Pětitisícová Galerie autobusů.

5 000 kvalitních fotografií autobusů - 1 600 různých vozů bezmála 600 různých typů od necelého 100 různých výrobců. Aleš Havlas pro BUSportál.
5 000 kvalitních fotografií autobusů - 1 600 různých vozů bezmála 600 různých typů od necelého 100 různých výrobců. Aleš Havlas pro BUSportál.
Hned několik kulatin oslavila v poslední době (nebo brzy oslaví) Galerie autobusů. Zhruba v polovině dubna přišel návštěvník číslo 250 000, přičemž průměrná návštěvnost má na dosah metu 500 lidí denně. Na stránkách je již přes 5 000 kvalitních fotografií autobusů a na těchto pěti tisících snímcích naleznete více jak 1 600 různých vozů bezmála 600 různých typů od necelého 100 různých výrobců. Za zhruba dva a čtvrt roku provozu to není špatný výsledek.
Pravda ale je, že Galerie autobusů nevznikla před dvěma lety jen tak z ničeho nic. Často dostávám otázku, jak mě napadlo schraňovat (a třídit, což je kupodivu daleko náročnější část práce) fotky autobusů, přičemž tázající obvykle čeká pohádku o náhlém geniálním vnuknutí s úspěšným výsledkem. Skutečnost je však poněkud šedivější a zdlouhavější. Fotografie autobusů sbíráme s kolegou a kamarádem Radovanem Paškou už hezkých pár let. V podstatě od doby, kdy se nám dostaly do ruky první digitální fotoaparáty. Počáteční nápad „pojďme vyfotit všechny autobusy jednoho dopravce“ po čase přerostl v rozsáhlou sbírku všech možných vozů. Tato sbírka se posléze objevila na internetu a teprve ve chvíli, kdy množství fotek přerostlo možnosti původního rozhraní, které prostě nepočítalo s takovým rozvojem, vznikla Galerie autobusů. Tedy žádná pohádka, ale zhruba šest až sedm let vývoje.
Galerii autobusů hodně pomohla také otevřenost vůči dalším fanouškům-fotografům. V současné době naleznete na stránkách snímky od bezmála stovky různých lidí, přičemž dobrá třetina z nich přispívá pravidelně a další se hlásí. Tento koncept má sice jednu velkou nevýhodu – nezřídka jsem nucen chladit nadšení některých kolegů tím, že odmítám jejich snímky s nedostatečnou kvalitou –, ale obrázky od uživatelů z různých koutů naší republiky (a nezřídka i z různých koutů světa) jsou prostě nenahraditelné a důležité.
Jeden člověk (dva, tři…) nemůže stihnout všechno a návštěvníky samozřejmě nejvíce zajímají novinky a perličky. To se ukázalo například při vyhlášení výsledků tendru na nové autobusy pro hlavní město. Veřejnost netušila, cože to je za vozy SOR NB 12/18, a tak se na Galerii autobusů začalo hrnout několikanásobně více návštěvníků než obvykle. Zajímavé přitom je, že toto všechno se událo bez odkazu v nějakém významném médiu. Lidé zkrátka na internetu hledali autobus a našli Galerii autobusů.
Největší radost ovšem v poslední době působí fakt, že Galerie autobusů se už netěší pouze přízní řidičů a fanoušků hromadné dopravy, ale cestu si k ní hledají i profesionálové z oblasti dopravy. Dlouhou dobu byl prakticky jedinou spřízněnou duší z této kategorie BUSportál (za což mu samozřejmě patří velký dík), ale dnes už s námi spolupracují i někteří dopravci a začínají se zajímat i výrobci a prodejci autobusů. Před nedávnem dokonce dorazila prosba jednoho soudního znalce, který potřeboval identifikovat vyhořelý autobus neznámého typu…
A plány do budoucna? Pomineme-li různá drobná vylepšení stránek (jež stálí návštěvníci jistě průběžně pozorují), po spuštění Autobusového blogu je nyní v přípravě pouze jediná větší akce, a to reklamní systém. Na Galerii autobusů přibudou nějaké bannerové prostory, které budou moci za nepříliš vysoké ceny využít dopravní profesionálové ke své prezentaci. Rozhodně nejde o snahu udělat z Galerie „zlatý důl“ – naopak je třeba alespoň částečně pokrýt náklady současné i předpokládané k budoucímu rozvoji. Vkusná a nenásilná reklama z oboru přitom určitě nikoho neurazí, právě naopak. Galerie autobusů je prostě a jednoduše projekt fanoušků hromadné dopravy, a tím určitě nadále zůstane.
Aleš Havlas, provozovatel Galerie-autobusu.cz
AEC * Alexander * Andecar * Ansair * AnsaldoBreda * Autodromo * Autosan * Avia * Ayats * Bedford * Beulas * BredaMenarinibus * Bristol * Cacciamali * Caetano * COBUS * DAB * Dalla Via * Drögmöller * Ekobus * EOS Coach * Ernst Auwärter * Eurobus * Ford * Freightliner * GAZ * Ghabbour * GMC * Gruau * Heuliez * Chavdar * Ikarus * Inbus * Indcar * International * Irisbus * Isuzu * Iveco * Jelcz * Karosa * LAG * Lahden Autokori OY * LDV * LIAZ * MAN * Marbus * Marcopolo * Mauri * Mave * Mercedes-Benz * NeoLAZ * Neoplan * Noge * Northern Counties * Oasa * Obradors * Opel * Orlandi * Otokar * Padane * PAZ * Plaxton * Portesi * Praga * Pre-Os * Renault * Robur * Roman * Sanos * SAO * Saurer * Scania * Setra * Škoda * Smit * Socimi * Solaris * Solbus * SOR * Sunsundegui * TAM * Tatra * Tecnobus * Tedom * TEMSA * Toyota * Ugarte * Unvi * Van Hool * VDL Berkhof * VDL Bova * VDL Jonckheere * VDL Kusters * Vehixel * Volkswagen * Volvo * Wright * Yutong *

Pozn. BUSportálu: S galeriií spolupracuje BUSportál dlouho. Jsme za databázi vozidel velmi vděční, a je jen dobře, je-li taková databáze v rámci českého prostoru jen jedna a netříští se síly. Pro obě média je - myslíme si - existence toho druhého posilující a doplňující. Na galerii je i to cenné, že autobusy jsou převážně zachycené v rámci provozu - ze života. Těšíme se na další vzájemnou spolupráci do budoucna a Galerii k jubilejím gratulujeme.

Galerie autobusů: Autobusový blog.

Pětitisícová Galerie autobusů.
2009: Největší zájem návštěvníků zatím vzbudily nové autobusy pro Prahu (na snímku SOR NB12 City).
Pětitisícová Galerie autobusů.
2003: Jeden z prvních snímků pro budoucí Galerii autobusů. Irisbus Citybus 12m libereckého dopravního podniku.
Pětitisícová Galerie autobusů.
Aleš Havlas na brněnském výstavišti .
Pětitisícová Galerie autobusů.
Vyfotit některé autobusy tak, aby na snímku nepřekáželi žádní lidé, je někdy prakticky nemožné (historický MAN MKN26 v německém Norimberku).