Největší zakázka na dodávku nových autobusů v Česku nabírá nečekané zpoždění. Ještě nejméně měsíc si bude muset vítěz tendru na autobusy pro Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) počkat na podepsání smlouvy za tři miliardy korun. Pražanům se tak opět vzdaluje svezení novějšími autobusy.
Největší zakázka na dodávku nových autobusů v Česku nabírá nečekané zpoždění. Ještě nejméně měsíc si bude muset vítěz tendru na autobusy pro Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) počkat na podepsání smlouvy za tři miliardy korun. Pražanům se tak opět vzdaluje svezení novějšími autobusy.
Protože BUSportál s MFD na tomto tématu úzce spolupracuje a protože pozice MFD je v získávání takovýchto informací silnější, přebíráme tento materiál celý.
6. srpna 2008 - iDNES - Výběrové řízení na 620 vozů, ve kterém je podle informací MF DNES favoritem firma SOR Libchavy, totiž napadlo u antimonopolního úřadu konkurenční Iveco (dříve Karosa). Úřad sice potvrdil regulérnost soutěže, ale kvůli následně podanému rozkladu firmy Iveco stále trvá předběžné opatření znemožňující Dopravnímu podniku podepsat smlouvu o nákupu. Vítěze tendru společnost už určit může.

"Po posuzování nabídek jsme teď ve fázi jejich hodnocení," řekl mluvčí DPP Ondřej Pečený, neupřesnil však termín, kdy by mělo padnout rozhodnutí.

Podle Pečeného podnik věří, že bude moci smlouvu s vítězem soutěže uzavřít co nejdříve. Firmě podle něj hrozí, že nebude mít včas nové autobusy, kterými nahradí ty na hraně životnosti.

"Pak bychom si museli nějaké další pronajmout," dodal. První nové vozy chce získat do vozového parku už letos. Firma za loňský rok nekupovala vůbec žádné nové autobusy.

Iveco jako nástupce společnosti Karosa je dosud prakticky jediným dodavatelem autobusů do Prahy. Teď o svoji exkluzivitu může přijít.

"Do konce soutěže to nebudeme jakkoliv komentovat," řekl obchodní ředitel firmy Iveco Libor Doubek. Podobně mlčenliví jsou k soutěži za více než tři miliardy korun i v jiných firmách.

Kromě bývalé Karosy a SOR je v soutěži přihlášen také EvoBus patřící pod Daimler a polský Solaris. "Naše firma se nebude k této záležitosti nijak vyjadřovat," uvedl Luděk Bína z EvoBusu.

Šéf SOR Petr Hájek rovněž nechtěl situaci komentovat. "Jen nechápu, co je v těch podmínkách diskriminačního, my jsme tam nic zvlášť sporného nenašli," uvedl Hájek.

Dopravní podnik nechce koupit všechny autobusy najednou, ale zájem o ně má postupně během pěti let. Díky dodávce stovek nových autobusů by měl vozový park omladit v průměru o tři roky ze současných devíti let.

Čeští výrobci autobusů sice zažívají nejlepší roky, ale v tuzemsku prodeje váznou. Za první pololetí bylo v Česku vyrobeno 1 762 autobusů, o 11 procent více než loni.
Vyšlo v ekonomika.idnes.cz. Autor Jan Sůra.