50(1) let ŠKODA 706 RTO: Z archivu Vlastimila Tělupila.
Ve své době velmi populární pohlednice Škoda 706 RTO LUX s krávou.

"Jezdila a ještě u nás bude jezdit celá řada autobusů, ale "Erťák" byl v mnohém jediný .... "
"Jezdila a ještě u nás bude jezdit celá řada autobusů, ale "Erťák" byl v mnohém jediný .... "
Autobus Škoda 706 RTO byl oceněn i kvůli svým narozeninám v anketě Dědeček automobil, a to konkrétně LUX Ladislava Tetery z Bílan u Kroměříže viz mj. Autokar Škoda 706 RTO LUX byl oceněn porotou v soutěži Dědeček automobil 2008. Jubileu se věnovala i idnes.cz Předpokládáme, že se k tématu RTO ještě vrátíme. Značné množství těchto vozů zažívá svoji renesanci i v rámci boomu silničních veteránů - užitkových vozů, který se dá vypozorovat vstupem do 21. století. RTO je i jedním z hlavních hrdinů rubriky Veteráni, ve které se právě nacházíte.

Vlastimil Tělupil poslal BUSportálu svůj pohled na RTO spolu se zajímavým obrazovým materiálem. Tento materiál je získáván a zachraňován z nejrůznějších zdrojů. Pokud by měl někdo oprávněný pocit, že se jedná o materiál, jehož je původním zdrojem, prosíme o laskavý souhlas se zveřejněním nebo o žádost o stažení, které obratem vyhovíme.
"I když podle dostupných pramenů byla zahájena výroba autobusů Škoda 706 RTO v roce 1958, podle vzpomínky pana Kociana, dlouhodobého zaměstnance n.p. Karosa Vysoké Mýto, bylo v již prosinci 1957 vyrobeno prvních pět autobusů Škoda 706 RTO.
Podle plánů n.p.Karosa z poloviny padesátých let minulého století měla být vyráběna "Typisovaná řada autobusových karoserií", která vycházela z typu Škoda 706 RTO, a měla mít pět typů: 1) vlečný vůz B 50, 2) osobní návěs NO80, 3) střední autobus SBIII, 4) velký autobus Škoda 706 RTO a 5) kloubový autobus Škoda 706 RTO - K. Do sériové výroby se z celé plánované řady dostal jen autobus Škoda 706 RTO o délce 10810 mm,který se vyráběl v provedení CAR (meziměstské-linkové), LUX (dálkové) a MTZ (městské). Podle pozdějších pramenů se městské provedení dělilo na MTZ( městský tuzemsko) a MEX (městský exportní).
Obsaditelnost a maximální rychlost těchto autobusů se lišila podle provedení a podle převodu v diferenciálu. Rychlost se pohybovala od 65km/h u městského, 75 km/h u linkového po 86 km/h u dálkového. Autobusy Škoda 706 RTO byly nenáročné autobusy, které se v provozu osvědčily, i když to bylo někdy na úkor pohodlí cestujících. Za 50 let od začátku výroby se staly tyto autobusy legendou, na štěstí stále živou. Staří řidči, kteří za velkými volanty "Erťáků" něco prožili, na ně stále vzpomínají - např. na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století byla za odměnu na dovolené na Kubě skupina pracovníků ČSAD. Kubánští hostitelé je vozili po celém ostrově v nějakém, na jejich poměry luxusním autobuse vyrobeném patrně v Americe - výrobce se jim nepodařilo určit. Po příjezdu do hornaté části ostrova museli vystoupit. Hostitelé s omluvou oznámili, že by tento autobus cestu do hor nezvládl a že je třeba počkat na jiný. Jako správní dopraváci byli zvědaví a také tipovali, jaký autobus pro ně přijede. Přijel starý známý autobus Škoda 706 RTO.
Autobusy Škoda 706 RTO se v licenci vyráběly v Polsku v závodě Jelcz a také se dovážely k nám.Tyto autobusu provázela pověst, že u každého nového Jelcze se jako první věc musí dotáhnout všechny šrouby. Jezdila a ještě u nás bude jezdit celá řada autobusů, ale "Erťák" byl v mnohém jediný .... "
Vlastimil Tělupil

50(1) let ŠKODA 706 RTO: Z archivu Vlastimila Tělupila.
Škoda 706 RTO v provedení ''Brusel'' s televizní anténou. Drobné upozornění na to, že neměl prosklenou zadní část střechy.
50(1) let ŠKODA 706 RTO: Z archivu Vlastimila Tělupila.
Škoda 706 RTO MTZ.
50(1) let ŠKODA 706 RTO: Z archivu Vlastimila Tělupila.
Škoda 706 RTO LUX.
50(1) let ŠKODA 706 RTO: Z archivu Vlastimila Tělupila.
Škoda 706 RTO MEX byl v provozu v bývalé NDR.
50(1) let ŠKODA 706 RTO: Z archivu Vlastimila Tělupila.
Škoda 706 RTO LUX byl v provozu v bývalé NDR.
50(1) let ŠKODA 706 RTO: Z archivu Vlastimila Tělupila.
Výstřižek z časopisu ''Blesk''.
50(1) let ŠKODA 706 RTO: Z archivu Vlastimila Tělupila.
Kloubový autobus Škoda 706 RTO - K.