HyFLEET: CUTE Jaká je budoucnost pro autobusy poháněné vodíkem ?

(CZ + EN) K chystané konferenci o využití vodíku v dopravě 17 a 18.11. v Hamburku. (What is the Future for Hydrogen Powered Buses? The ‘Hydrogen Transports’ Conference: Why Come?)
(CZ + EN) K chystané konferenci o využití vodíku v dopravě 17 a 18.11. v Hamburku. (What is the Future for Hydrogen Powered Buses? The ‘Hydrogen Transports’ Conference: Why Come?)
Jaká je budoucnost pro autobusy poháněné vodíkem ?
Není pochyb o tom. že budoucnost v oblasti dopravních pohonů bude odlišná od toho, co nyní známe. Bude-li součástí nových řešení i vodík, musí se realizovat:

• Infrastruktura plnicích stanic
• Produkce vodíku z obnovitelných zdrojů, která technologii učiní opravdu "čistou"
• Další komercionalizace využití vodíkových autobusů, která povede ke zlevnění nákladů.
• Vše v kontextu kvality, bezpečnosti a vzdělávání.
• Přesvědčení komunit na všech úrovních (občanů, průmyslu, politiků)

Dobrou zprávou je, že se mnohé stává realitou. Bude testován prototyp CITARO FuelCELL-Hybrid , jsou plánovány malé flotily těchto vozidel, která budou provozována v různých evropských městech. Projekt by měl ukázat, že vodík lze využít v dopravě - čistě a bezpečně.
Konference o využití vodíku v dopravě - jaké jsou její důvody ?
‘Hydrogen Transports’ Conference, která se uskuteční v Hamburku 17 a 18.11.2009, by měla uzavřít vysoce úspěšný čtyřletý program projektu HyFLEET:CUTE project. Poskytne podrobné pohledy a odpovědi na naléhavé a praktické otázky na téma využití vodíku v dopravě .
Budou zde informace pro každého,
a to i pro skeptiky.

Pro městské dopravce

Pro politiky

Pro výzkumníky a konzultanty

Pro širokou veřejnost

Více v angličtině a ještě více v zářijovém newsletteru
Organizátoři konference velice rádi uvítají zájemce o tématiku vodíku v hromadné dopravě z řad odborníků z nových členských států EU: vývojových pracovníků, pedagogů, techniků, výrobců, dopravců i státní správy.

V letošním roce v listopadu proběhne v rámci závěrečné konference projektu HyFLEET:CUTE exhibice největší autobusové flotily s vodíkovým pohonem v Hamburku.

Představí se autobusy Daimler / EvoBus na vodíkové palivové články a autobusy MAN se spalovacím motorem na vodík. Proběhnou i prohlídky plnicí stanice a bude mnoho příležitostí k diskusi o detailech projektu HyFLEET:CUTE s partnery projektu, zainteresovanými a experty. Bude demonstrována také nová generace autobusu na vodíkové palivové články.

HyFLEET:CUTE sleduje provoz 47 autobusů s vodíkovým pohonem ve veřejné dopravě v 10 městech na třech kontinentech. Projekt je partnerstvím 31 partnerů z průmyslu, státní správy, akademických a konzultačních organizací. Ve spolupráci vyvíjejí dopravní systém na vodíkové bázi pro budoucnost.

Program konference
Registrace
Hlavní strana projektu:

BUSportál byl osloven jako propagátor konference pro nové členské státy EU a konference se účastní na osobní pozvání organizátorů.

What is the Future for Hydrogen Powered Buses?
There is no doubt that the future for transport fuelsis likely to be fundamentally different from what we know now. Global concerns about the environment, human health, climate and the availability of fossil fuels is driving change. If Hydrogen is to be part of the solution to this challenge there are things that need to happen. These include:

• The refuelling infrastructure currently seems to be the element in the hydrogen transport system which requires the greatest level of performance improvement.
• There is also a need for modular system design of refuelling infrastructure that enables it to be simply scaled up.
• The production of Hydrogen from renewable sources is an essential step in making the technology truly ‘clean’.
• Hydrogen powered Buses need further development to bring them to commercialisation. While performance of the technology has made huge gains, the costs of the buses will need to be significantly reduced.
• All of the above must take place in a context where quality, safety and training are a continuous focus and are used consistently as tools for improvement.
• ‘Buy in’ of the community at all levels (citizens, industry, politicians) must also be an integral part of any implementation/commercialisation strategy.

The good news is that the next steps are already being taken in the journey to market reality. The prototype CITARO FuelCELL-Hybrid will be tested and progressively enhanced in order to improve the overall system. The development of a small fleet of these buses is planned. It is intended that they will operate in various cities in Europe and a consortium has been formed to progress this concept through the Hydrogen and Fuel Cells Joint Technology Initiative. Our project has shown unequivocally that hydrogen does transport – cleanly and safely!
The ‘Hydrogen Transports’ Conference: Why Come?
The ‘Hydrogen Transports’ Conference, to be held in Hamburg on the 17th & 18th November 2009, will mark the end of a highly successful 4 year programme by showcasing the achievements of the HyFLEET:CUTE project. It will also provide detailed insights and answers to pressing and practical issues related to Hydrogen powered public transport.

There will be something for everyone

- particularly those who are skeptical about the promise of H2 as a transport fuel!

FOR CITY BUS OPERATORS - this conference will: Provide

 vide an operator’s overview of the performance of the H2 powered buses on the streets of some of Europe’s biggest and most congested cities and in a range of topographical and climatic conditions.
 Provide insight into why these cities are going down the H2 route.
 Hear from H 2 Infrastructure suppliers about their plans for the future.
 Let you experience the technology first hand in one of Europe’s most experienced ‘Hydrogen’ cities - Hamburg. This will include the demonstration of the new FuelCELL Hybrid

FOR POLITICAL DECISION MAKERS (elected or administrative) & INDUSTRY DECISION MAKERS (large, medium or small) - this conference will:

 Provide you with information on the breadth of commitment to Hydrogen as a transport fuel from the German Minister for Transport, the EC, a Senator of the City of Hamburg and senior representatives from Industry (Shell; TOTAL; Daimler; MAN; Vattenfall; Van Hool; Linde).
 Give insight into community acceptance of Hydrogen as a transport fuel from results of the HyFLEET:CUTE study across 8 European cities, Perth in Australia and Beijing in China.
 Explore the challenges that Hydrogen as a fuel still has to overcome.
 Allow you to ask the hard questions through personal contact with MEP’s and Industry leaders.

FOR RESEARCH/CONSULTANTS in alternative energies and technologies - this conference will:

 Provide opportunities for you to get answers to technical questions from experts – including hearing about the results of the numerous environmental, social and economic studies undertaken as part of the HyFLEET:CUTE project.
 Allow you to gauge future directions for Hydrogen Research.

FOR THE GENERAL PUBLIC - this conference will:

 Explain the successes and the challenges of this new, potentially emission free technology.
 Give you a chance to ask your questions of the experts.
 Give you first-hand experience of the technology including Mercedes-Benz brand new, next generation FuelCELL-Hybrid.

AND IF YOU THINK H2 IS NOT THE FUTURE.......

Finally, if you have some concerns about the role of Hydrogen and Fuel Cells in sustainable transport development, this Conference will not ignore you – but embrace you and offer you the chance to receive answers to your concerns within the structure of two facilitated forums.

HyFLEET: CUTE Jaká je budoucnost pro autobusy poháněné vodíkem ?