10 nových autobusů na palivové články pro společnost  Hamburger Hochbahn
Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-hybrid © BUSportál

(CZ + EN) Nový autobus Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid na palivové články bude nasazen příští rok v Hamburku - nová generace vozů s přibližně o 50 procent nižší spotřebou vodíku. Vlastní snímky BUSportálu. (New fuel cell bus will be in service in Hamburg next year)
(CZ + EN) Nový autobus Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid na palivové články bude nasazen příští rok v Hamburku - nová generace vozů s přibližně o 50 procent nižší spotřebou vodíku. Vlastní snímky BUSportálu. (New fuel cell bus will be in service in Hamburg next year)
Stuttgart / Hamburg, 16.listopadu 2009 – Nový autobus Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-hybrid měl premiéru ve svém budoucím místě nasazení v Hamburku. Autobus s hybridním pohonem na palivové články nejnovější generace jezdí bez emisí škodlivin a téměř nehlučně. Tím se Citaro FuelCELL- Hybrid hodí nejlépe pro použití ve vysoce zatížených centrech měst a v metropolích. Deset z asi třiceti vozidel, které Daimler Buses vyrobí pro evropské dopravní podniky, půjde v příštím roce do společnosti Hamburger Hochbahn AG.
Fotogalerie Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid
Navíc dostane dopravní společnost hanzovního města od roku 2010 dvacet vozů Mercedes-Benz třídy B F-CELL, které jsou rovněž vybaveny pohonem na palivové články.

S autobusem Citaro FuelCELL-Hybrid se Daimler účastní velkoplošného flotilového testu, pro který se kromě Hamburku plánuje účast i dalších evropských měst. Tím podnik navazuje na úspěšné CUTE a HyFLEET: CUTE projekty Evropské unie, které se realizovaly od roku 2003 do roku 2009.

V projektu HyFLEET: CUTE se nejlépe osvědčilo celkem 36 vozů Mercedes-Benz Citaro s pohonem na palivové články druhé generace, a to dodnes ve dvanácti dopravních podnicích na třech kontinentech, mimo jiné i u společnosti Hamburger Hochbahn AG. Více než 140 000 hodinami provozu a přes 2,2 miliony ujetých kilometrů prokázaly autobusy Mercedes-Benz použitelnost ekologicky přijatelného pohonu na palivové články v praxi.
17. a 18.11. se právě v Hamburku konala závěrečná konference HyFLEET: CUTE, ze které přineseme samostatný vlastní materiál s tématikou vodíku v dopravě v širším kontextu.

Bylo účelně využito synergií mezi úseky osobních a užitkových vozidel. U Citara FuelCELL-Hybrid a třídy B F-CELL sází Mercedes-Benz úspěšně na ekonomické použití stejných dílů. Tak se dají použít komponenty, jako například zásobníky palivových článků, jednotně pro osobní automobily a užitková vozidla: Nový autobus na palivové články Citaro FuelCELL-Hybrid jezdí například se dvěma systémy palivových článků téhož typu, který se také používá ve třídě B F-CELL. Díky vylepšeným komponentám palivových článků a hybridizaci s lithiovými bateriemi ušetří Citaro FuelCELL-Hybrid ve srovnání se svojí předchozí generací téměř 50 procent vodíku. Jízdní dosah autobusu na palivové články je přibližně 250 kilometrů. Mimoto je pohonná soustava s palivovým článkem téměř bez nároku na údržbu a má velmi dlouhou životnost.
Globální iniciativa „Shaping Future Transportation“ spojuje všechny aktivity za udržitelnou mobilitu v obchodním úseku užitkových vozi-del společnosti Daimler. Cílem této iniciativy je, aby se pomocí efektivních a čistých pohonných soustav a alternativních paliv stalo skutečností užitkové vozidlo bez emisí. Obsahem iniciativy „Shaping Fu-ture Transportation“ je šetřit zdroje, snižovat emise všeho druhu a současně zajistit nejvyšší možnou dopravní bezpečnost.
Při velkém projektu v Hamburku na nasazení palivových článků spolupracuje Daimler s městskou správou a s podniky Shell, Total a Vattenfall Europe. Cílem je posílené vybudování vozového parku bez emisí a výstavba příslušné infrastruktury s čerpacími stanicemi vodíku. Projekt je částí Clean Energy Partnership v Hamburku a Berlíně. Měl by být podporován spolkovou vládou v rámci Národního inova-tivního programu technologie vodíkových a palivových článků (NIP).
V rámci spolupráce se mají v Hamburku vybudovat čtyři veřejné čerpací stanice se stojany s vodíkem. U těchto čerpacích stanic mohou vozidla na palivové články za několik minut načerpat palivo. Na základě vysokého tlaku vodíku 700 barů mohou pak ujet více než 400 kilometrů.

