60 let ČSAD: Ze vzpomínek Vlastimila Tělupila
Archiv Vlastimila Tělupila: Náměstí ve Slavičíně 50. léta. Výřez

na dětství na Valašsku se zajímavým obrazovým materiálem z jeho archivu nejen z Valašska.
na dětství na Valašsku se zajímavým obrazovým materiálem z jeho archivu nejen z Valašska.
Vlastimil Tělupil je pravidelným spolupracovníkem BUSportálu, na jehož stranách publikuje svoje postřehy a materiály z rozsáhlého osobního archivu. Jeho vzpomínky na ČSAD jsme si nechali do závěru roku, kdy jsme si připomněli vznik ČSAD před 60 léty.
V roce 1950 se začaly stavět garáže ČSAD v Hrádku u nádraží ČSD. Narodil jsem se a vyrůstal jsem v Rokytnici, dva kilometry od těchto garáží. Vždy, když jsem jel kolem, sledoval jsem dění na "placu". Valašsko, můj rodný kraj, je tvrdý, ale krásný. Silnice na rozdíl od jižní Moravy, kde bydlím nyní, nevede po rovině, ale v kopcích, v zimě napadne i metr sněhu. To pro zajištění autobusové dopravy nejsou zrovna ideální podmínky, ale ČSAD se s nimi vždy vyrovnalo se ctí. V roce 1953 dostalo ČSAD Hrádek 19 nových autobusů, v roce 1954 další tři nové autobusy. Složení vozového parku autobusů v té době přesně neznám. Vycházím-li z několika dochovaných fotografii, myslím, že to byly hlavně autobusy Škoda 706 RO linkové, Praga NDO a Praga RN a RND. Je možné, že v ČSAD Hrádek jezdila i Tatra 500HB, ta snad po nehodě byla buď prodaná nebo převedena do ČSAD Zlín - nevím. Matně si vzpomínám, že v Hrádku jezdil i malý Ikarus D30. Kolem roku 1960, to jsem byl už téměř pětiletý "chlap", jsem měl takový přehled, že jsem věděl,že "garážích" v Hrádku jezdí Czepely, Pragy S5T, většinou sklápěče, ale i valníky, Tatra 111 S 3 ,tzv."půlvagon", Škoda 706 R sklápěč S, Trambusy Škoda 706 RTS3 a valníky.
Kolem roku 1965 začala v ČSAD Slavičín - Hrádek jezdit i Praga S5T-2TN tahač návěsů s trambusovou kabinou, která snad jezdila na přepravách pro Vlárské strojírny Slavičín a byla vyřazena asi kolem roku 1970.
Vozový park se postupně obnovoval, přicházely Tatry 138 S1, S3. Asi kolem roku 1968 přišla jedna modrá Tatra 138 S1 přímo z Brněnského veletrhu, na dveřích měla znak Tatry a nápisy Tatra 138 S1.
Když jsem se odstěhoval na internát, při příjezdu domů jsem při vystoupení z vlaku nikdy nechodil zkratkou , ale kolem plotu "garáží", kde jsem viděl, jak se modernizuje vozový park nákladních automobilů a autobusů. Přicházely Tatry 148 S3 a S1, "Trambusy" MTV5, MTS 24. Postupně se vyřazovaly Praga V3S S1 a Pragy S5T.
Autobusy jsem měl rozdělené na "nové" (Škoda 706 RTO) a na "staré" (Škoda 706 RO). V ČSAD Hrádek také jezdil i Ikarus 630, ještě dnes si vzpomínám,že měl SPZ GV-21-22. Několikrát jsme s ním jeli do školy a ještě dnes si pamatuji, že sice měl pohodlná sedadla, ale na druhou stranu v něm byl velký "randál", vše se třáslo a do kopce příliš nejel. Brzy jej ČSAD vyřadilo a jezdil v JZD Javorník, Štítná.
Dodnes mám v paměti SPZ autobusů, s kterými jsme jezdili do školy, byla to GV 19-03 linka Šanov-Slavičín - Val.Klobouky,GV 24-44 ,ze školy jsme jezdili se Škodou 706 RO GV 01-29 linka Slavičín - Pitín - Bojkovice. Poslední autobus Škoda 706 RO linkový, který jezdil na lince Slavičín náměstí - nádraží ČSD, byl z běžného provozu vyřazen asi v půli roku 1970. V té době už byl po GO a jezdil v červenobílé barevné kombinaci jako autobusy na linkách MHD.
V Hrádku byl postaven nový závod ČSAD, slyšel jsem, že asi poslední před rokem 1989 u nás.Vždy, když přijedu domů a jdu z nádraží kolem plotu "garáží" a dívám se na dnes už bývalý "plac". Dnes je tam sklad stavebního materiálu, ale vždy se zastavím, zavřu oči a vidím všechno jasně před sebou - prostě zase je mi těch pět-šest roků .....

