Malé zamyšlení.
Malé zamyšlení.
Jestliže informace v médiích odpovídají a Dopravní podnik se nakonec se rozhodl koupit 20 kloubových vozidel na hybridní pohon a zbytek sólo i kloubových na naftu, pak to bezesporu znamená velmi povzbuzující signál pro tuzemský technologický vývoj. Jakkoli budou libchavské hybridy seskládané z osvědčených komponent světových výrobců (mohlo by se jednat např. i o výrobky Allison), vývoj hybridního vozidla v české konstrukční kanceláři je sympatický. SOR se hybridním vozem samozřejmě intenzivně zabývá, koneckonců i vývoj trolejbusu jako vozidla s elektrovýzbrojí přinesl jistě do této oblasti mnoho užitečného.
K pláči ze strany zelených na téma CNG lze jen zopakovat to, co BUSportál vyrozuměl nejen na mezinárodní konferenci NGV o CNG v dopravě: Zemní plyn je fosilní prostředek diverzifikace a most k budoucím technologiím včetně bioplynu. Jeho rozšíření ve světě je stále velmi malé a poptávka po této technologii v celosvětovém kontextu není nijak závratná. Pokud diesely nabízejí emisní limity EURO 5 a EEV, pak je zde porovnatelná ekologická zátěž. Cena CNG daňově držená jako výhodná není navěky (navíc je stále odvozená od ceny ropy) a náklady na infrastrukturu i vozidla jsou znatelně vyšší a vozidla jsou nutně těžší (plynové zásobníky) s různými aspekty této skutečnosti. Dotace se týkají jen několika desítek vozů ročně - právě byl navíc pokrácen objem podpory vozového parku o 75 milionů a budoucnost programu je nejistá - a také balík od plynárenských společností není nekonečný. Plynofikovat Prahu s podporou každého vozu považuji za nereálné.
Propojování finančního světa a nadnárodních výrobců způsobilo to, že libchavská společnost se sídlem v České republice je díky J&T vlastně slovenská, vysokomýtské Iveco je italské.Zakázka pro SOR je i zakázkou pro "konkurenci". Dieselové autobusy z Libchav stejně jako vysokomýtské Irisbusy mají italské motory Iveco. Snad jediný čistě český výrobce autobusů je třebíčský TEDOM - ten i s vlastním motorem pro CNG segment. Ten se do soutěže o Prahu nepřihlásil, protože mu to momentální objem výroby ani neumožnil.
Vítězi soutěže gratulujeme, pogratulovali bychom i ostatním účastníkům, pokuď by vyhráli. Pro Prahu a její cestující je výhra to, že se konečně po letech vozový park autobusů začne razantně obnovovat.

Materiálu o "sorkách" naleznete na BUSportálu mnoho. 17.4.2004 - tedy téměř před 5 lety - na BUSportálu vyšlo: Rozhovor: Autobusy SOR - stále častější na našich silnicích.

Dagmar Braunová