Z TZ Daimler AG 16.11.2009, fotografie 17. a 18.11.2009 Hamburk - BUSportál
New fuel cell bus will be in service in Hamburg next year
· New generation with approx. 50 percent lower fuel consumption
· 10 new fuel cell buses for “Hamburger Hochbahn”
Fotogalerie Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid
Stuttgart / Hamburg, 16th November 2009 – The new Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid made its first appearance in its future operating location of Hamburg today. The exceptional feature of this latest-generation fuel cell hybrid bus is its outstanding environmental compatibility. The bus emits absolutely no pollutants while in motion, and it’s also virtually silent, making it ideal for use in highly congested inner cities and metropolitan areas. From next year, no less than ten of the 30 vehicles that Daimler Buses is producing for European transport operators are destined for the Hamburg transport authority. In addition, Hamburger Hochbahn will take delivery of 20 Mercedes-Benz B-Class F-CELL cars starting 2010, which are also equipped with a fuel cell drive system.

The Citaro FuelCELL-Hybrid is taking part in large-scale fleet trials which are due to take place in Hamburg and other European cities. This is a follow-up to the European Union's successful CUTE and HyFLEET:CUTE projects, which were carried out from 2003 to 2009. In the HyFLEET:CUTE project, a total of 36 Mercedes-Benz Citaro buses equipped with the second-generation fuel cell drive system have performed outstandingly for 12 public transport agencies on three con-tinents, among them Hamburger Hochbahn AG. In more than 140,000 hours of operation, during which they covered a total of more than 2.2 million gererated kilometres, these environmentally compatible Mercedes-Benz buses have impressively demonstrated their ability to function reliably under operating conditions.

Intelligent use of synergies in the passenger car and commercial vehicle sectors For the Citaro FuelCELL-Hybrid and the B-Class F-CELL, Mercedes-Benz successfully follows the cost-effective principle of using com-mon parts. Components such as fuel cell stacks can be used as mod-ules for both cars and commercial vehicles, for example: the new Ci-aro FuelCELL-Hybrid bus is e.g. powered by two fuel cell systems of the same type used in the B-Class F-CELL. Thanks to improved fuel cell components and hybridisation with lithium-ion batteries, the Ci-taro FuelCELL-Hybrid consumes almost 50 percent less hydrogen compared to the preceding generation. The operating range of the fuel cell bus is around 250 kilometers. The fuel cell drive system is also practically maintenance-free, and has a long operating life.
The global initiative “Shaping Future Transportation” consolidates all the activities for sustainable mobility in the commercial vehicles sec-tor at Daimler AG. The aim of this initiative is to use clean, efficient drive systems along with alternative fuels to realize zero-emission commercial vehicles for tomorrow’s transportation needs. “Shaping Future Transportation” means conserving resources and reducing emissions of all kinds, while ensuring the highest possible level of traffic safety. The Citaro FuelCELL-Hybrid, developed with the support of the European Union, plays a major role in this.
In this large-scale project for the use of fuel cell technology in Ham-burg, Daimler is cooperating with the city council as well as with Shell, Total und Vattenfall Europe. The aim is to accelerate the crea-tion of an emission-free vehicle fleet and establish an appropriate in-frastructure of hydrogen filling stations. The project is part of the Clean Energy Partnership in Hamburg and Berlin. It is being supported by the federal German government as part of the National Innovation Program for hydrogen and fuel cell technology (NIP).
As part of this cooperation, four public filling stations with hydrogen pumps are to be constructed in Hamburg, enabling fuel cell vehicles to be refuelled within minutes. Thanks to the high hydrogen pressure of 700 bar, their operating range will then exceed 400 kilometers. This large operating range will make locally emission-free fuel cell vehicles fully suited to long-distance operations.
From PR Daimler AG
Fotogalerie Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-hybrid

10 nových autobusů na palivové články pro společnost  Hamburger Hochbahn
Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-hybrid oknem MAN ICE bus© BUSportál