carnero.cc: Podivné foto idnes u článku o nové lince k nemocnici pod Petřínem
Foto: Galerie autobusů

Přebíráme velmi zajímavý text o možném původu zvláštního "pražského" minibusu.
Přebíráme velmi zajímavý text o možném původu zvláštního "pražského" minibusu.
O novince informoval BUSportál v rámci monitorinku médií: BUSmonitor: Místo elektrobusů vyjedou k pražské nemocnici pod Petřínem .... Fotografie na idnes přišla redakci dost pochybná, ale úrověň ilustračních fotografií v médiích je obecně tak příšerná, že o jeden takový obrázek více nebo méně, ale to, co k fotografii uvedl Radovan Paška, je opravdu už dost silné. Jestliže jsou manipulace v tisku prováděny u tak poměrně nevýznamné zprávy, jak lze pak brát vážně to ostatní. Text a jednu fotografii jsme se svolením autora převzali, týž text s odkazy a více fotografiemi naleznete zde: Nové minibusy pro Prahu. Galerie autobusů požádala idnes o vysvětlení.

Nové minibusy pro Prahu

Před několika dny (5. října) na severu iDNES.cz vyšel článek informující o nové lince k nemocnici pod Petřínem, která má být obsluhována novými minibusy Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). Informuje také o faktu, že oproti předpokladu na linku nevyjedou elektrobusy ale běžné naftové minibusy. Článek doplňuje fotka s popiskem „Nový minibus začne jezdit 16. října do nemocnice pod Petřínem.“

O článku informoval BUSportál a zaujal mě, neboť se týká Prahy. Prošel jsem si článek a jako obvykle jsem ilustrační fotce moc pozornosti nevěnoval. Ovšem u zmínky zástupce DPP, že na linku vyjedou dieselové Ikary, mě to zarazilo a k fotce jsem se vrátil. Vím, že na ní Ikarus E91, kterým DPP disponuje, není.

Na fotce je ve skutečnosti koncepčně i designově velmi odlišný minibus Mave CiBUS Ena. Dokonce i to místo focení přišlo povědomé , a tak jsem prošel vlastní galerii abych si ověřil, že se skutečně jedná o minibus z Olomouce, a to konkrétně o fotku ze dne otevřených dveří Dopravního podniku města Olomouce, který se konal 20. června 2009. Fotka pochází z tramvajové vozovny, což je důvod, proč je za vozidlem částečně vidět historická tramvaj.

To by byly jen technické detaily, které laiky nejspíše nezajímají. Minibus jako minibus. Zajímavějším faktem je, že „autor“ snímku v článku iDNES.cz si pohrál s grafickým softwarem a dal si tu práci, aby minibus přebarvil z barev olomouckého dopravního podniku do čehosi, co vypadá jako propagační nátěr kombinující reklamní kampaň Hlavního města Prahy a uniformní nátěr vozidel DPP. Ono zprasení fotky zjevně mělo naznačit, jak by měl vypadat nový nátěr vozidel. Práce je to vskutku mizerná a styděl by se za ní nejspíše každý grafik, který kdy manipuloval s fotkami.

Kromě kvality celé fotomontáže a naprosto nesprávně zvoleného vozidla mě také překvapil původ originální fotky. Po překrytí obou fotek, se kterým si dal práci Georgo, je zřetelné, že fotka iDNES.cz a ta má jsou až na změněný nátěr vozidla a světlost obrazu shodné. Shoduje se nejen vozidlo a místo, ale také úhel focení. Bylo by nepravděpodobné, aby dva lidé vyfotili jeden autobus zcela shodně, protože kolem autobusu bylo volné prostranství a měl jsem možnost si stoupnout kamkoliv, stejnou možnost by měl i imaginární druhý fotograf. Kromě místa focení se shoduje překvapivě také výškový úhel – vozidlo je shodně focené zespodu a nikoliv z běžné výšky očí. Možné (a vzhledem k velikosti mnohem pravděpodobnější) je, že fotku získali v Galerii autobusů, kde jsou však fotky opatřeny rámečkem s adresou Galerie. Ten tam chybí.

Není mi však zcela jasné, proč redakce iDNES.cz ukradla zrovna tuto fotku, když jsem autorem nejedné fotky i toho správného minibusu, tedy Ikaru E91. A také proč tak strašným způsobem srazila kvalitu onoho snímku.