Solaris Urbino 18 Hybrid na prezentaci druhé generace hybridních vozidel v ČR
Ostrava: Odjezd z vozovny trolejbusů. Foto Libor Hinčica.

9.3 v Ostravě a 10.3. v Olomouci. Z Ostravy Libor Hinčica (Československý Dopravák) pro BUSportál.
9.3 v Ostravě a 10.3. v Olomouci. Z Ostravy Libor Hinčica (Československý Dopravák) pro BUSportál.
9. března 2009 se uskutečnila v ostravském dopravním podniku prezentace osmnáctimetrového hybridbusu od společnosti Solaris Bus & Coach. Zástupci dopravních podniků z Ostravy, Opavy, ale také dalších provozovatelů městské dopravy (např. Havířov) měli možnost blíže se obeznámit s užitím hybridních technologií ve světě a Evropě a nastudovat technické řešení zvolené při výrobě hybridů polským Solarisem.

Do Ostravy doputoval vůz, jenž v současné době slouží k prezentačním jízdám výrobce, které již absolvoval např. ve Varšavě. Po skončení zapůjčování vozidla má být autobus předán do Gdyně. Představený hybrid odpovídá svým provedením tzv. druhé generaci hybridních vozidel od Solarisu. Výroba té první začala v roce 2006, celkem se ale vyrobily pouze 4 vozy, provozované navíc každý v jiném městě (v Německu Drážďany, Lipsko, Bochum; ve Švýcarsku Lenzburg). Se švýcarským hybridem pro město Lenzburg se mohli obeznámit také Pražané, a to na jednodenní zápůjčce počátkem listopadu 2007.

Výroba nové generace začala v roce 2008. První z vozů měl být představen na veletrhu Autotec 2008 v Brně, ale nakonec z této prezentace sešlo a jeho funkci zastoupil 18m vůz pro Plzeň. Hybrid II. generace se už mezitím uvelebil v německých Brémách, v dalších měsících se pak řady provozovatelů rozšiřovaly např. o Hannover, Mnichov, francouzský Štrasburk či polskou Poznaň. Jeden z hybridů by pak měl v nejbližších týdnech zamířit i do francouzské Paříže. Češi a Slováci zůstávají v otázce nákupu vozidel s hybridní technologií poněkud neteční.

Druhá generace hybridů od Solarisu doznala ve srovnání s tou první řady změn. Zejména se podařilo odstranit motorovou jednotku situovanou v prvním článku vozidla a přesunout ji do zadního oddílu do prostoru motorové věže, takže motor zabírá v interiéru stejný prostor, jako běžný dieselový pohon. Tato změna souvisela s přemístěním dalších nezbytných součástí hybridní technologie – baterie a řídící moduly jsou situovány těsně před kloubem, zatímco původně to bylo v přední části vozu, moduly investorů (dříve společně s bateriemi na předním článku) a chladící soustava baterií (ventilátory) se pak nacházejí na zadním článku autobusu, kde u první generace žádné agregáty rozmístěny nebyly.

V rámci ostravské prezentace se autobus s účastníky odebral na cestu přes Slezskou Ostravu na konečnou Michálkovice a zpět do vozovny trolejbusů. V odpoledních hodinách se koná ještě předváděcí jízda pro místní zájmové sdružení přátel MHD, v úterý hybrid zavítá ještě do hanácké metropole, kde se s vozem budou moct obeznámit zástupci olomouckého DP. Tím předváděcí jízdy v ČR skončí a autobus se vrátí do své domoviny.
Mnoho informací k hybridní technologii naleznete v časopise Československý Dopravák 3/08, kde se hybridy od Solarisu podrobně zabývali.
BUSportál děkuje Liboru Hinčicovi a časopisu Československý Dopravák za bleskové poskytnutí fotografií z prezentace a článek. Snad to budeme moci někdy oplatit - třeba v regionu na druhém konci republiky.

Solaris Urbino 18 Hybrid na prezentaci druhé generace hybridních vozidel v ČR
Ostrava: Setkání Solaris Urbino 18 Hybrid a Solaris Urbino12 na konečné v Michálkovicích. Foto Libor Hinčica.
Solaris Urbino 18 Hybrid na prezentaci druhé generace hybridních vozidel v ČR
Ostrava: Foto Libor Hinčica.
Solaris Urbino 18 Hybrid na prezentaci druhé generace hybridních vozidel v ČR
Ostrava: Hybrid ala trolejbus ;-) (smyčka ZOO). Foto Libor Hinčica.
Solaris Urbino 18 Hybrid na prezentaci druhé generace hybridních vozidel v ČR
Pohled na motor. Foto Libor Hinčica.