Přeprava cestovních zavazadel v autobusové dopravě.

Má cestující nárok na doklad o uložení zavazadla do zavazadlového prostoru, jak je obvyklé třeba u mezinárodních linek? Jan Havíř pro BUSportál.
Má cestující nárok na doklad o uložení zavazadla do zavazadlového prostoru, jak je obvyklé třeba u mezinárodních linek? Jan Havíř pro BUSportál.
Čtenářka BUSportálu se ptá: "Nedávno mi při cestě autobusem odcizili zavazadlo uložené v zavazadlovém prostoru. Od té doby mám o svoje věci strach a snažím se s řidičem vždy domluvit. Pokud si nemohu vzít tašku do autobusu, požaduji alespoň nějaké potvrzení. Bohužel jsem se už několikrát setkala s reakcí řidiče, který mi řekl, že si za zavazadlo odpovídám sama a že se v autobusech žádná potvrzení nevydávají. Chtěla bych se proto zeptat, zda mám jako cestující nárok na doklad o tom, že jsem si zavazadlo uložila do zavazadlového prostoru, jak je obvyklé třeba u mezinárodních linek."

Abychom zjistili podrobnější informace, nahlédli jsme nejdříve do vyhlášky 175/2000 Sb. Ministerstva dopravy a spojů o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu. Vzhledem k tomu, že taška nebyla přepravována v prostoru pro cestující, ale v zavazadlovém prostoru odděleně od cestujícího, spadá podle § 22 do definice cestovního zavazadla. Na cestovní zavazadlo je dopravce povinen vystavit zavazadlový lístek dle § 25, na základě kterého bude zavazadlo cestujícímu nejpozději v jeho cílové zastávce vydáno. Dopravce si ve smluvních přepravních podmínkách stanoví vzor zavazadlového lístku, postup při přijetí a vydání zavazadla a může omezit maximální cenu cestovního zavazadla a předměty, které jako cestovní zavazadlo přijme. Na straně cestujícího jsou pak dvě základní povinnosti. Musí řidiče na cestovní zavazadlo upozornit a zaplatit za něj přepravně a musí předmět, který podává jako cestovní zavazadlo, viditelně označit svým jménem, adresou a názvem cílové zastávky.

Provozovatelem jedné linky, na které tazatelka cestovala, je ČSAD Vsetín a.s. Požádali jsme proto o názor na přepravu cestovních zavazadel také tohoto dopravce. Za ČSAD Vsetín a.s. nám vyjádření poskytnul ředitel osobní dopravy Oldřich Holubář: „Zcela jistě byl postup řidiče chybný. Všichni řidiči byli v rámci zavedení a udržování funkčního systému EN ISO 9001 : 2000 seznámeni s naší vnitřní směrnicí č. 07/09/05 – „Pracovní povinnosti řidiče osobní dopravy“, jejíž součástí je i příloha č. 9 zavazadlový lístek. Zároveň v textu této směrnice je ošetřena starost o majetek zákazníka následovně: „ŘA odpovídá za majetek jemu svěřený cestujícím k přepravě (zavazadla) ve smyslu platných legislativních norem. ŘA odpovídá za škody způsobené z nedbalosti nebo porušením služebních či jiných předpisů. Všichni řidiči dálkových linek, kde se ukládají zavazadla do zavazadlového prostoru (kufru) si vyzvednou u vedoucího provozovny ZAVAZADLOVÉ LÍSTKY (příloha č. 9). Těmito lístky bude označeno každé zavazadlo uložené v zavazadlovém prostoru. Uložení a výdej zavazadel provádí pouze řidič autobusu. Kontrolní ústřižek (první díl zavazadlového lístku) se předá při přijetí zavazadla cestujícímu. Řidič upozorní cestujícího, aby tento ústřižek pečlivě uschoval a následně předložil při výdeji. Při výdeji předá cestující tento ústřižek + ukáže jízdenku za zavazadlo (zda za uložení a přepravu vůbec zaplatil). Následně řidič vydá příslušné zavazadlo cestujícímu. V případě ztráty neoznačeného zavazadla bude řidiči předepsána úhrada tohoto zavazadla v plné výši!“. Zmíněnými legislativními podmínkami jsou Vámi citované paragrafy z přepravního řádu (175/2000 Sb.) a našich vyhlášených přepravních podmínek. S těmito jsou noví řidiči seznamováni po nástupu v rámci zácviku a následně při pravidelných školeních a pracovních poradách. Taktéž jsou přepravní podmínky k dispozici nejen řidiči ale i cestujícímu ve vozidle."

Přeprava cestovních zavazadel v autobusové dopravě.