Dovolujeme si zde ocitovat kousek z nové publikace (publikaci BUSportál zašle Vlastimilu Tělupilovi jako opožděný vánoční dárek) ČSAD 60 let s Vámi:

Slavičín

Počátky veřejné silniční dopravy ve Slavičíně spadají do roku 1947. V tomto roce byla vytvořena vozová stanice ČSD, která byla řízena autosprávou Brno. V roce 1950 byla uvedena do provozu dřevěná budova, která sloužila jako provozní dílny s kancelářemi. V provozu bylo patnáct nákladních vozidel a čtyři autobusy. Velkým mezníkem provozovny ve Slavičíně se stal květen roku 1992, kdy byl po dlouhých letech dokončen nový areál provozovny s moderní administrativní budovou, sociálním zařízením, dílnami a odstavnými plochami. Dalším historickým milníkem byl rok 1993, kdy se provozovna stala součástí firmy Zlínská dopravní a. s. V roce 1999 byla společnost začleněna do firmy ČSAD Vsetín a. s. V prosinci pak došlo ke zrušení provozovny ve Valašských Kloboukách a její přemístění do Slavičína. V současné době má provozovna 49 zaměstnanců a disponuje 38 autobusy. Provozuje 21 linek, kterými zabezpečuje veřejnou autobusovou dopravu v regionu měst Valašské Klobouky a Slavičín a spojení těchto regionů s krajským městem Zlín. Cestující veřejnosti také slouží tři dálkové linky, které zajišťují spojení s Ostravou, Brnem a Prahou. Zabývá se rovněž příležitostnou zájezdovou dopravou. Při zajišťování těchto aktivit řidiči najezdí celkem 2,1 mil. km za rok a přepraví téměř 2 miliony cestujících.
Možná, že moje vzpomínání není historicky uplně přesné, jsou to vzpomínky dnes už velkého "kluka", kterého ta láska k autobusům a nákladním automobilům drží cely život. V letech 1978-1985 jsem pracoval v ČSAD Břeclav. Rád bych se mezi nákladní automobily a autobusy vrátil v jakémkoliv pracovním zařazení, ale mám to ztížené tím, že pro následky úrazu levého oka nedostanu profesní průkaz řidiče profesionála.
BUSportál drží Vlastimilu Tělupilovi palce, aby se nějakým způsobem k velkým volantům znovu dostal. Spolu se čtenáři BUSportálu se pak těšíme na materiály z jeho celoživotního archivu.
60 let ČSAD: 1.1.1949 byly zřízeny národní dopravní podniky: Souhrn

60 let ČSAD: Ze vzpomínek Vlastimila Tělupila
Archiv Vlastimila Tělupila: Náměstí ve Slavičíně 50. léta
60 let ČSAD: Ze vzpomínek Vlastimila Tělupila
Archiv Vlastimila Tělupila: Náměstí ve Slavičíně 50. léta
60 let ČSAD: Ze vzpomínek Vlastimila Tělupila
Archiv Vlastimila Tělupila: Náměstí ve Slavičíně 50. léta
60 let ČSAD: Ze vzpomínek Vlastimila Tělupila
Archiv Vlastimila Tělupila: Oldřich Hudeček z ČSAD Bojkovice ujel zy volanty těžkých nákladnách vozů 3250000 km bez nehody
60 let ČSAD: Ze vzpomínek Vlastimila Tělupila
Archiv Vlastimila Tělupila: Autobus Ikarus 620 "Kadárova pomsta" z ČSAD Vsteín na lince MHD na Vsetíně.
60 let ČSAD: Ze vzpomínek Vlastimila Tělupila
Zajímavost z archivu Vlastimila Tělupila: Tak končí podobné silniční špásy s ukazováním směru.
60 let ČSAD: Ze vzpomínek Vlastimila Tělupila
Z archivu Vlastimila Tělupila: nedatovaný novinový výstřižek s autobusem Škoda 706 RO
60 let ČSAD: Ze vzpomínek Vlastimila Tělupila
Z archivu Vlastimila Tělupila: Z časopisu Květy 1960-61 (?)