícím bezpečnost přepravy cestujících. Například při jízdě do zatáček samočinně omezí rychlost vozu na max. 60 km/h. Software řídicího systému byl upraven podle podmínek tramvajových tratí v Rize.
TZ ŠKODA
V rámci monitorinku jsme zaznamenali na zpravy.idnes.cz: V Praze nová tramvaj stojí, v Rize se v ní svezete a také Pražskou tramvají v Rize.

ŠKODA TRANSPORTATION: Tramvaje ŠKODA ForCity v hlavním městě Lotyšska Rize
Vybavení salonu pro cestující tramvaje ŠKODA ForCity dodávané do Rigy
ŠKODA TRANSPORTATION: Tramvaje ŠKODA ForCity v hlavním městě Lotyšska Rize
ŠKODA TRANSPORTATION: Tramvaje ŠKODA ForCity v hlavním městě Lotyšska Rize
ŠKODA TRANSPORTATION: Tramvaje ŠKODA ForCity v hlavním městě Lotyšska Rize