Historické velké volanty: Škoda 706 R -  'Barča'

Během druhé světové války ve Škodě Mladá Boleslav zkonstruovali nákladní automobil Škoda 706 R, který byl vyvíjen pro výrobu v osvobozené Československé republice. Na podvozcích se vyráběly i autobusy Škoda 706 RO. Vlastimil Tělupil pro BUSportál.
Během druhé světové války ve Škodě Mladá Boleslav zkonstruovali nákladní automobil Škoda 706 R, který byl vyvíjen pro výrobu v osvobozené Československé republice. Na podvozcích se vyráběly i autobusy Škoda 706 RO. Vlastimil Tělupil pro BUSportál.
Škoda 706 R je patrně poslední nákladní automobil vyvinutý v Mladé Boleslavi. Také to je poslední nákladní automobil Škoda, který má kapotové provedení, tzv. "čumák". Po skončení druhé světové války bylo nutné obnovit vozový park nákladních automobilů a autobusů. Velkou pomocí pro dopravce tak bylo zahájení výroby nákladních automobilů Škoda 706 R v roce 1946 v Avii Praha. Na kopii prospektu je uvedeno, že nákladní automobily Škoda 706 R a autobusy Škoda 706 RO vyrábí Automobilové závody n.p., závod Jiřího Dimitrova Čakovice u Prahy (Avia).
V roce 1946 byl v Avii postaven první prototyp a patnáctikusová série valníků Škoda 706 R a také byl postaven první prototyp autobusu Škoda 706 RO. V roce 1947 bylo předáno pět autobusů Škoda 706 RO a byl postaven první sklápěč Škoda 706 RS.
Pozoruhodné je, že podvozky s motorem se nejprve vyráběly v Mladé Boleslavi a do Prahy se přepravovaly po vlastní ose. V roce 1947 se vozidla už celá vyráběla v Avii. V únoru 1951 byla výroba v Avii ukončena a výroba se přestěhovala do severních Čech - do Rýnovic, Mnichova Hradiště, Jablonce nad Nisou a Liberce.
Valník Škoda 706 R měl užitečnou nosnost 7300kg, sklápěč 6500kg. Vyráběly se i valníky s vyztuženým podvozkem, které měly označení Škoda 906 R a užitečnou hmotnost 9000kg a sklápěče Škoda 806 R s užitečnou hmotností 8000kg. Také se vyráběly i podvozky pro užitkové nástavby - např.kropící, dampry pro hasiče s dvojitou kabinou a tahače návěsů.
Výroba skončila v roce 1958. Celkem bylo vyrobeno 20531 vozidel všech typů a variant (nákladní automobily, autobusy, podvozky).
Tomuto nákladnímu automobilu se dodnes říká "Barča". Další přezdívku "Koráb" si vysloužil "plavbou" po silnici bez ohledu na nerovnosti. Kuriozitou z roku 1972 byl těžký tahač (traktor) zkonstruovaný v STS Mimoň ze dvou vyřazených nákladních automobilů Škoda 706 R, který dokonale kopíroval terén při orbě.
Příspěvky Vlastimila Tělupila uveřejňujeme v rubrice Veteráni
Nedávno jsme na BUSportálu uveřejnili:
Fotografie z dokončovacích prací na renovaci sklápěče Š 706 RS

Historické velké volanty: Škoda 706 R -  'Barča'
Historické velké volanty: Škoda 706 R -  'Barča'
Historické velké volanty: Škoda 706 R -  'Barča'
Historické velké volanty: Škoda 706 R -  'Barča'
Historické velké volanty: Škoda 706 R -  'Barča'
Historické velké volanty: Škoda 706 R -  'Barča'
Historické velké volanty: Škoda 706 R -  'Barča'