Po delší době informace na téma pražských autobusů:" ... dodávka bude muset mít výrazné zpoždění, nebo podnik dokonce vůbec neuzavře smlouvu s výrobcem vozů. "
Po delší době informace na téma pražských autobusů:" ... dodávka bude muset mít výrazné zpoždění, nebo podnik dokonce vůbec neuzavře smlouvu s výrobcem vozů. "
30.1.2009 Další informace v MFD: BUSmonitor: Praze chybějí peníze na autobusy.
BUSportál: Materiál je natolik závažný, že ho vyjímečně přebíráme celý - aby se nám jako u jednoho z minulých nestalo, že odkaz na interenovou adresu idnes zmizel. BUSportál se o téma velice zajímá, ale poté, co si Ondřej Pečený dotazy na výsledek výběrového řízení vyložil jako osobní, jsme od kontaktu upustili a necháváme to zejména právě na MFD. Ke kloubovým autobusům dodáváme, že vyřazené středněpodlažní vysokokapacitní autobusy se musí nahradit plně nízkopodlažními, což jejich nákup prodražuje. Klasické kloubáky, které by přivítali i dopravci v linkové dopravě, prostě momentálně nikdo dostupný nenabízí. I proto se někde přistupuje ke kompletním generálkám těchto vozů.
Dopravní podnik má trable s „harmonikami“. Náhrada není, a tak se cestující tlačí v menších vozech

zpravy.idnes.cz - 29.1.2009 - Praha - Letos v létě to bude přesně deset let od doby, kdy se naplnil osud kloubových autobusů Ikarus v hlavním městě. Poslední tmavočervené vozy, známé pod lidovým názvem „čabajka“, nasadil Dopravní podnik na linku 215 ve čtvrtek 1. července roku 1999. Čtvrt hodiny před devátou hodinou ranní vystoupil na Kačerově z Ikarusu poslední pražský cestující.

Ostatně oblíbený moc nebyl - autobus byl hlučný, prostor pro cestující se špatně vytápěl, a když napadl sníh, motor konstruovaný na maďarské nížiny se nedokázal vypořádat ani s mírnými pražskými kopci.

Letos by po „čabajkách“ možná Dopravní podnik sáhl s povděkem. Kloubové autobusy mu totiž citelně chybí, čehož si všimli i cestující.

„Místo kloubových autobusů jezdí standardní. Třeba v ranní špičce je to docela nepříjemný rozdíl, autobusy jsou přecpané,“ postěžoval si redakci MF DNES Kamil Schneider s tím, že krátké vozy místo kloubových viděl na linkách 200, 152, 177, 144 či 140.

Dopravní podnik přiznává: nemáme dostatek autobusů. „Při vypravování kloubových autobusů jsme na hranici svých možností. Nemáme zálohy a případné poruchy nahrazujeme jinými typy autobusů. Jedná se o dva až tři případy denně,“ popisuje potíže mluvčí podniku Ondřej Pečený.

Nespolehlivosti kloubových autobusů se nelze divit. Poslední z nich kupoval dopravce už před pěti lety, průměrné stáří tří set vozů je 9,7 roku. V jakém asi stavu může být deset let staré auto, které najede každý den stovky kilometrů...

Nejhorší je situace zřejmě v garážích Klíčov, které vypravují kloubové autobusy právě na linky, které zmiňoval Schneider. Zde je velká část vozů starých dvanáct let. A autobusy budou nadále stárnout.

Nahradit je měla podle plánů podniku již letos nová generace vozů jezdících nejen na naftu ale i alternativní pohon, například na stlačený zemní plyn. Dopravní podnik již dávno vypsal výběrové řízení na dodávku 620 autobusů, jenže dosud na životně důležitou dodávku stále čeká.

Nejprve ji zdržely tahanice o vítěze tendru, který řešil i antimonopolní úřad, nyní zas nejsou na nákup vozů peníze. Dokonce velmi vážně hrozí, že dodávka bude muset mít výrazné zpoždění, nebo podnik dokonce vůbec neuzavře smlouvu s výrobcem vozů.

Tímby se situace v garážích městského dopravce velmi zdramatizovala. Desítky vozů jsou totiž na hranici své životnosti a brzy již nemusí splňovat podmínky bezpečného provozu. Poté by se musely kloubové autobusy stáhnout z některých linek, kde dnes jezdí.

Na zakázku, která podle generálního ředitele firmy Martina Dvořáka přesahuje čtyři miliardy korun, není v rozpočtu podniku ani města dostatek peněz.

Dopravní podnik může letos investovat 1,9 miliardy korun. Jenže polovinu této částky musí poslat na splátku dluhu za výstavbu metra do Letňan. Zároveň firma dluží ještě 4,5miliardy za dodávku dvaceti souprav metra na trasu C.

Dopravnímu podniku by mohlo pomoci pondělní rozhodnutí finančního výboru zastupitelstva, díky němuž může získat peníze, jež zbudou městu v kase za hospodaření v loňském roce. Přebytek z loňska má jít prioritně právě na financování potřeb dopravce.

Magistrát se také spoléhá na to, že podnik letos dosáhne na 450 milionů korun z programu Evropské unie.

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha

Autor: PETR ŠVEC
Vyšlo na zpravy.idnes.cz