Autobus Tatra 111. Pátrání téměř detektivní.

Vlastimil Tělupil pro BUSportál.
Vlastimil Tělupil pro BUSportál.
Při listování v jednom ze starých čísel časopisu Motor Journal jsem si s velkým zájmem přečetl článek Jana Martofa o Tatře 111, kde mě zaujala věta o autobuse Tatra 111, který byl vytvořen v jediném exempláři v Tatře Smíchov. Tatra 111 se vyráběla jako valník, sklápěč a podvozek pro různé nástavby, ale o autobusu jsem nevěděl, a proto jsem po něm začal pátrat.
V archívech jsem nenašel nic, proto jsem se obrátil na pamětníky. Od kamaráda jsem dostal list z nějaké publikace, na kterém byla fotografie autobusu na podvozku Tatra 111 - podle popisky byl vyroben v roce 1947, rok výroby se mi nepodařilo ověřito. Pan Švarc, řidič autobusu v ČSAD Břeclav, údajně takový autobus viděl v Jáchymově, dokonce si nebyl jistý, jestli tam tehdy nebyly ty autobusy dva. Bohužel již zemřel, proto dnes beru jako fakt, že prokazatelně byl tento autobus jeden.
Při pátrání po dalších osudech tohoto autobusu jsem s velkým překvapením a také díky pomoci pamětníků zjistil, že tento autobus jezdil delší dobu asi deset kilometrů od mého bydliště v JZD Velké Pavlovice, kde také "dojezdil". Jezdili s ním tři řidiči: Melichar, již zemřelý pan Novák a Hlávka. S pány Melicharem a Hlávkou jsem mluvil osobně, údaje je třeba brát s rezervou.
Autobus Tatra 111 byl tedy snad vyroben v Tatra Smíchov v roce 1953, kde údajně jezdil v závodové dopravě. V letech 1960- 1962 jej koupilo JZD Velké Pavlovice. Tehdy k němu dostali i náhradní nosnou rouru, která byla ve srovnání s valníkem asi o dva metry delší, ale po celou dobu provozu ji nemuseli použít.
Podle jejich popisu měl autobus 52 míst k sezení, kvůli odhlučnění měl kabinu řidiče oddělenou od prostoru pro cestující zasouvacími dveřmi jako ve starých tramvajích. Autobus byl neustále v provozu, vozil družstevníky nejen na zájezdy po celém Československu (prvních deset let), ale díky svému podvozku i na pole. Také s ním jezdili myslivci na hon. Kolem roku 1972-1975 už neprošel při technické prohlídce a byl vyřazen. Patrně v roce 1975 byl rozpálen do šrotu. Autobus měl dobrý motor - ten byl použit do jiné Tatry 111.
Dnes už tento unikátní autobus připomínají jen zbylá sedadla, která mají někteří obyvatelé Velkých Pavlovic jako zahradní lavičky.
Vím, že tyto údaje nejsou potvrzené - jsou to vzpomínky řidičů, kteří s tímto autobusem jezdili. Pokud má někdo přesnější informace nebo fotografie a může cokoli doplnit nebo upřesnit, budu jen rád.
Vlastimil Tělupil
Další materiály o veteránech včetně těch od Vlastimila Tělupila naleznete v rubrice BUSportálu Veteráni

Autobus Tatra 111. Pátrání téměř detektivní.