Dlouholetá tradice opravárenství, prodej a servis nejen autobusů Irisbus Iveco.

Rozhovor s Petrem Vidlařem ze společnosti ZLINER o minulosti, současnosti i budoucnosti této mnohostranné společnosti. Snímky včetně nástavby ZLINER 9.12 - MAN.
Rozhovor s Petrem Vidlařem ze společnosti ZLINER o minulosti, současnosti i budoucnosti této mnohostranné společnosti. Snímky včetně nástavby ZLINER 9.12 - MAN.
Stěžejní činností bývalého ČSAO Zlín a následně společnosti ZLINER byly veškeré opravy autobusů KAROSA a IRISBUS IVECO a motorů LIAZ. Po privatizaci se k těmto opravářským aktivitám začaly přidávat postupně další výrobní a obchodní činnosti, jako je zejména prodej nových autobusů Karosa a IRISBUS IVECO, prodej náhradních dílů, servis, prodej a servis automobilů značky Toyota, Lexus a nově i Daihatsu, zámečnické práce atd.
Kdy a jak vznikla společnost ZLINER?
Naše firma vznikla v roce 1992 privatizací národního podniku ČSAO Zlín a od 1.1. 1994 společnost nese jméno ZLINER. Opravárenství autobusů má však dlouholetou tradici - její počátky sahají až do 60. let minulého století.
Od kdy jste dealerem Karosy (nyní IVECO CR), a jak se Vám prodej Iveco CR daří v současnosti ?
Firma ZLINER s.r.o. je autorizovanou opravnou a dealerem společnosti IVECO Czech Republic a.s. (dříve Karosa a. s.) od roku 1996. Za svou dealerskou a servisní činnost se firmě ZLINER dostalo od společnosti Iveco Czech Republic a. s. (resp. Karosa a.s.) v nelehké konkurenci nejednoho ocenění. Ve všech dealerských činnostech se firma trvale udržuje v rámci České republiky na předních místech. Musím to zaklepat, ale v prodeji plníme plán na více než sto procent.
Jste především organizace pro moravské dopravce nebo máte záběr na celou republiku ?
Náš záběr, co se týká oprav autobusů a prodeje náhradních dílů, jde dokonce i nad rámec České republiky. Co se týká oprav autobusů, máme spokojené zákazníky dokonce i na náročném trhu západní Evropy a to zejména v Rakousku, Německu a Belgii. Náhradní díly s úspěchem dodáváme i do východní Evropy nebo dokonce Asie. Co se týká prodeje nových autobusů, tak žádné regionální omezení v rámci České republiky neexistuje, jinými slovy autobusy můžeme prodávat od Aše až po Třinec. Často se stává, že zákazník, i díky naší tradici a kvalitě práce, má zájem koupit nový autobus výhradně od nás.
Předpokládám, že máte i aktivity na Slovensku.
Opravárenství a dodávky náhradních dílů není na rozdíl od prodeje nových autobusů limitováno na území České republiky, proto s úspěchem v těchto činnostech přirozeně expandujeme i na Slovensko. Poptávka po opravách, aktuálně pak těch, spojených s přestavbu na pohon CNG, je velká. Podmínkou u této konkrétní zakázky na přestavbu však bylo vítězství v náročné veřejné soutěži. Jedná se o přestavby kloubových autobusů pro DP Bratislava a nám se v nelehké konkurenci skutečně podařilo zvítězit.
Co je Vaše specialita ?
Firem, které provádějí a hlavně mají certifikát na přestavbu autobusu na pohon CNG není v naší republice tolik, lze to tudíž považovat také za jednu z našich specialit. Další, neméně významné, jsou například přestavby autobusů, se kterými máme dlouholeté zkušenosti. V minulosti to byly například pojízdné prodejny potravin, hotelbusy a bibliobusy. Aktuálně v naší společnosti provádíme přestavbu dalšího autobusu z produkce společnosti Iveco Czech republic a. s. na pojízdnou knihovnu. Oproti dřívějším přestavbám je vzhledem k vysokým nárokům zákazníka o něco náročnější na odbornou zdatnost a zručnost našich zaměstnanců. Nepochybuji ale, že vše v termínu zvládneme a Městské knihovně v Praze a zejména čtenářům bude námi, ve spolupráci s Iveco Czech republic a. s., přestavěný autobus bezporuchově sloužit dlouhá léta.
Bibliobus pro Prahu. Záběry výrobce přestavby, společnosti ZLINER.
Plzeňský bibliobus. Autobus Irisbus Crossway Knihovny města Plzně.
Vyráběli jste někdy vlastní autobusové nástavby, jak se jmenovaly a jezdí ještě ?
Máte pravdu. Zvláštní kapitolu v životě firmy tvoří období let 1992 až 1996, kdy ZLINER vyráběl dva typy karoserií vlastní konstrukce a tyto stavěl na podvozkové skupiny Karosa a MAN. První typ autobusu označený jako ZLINER ZL 01, o standardní délce 11 metrů, byl postaven na podvozku Karosa a pohonnou jednotku tvořil motor LIAZ ML 638 a převodovka Praga 5P80. Celkem byly vyrobeny tři autokary tohoto typu. Druhý, devítimetrový autobus (typ ZLINER 9.12), byl vyroben ve čtyřech exemplářích. Líbivou karoserii firma stavěla na podvozek MAN 11.230 HOCL, resp. MAN 11.220 HOCL, pohonnou jednotku tvořil motor MAN D 0826 LOH 07 a převodovka ZF S6-36. O tom, že se jednalo o karosářsky velmi zdařilé vozidlo, svědčí i udělení cen „AUTOTEC PRIX 93“ a „Dobrý desing 93“. Zdá se to neuvěřitelné, ale téměř všechny „naše“ autobusy ještě jezdí v aktivní dopravě a stále budí, myslím že, oprávněnou pozornost všech, kteří se s nimi setkávají. Myslím, že se za toto velice tvůrčí a inovační období naší společnosti nemusíme vůbec stydět.
Snímek nástavby ZLINER 9.12, pořízený dne 22. 07. 2006 v Želechovicích nad Dřevnicí, poskytl BUSportálu laskavě Robert Kindl - děkujeme. Ostatní snímky jsou ze Zlineru.

Dlouholetá tradice opravárenství, prodej a servis nejen autobusů Irisbus Iveco.
Dlouholetá tradice opravárenství, prodej a servis nejen autobusů Irisbus Iveco.
Dlouholetá tradice opravárenství, prodej a servis nejen autobusů Irisbus Iveco.
Dlouholetá tradice opravárenství, prodej a servis nejen autobusů Irisbus Iveco.
Dlouholetá tradice opravárenství, prodej a servis nejen autobusů Irisbus Iveco.
Plzeňský bibliobus.
Dlouholetá tradice opravárenství, prodej a servis nejen autobusů Irisbus Iveco.
Bibliobus pro Prahu.
Dlouholetá tradice opravárenství, prodej a servis nejen autobusů Irisbus Iveco.
Nástavba Zliner.