Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie VI. Švédsko: Göteborg
Tříčlánkové Volvo 7500 a nejmodernější typ göteborgských tramvají – AnsaldoBreda Sirio © Jan Marek

Jan Marek a Daniel Ditrych pro BUSportál. Autobusové a tramvajové modrobílé variace. Legendární tříčlánkové Volvo
Reklama
Jan Marek a Daniel Ditrych pro BUSportál. Autobusové a tramvajové modrobílé variace. Legendární tříčlánkové Volvo
Göteborg je druhé největší švédské město, žije v něm na 480.000 obyvatel. V celé aglomeraci potom žije takřka 900.000 lidí. Historie městské kolejové dopravy se píše od roku 1879, kdy do ulic města vyjela první koňka na rozchodu 1000 mm, kterou v roce 1902 nahradily elektrické tramvaje o rozchodu 1435 mm. V letech 1940 - 1964 se odehrála krátká trolejbusová epizoda.

Göteborg je největším tramvajovým provozem ve Švédsku, jeho ulicemi vede 12 linek. V provozu je několik generací tramvají. První jsou vozy ASJL a Hägglund, vyrobené v letech 1965 - 1972. Tyto tramvaje jsou koncepce „PCC“, vzhledově jsou velmi podobné vozům vyrobeným v USA. Tyto vozy jezdí výhradně ve dvojicích. Druhou skupinou jsou tramvaje ASEA/MGB, vyrobené v letech 1984 - 1991. Tyto tramvaje byly původně dvoučlánkové, v letech 1998 - 2002 jim byla dosazena střední nízkopodlažní část. Třetí, poslední skupinou, jsou nízkopodlažní tramvaje AnsaldoBreda Sirio, první byla dodána v roce 2003. Tramvajová doprava je poměrně využívaná, pokrývá všechny hlavní přepravní proudy ve městě. Kolejový svršek je v perfektním stavu. Nezapomenutelné je svezení se tramvajemi ASJL a Hägglund. U starších sérií těchto tramvají (řazeny jako 2. vůz v soupravě) si dveře (kromě předních) cestující otevírají sami pomocí madel. Dveře jdou otevřít ztěžka a ihned se zavírají. Cestující nesoucí i jednu tašku to rozhodně nemá lehké. Göteborgská tramvajová síť je plná nádherných míst k projetí i focení. Ze zajímavých tratí můžme jmenovat např. linku 11 vedoucí ke fjordu do čtvrti Salthomlen, průjezd tunelem na linkách 6, 8 a 13 mezi zastávkami Korsvägen a Chalmers, či přejezd po mostě Götaälvbron na linkách 5, 6 a 10 mezi zastávkami Brunnsparken a Frihamnen. V letní sezóně je v provozu historická tramvajová linka, začínající na Centralstationen.

Autobusovou dopravu zajišťují vozy značek Volvo, Scania, Van Hool, MAN a Berkhof. Bezesporu zajímavou linkou je č. 16, kde jsou nasazovány tříčlánkové autobusy Volvo 7500.
BUSportál 2005: Nejdelší švédský autobus pro Göteborg. Bus Rapid Transit (BRT)
V Göteborgu existuje netypický způsob odbavování cestujících – řidiči autobusů a tramvají jízdenky neprodávají a v trafikách nebo supermarketech sice jízdenku je možné zakoupit, ale jen s okamžitou platností. Platnost jízdenky je na ní vytištěna už při vydání, neboť vozidla nejsou vybavena označovači. Pokud tedy cestující začíná svou cestu na nějaké odlehlé zastávce, kde není žádné prodejní místo, nezbývá mu než jet načerno... Naštěstí je tento handicap částečně eliminován možností odbavení pomocí čipové karty a SMS jízdenkou.

V göteborgském integrovaném dopravním systému existují rychlíkové regionální linky, na něž jsou zpravidla nasazovány luxusní, téměř zájezdové autobusy. Tyto linky často procházejí napříč celým městem, takže jsou oblíbeným dopravním prostředkem i pro vnitroměstské cesty. Komfortní vybavení vozidel veřejné dopravy jako např. pohodlné sedačky, dvojitá skla, individuální výdechy klimatizace a čtecí lampičky (i v městských autobusech!) je pro Skandinávii typické. Zdejší městské a linkové autobusy jsou projektovány pro relativně nízké počty cestujících, takže mají mnoho sedaček na úkor míst k stání. Jejich vybavení zato zdatně konkuruje autobusům, které jsou u nás klasifikovány jako zájezdové. Naopak menší důraz je kladen na nízkopodlažnost – stále v provozu najdeme relativně vysoký počet vysokopodlažních autobusů a i z nových vozů je poměrně vysoké procento v provedení low-entry.
Cesta do Skandinávie V. Švédsko: Malmö
Cesta do Skandinávie IV. Švédsko: Landskrona
Cesta do Skandinávie III. Dánsko: Kodaň
Cesta do Skandinávie II. Německo: Eberswalde
Cesta do Skandinávie I. Německo: Hamburk

Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie VI. Švédsko: Göteborg
Jeden z nejnovějších přírůstků vozového parku göteborgských autobusů – kloubový MAN Lion’s City © Jan Marek
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie VI. Švédsko: Göteborg
Autobus Volvo / Carrus B10M-60 přes svou vysokopodlažnost a linkové provedení slouží v MHD © Jan Marek
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie VI. Švédsko: Göteborg
Autobus Den Oudsten B93 © Jan Marek
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie VI. Švédsko: Göteborg
Příměstská linka „Oranžový expres“ je obsluhována vozy Volvo 9700S © Jan Marek
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie VI. Švédsko: Göteborg
Expresní regionální linka: Scania OmniExpress © Jan Marek
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie VI. Švédsko: Göteborg
Tříčlánkové Volvo 7500 poblíž Centralstationen © Daniel Ditrych
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie VI. Švédsko: Göteborg
Městský autobus MAN Lion’s City T © Jan Marek
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie VI. Švédsko: Göteborg
Expresní regionální linka: Volvo / Carrus Regal © Jan Marek
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie VI. Švédsko: Göteborg
Expresní regionální linka: Volvo 8500 LE © Jan Marek
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie VI. Švédsko: Göteborg
Interiér autobusového terminálu © Jan Marek
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie VI. Švédsko: Göteborg
Detail vstupu na nástupiště – masivní dveře na fotobuňku se otevírají jen tehdy, stojí-li za nimi autobus © Jan Marek
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie VI. Švédsko: Göteborg
Tramvaj ASEA/MGB projíždí po nábřeží Södra Hamng © Daniel Ditrych
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie VI. Švédsko: Göteborg
Čilý provoz na historické tramvajové lince reprezentuje souprava, projíždějící po Norra Hamng nedaleko Centralstationen © Daniel Ditrych
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie VI. Švédsko: Göteborg
Dvojice tramvají ASJL/Hägglund zdolává most Götaälvbron © Daniel Ditrych
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie VI. Švédsko: Göteborg
Göteborgská „klasika“ – tramvaje ASJL/Hägglund © Jan Marek
Systémy veřejné dopravy v Evropě: Cesta do Skandinávie VI. Švédsko: Göteborg
Pohled na zadní čelo soupravy tramvají ASJL/Hägglund s madly pro ruční otevírání dveří © Jan Marek