Dynamický dispečink, nové pracoviště pro řízení provozu veřejné dopravy
Panel v tramvaji.

otevírají Plzeňské městské dopravní podniky.
Reklama
otevírají Plzeňské městské dopravní podniky.
Nový dispečink začne naplno sloužit všem dispečerům od 18. 12. 2009. Dispečeři se do nového dispečinku na Denisově nábřeží přestěhují ze starého pracoviště na Palackého náměstí a tím Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) tuto budovu definitivně opustí.

Informace k novému dispečinku sdělil Jiří Kohout, projektový manažer dopravy PMDP:
V čem je Dynamický dispečink PMDP nový, jiný než již fungující dispečinky?
Nová je především koncepce technického řešení vozidel a přenosových sítí, které zároveň představuje nejnáročnější část projektu. Podařilo se nám významně zjednodušit a snížit počet zařízení, které jsou ve vozidlech nutné pro přenosy dat a ovládání informačních systémů. Jedná se o otevřené řešení, které přinese pohodlí našim zaměstnancům i cestujícím a poskytuje mnoho možností dalšího rozvoje, například při řízení krizových situací ve městě, řízení přestupních vazeb, poskytování dopravních informací pro cestující ve vozech atd. Zajímavostí je, že informace o každém z našich dopravních prostředků sbíráme každých deset sekund, tedy zhruba třikrát častěji než bývá jinde obvyklé. To znamená, že každou minutu sbíráme z provozu více než 1300 zpráv. To pomůže mimo jiné upřesnit informace podávané na plánovaných inteligentních zastávkách.
Co nového umí vozidla PMDP po vybavení novou informační technikou?
Vozidla jsme naučili řadu věcí, které dosud neuměly: ve vozovně se umí sama probudit, stáhnout si nová data, například jízdní řády nebo hlášení zastávek. Řidičům ukazují během jízdy časy odjezdů ze zastávek a velikost případného zpoždění. Umožňují poslat žádost o přednost na křižovatce nebo potvrzení zastávce, že odjíždí. Dispečer bude mít možnost na dálku ovládat informační systémy pro cestující, například přehrát určité hlášení, zobrazit zprávu pro cestující, poslat pokyny řidiči.
Jakým způsobem komunikují dispečeři s vozy? Jaká technologie se používá?
Dispečer pro hlasovou komunikaci s řidiči, ale i cestujícími ve voze a na zastávkách může použít vysílačku (radiostanici). Ta slouží i pro přenosy dat z vozidla do dispečinku a zpět. Tímto kanálem budou dispečeři schopni lépe informovat i cestující ve vozech. Pro přenosy dat používáme osvědčené vysílačky a trunkovou rádiovou síť od novozélandské společnosti TAIT, která je špičkou ve svém oboru.
S jakými novými funkcionalitami se počítá do budoucna?
Při budování systému Dynamického dispečinku jsme od samého počátku mysleli na to, abychom bez nutnosti dalších velkých investic mohli preferovat trolejbusy, autobusy a tramvaje na světelně řízených křižovatkách, doplnit zastávky inteligentními elektronickými informačními panely, navázat na kamerový systém města a abychom se v dohledné době mohli podílet na posílení provázanosti s Integrovanou dopravou Plzeňska. U tramvají a trolejbusů dále plánujeme provázání se systémem stavění výhybek tak, aby bylo zcela automatické.
Jaké informace o vozech mají dispečeři díky DD k dispozici?
Dispečeři dostávají v první řadě informaci o GPS poloze vozidla, a tak vidí přehledně v mapě města i schématech, kde se vozidlo nachází. To by samozřejmě bylo málo. Dispečer dostane i informace o přesném času příjezdu a odjezdu ze zastávky, zpoždění vozů, linku a trasu, kterou vůz jede. To je nezbytné pro jakékoliv další zpracování informací a řízení provozu.
Jak se promítne používání DD do běžného provozu? Jaký to bude mít přínos pro cestující?
V první řadě zajistíme našim dispečerům dokonalý přehled o dopravě v celém městě. Díky tomu budou moci lépe a operativněji řešit situace, které často nastávají: výpadky v provozu při nehodách, dopravních uzavírkách a zácpách, nebo při mimořádných a krizových situacích, jako jsou různé pochody či přírodní pohromy. Naším cílem je zkrátit na dosažitelné minimum nepravidelnosti v dopravě a zkrátit čas do obnovení provozu po jeho narušení. Z dotazníkových průzkumů víme, že pro cestující je důležitá přesnost provozu. Zvýšení přesnosti spojů městské dopravy je tedy naším přirozeným cílem. Samozřejmě vždy ale budeme limitováni dopravní situací ve městě, protože v Plzni téměř neexistují vyhrazené jízdní pruhy a trolejbusy a autobusy dosud nebyly nijak preferovány. V příštím roce se i v souvislosti s optimalizací provozu chystáme začít postupně využívat nový dispečerský systém i pro řízení přestupních vazeb, což při velikosti našeho provozu je velká výzva a i v naší republice těžko někde hledáme fungující vzor. Cestující určitě ocení naše další plánované aktivity, kterými je budování tzv. inteligentních zastávek, které sdělí cestujícím informace o nejbližších spojích. A k tomu všemu využijeme náš nový dispečink.
ZÁKLADNÍ INFORMACE O PROJEKTU: Komplexní řízení prostředků veřejné dopravy - I. etapa: Dynamický dispečink PMDP
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Cíl projektu: Zvýšit atraktivitu, spolehlivost, přesnost a dostupnost veřejné dopravy vybudováním nového dispečerského systému pro sledování, řízení a vyhodnocování dopravních prostředků.
Financování projektu: Rozpočet projektu: 40,7 mil. Kč. Dotace z Regionálního operačního programu NUTS II Jihozápad: 9,25 mil. Kč. Přímá dotační podpora Magistrátu města Plzně: 27 mil. Kč
Realizace projektu: 16. 9. 2008 - 15. 12. 2009. Investor: Plzeňské městské dopravní podniky, a.s. Dodavatel: GES-ELECTRONICS, a.s.
TZ PMDP

Dynamický dispečink, nové pracoviště pro řízení provozu veřejné dopravy
Dynamický dispečink, nové pracoviště pro řízení provozu veřejné dopravy