Tatra poprvé s digitální kamufláží na Mezinárodním veletrhu IDEB 2008

v Bratislavě. Ve světové premiéře jeden z modelů obchodní řady speciálních vozidel T 815-7.
v Bratislavě. Ve světové premiéře jeden z modelů obchodní řady speciálních vozidel T 815-7.
Na Mezinárodním veletrhu obranné techniky IDEB 2008 v Bratislavě byl představen ve světové premiéře jeden z modelů obchodní řady speciálních vozidel T 815-7 s tzv. digitální kamufláží. Společnost Tatra, a.s. se tak přiřadila ke světové špičce v oboru maskování speciálních vozidel.

Většina současných kamufláží se skládá z nepravidelných ploch různých barev, jejichž účelem je opticky skrýt chráněný objekt a rozostřit jeho obrysy vůči pozadí, což sníží pravděpodobnost optického zjištění daného objektu. Digitální kamufláž funguje zcela odlišně, je postavena na využití fraktálových matematických vzorců.

Její strukturu tvoří nevelké hranaté plošky, jimž se podle počítačové předlohy říká pixely. Jde o matematické útvary, které se vyznačují množstvím pozoruhodných vlastností. Tou hlavní je skutečnost, že je lze donekonečna zvětšovat nebo zmenšovat, avšak ony na jakékoli úrovni vykazují stále tentýž charakteristický tvar. Celkové uspořádání barevných pixelů je označováno jako mikrovzorek (micro‑pattern) v kontrastu s klasickou kamufláží, která je makrovzorkem. Barevné plochy klasických maskovacích vzorů jsou uspořádány více-méně náhodně, zatímco digitální kamufláž vzniká náročnými výpočty.

V současné době používají digitální kamuflážní schémata obranné složky nejméně osmi významných zemí.
Z TZ Kopřivnice, 18. května 2008 www.tatra.cz

Čtyřnápravové vozidlo T 815-790R99 8x8 se střední kabinou a valníkovou korbou uloženou na kontejnerových příčkách je představitelem nejmodernějí obchodní řady speciálních vozidel T 815-7. Vozidla jsou určena pro provoz v extrémních terénních a klimatických podmínkách, k plnění a podpoře mírových misí a k nasazení do bojových podmínek válečných konfliktů po celém světě. Vedle kapalinou chlazených motorů zahraniční výroby je možno vozidla vybavit též vzduchem přímo chlazenými motory vlastní provenience. Originální kopřivnické motory jsou ve všech emisních specifikacích osazeny mechanicky řízeným vstřikovacím čerpadlem! Podvozek vozidel vychází z osvědčené, více než 80 lety výroby prověřené, koncepce tuhé páteřové roury s výkyvnými a nezávisle zavěšenými poloosami. Základní koncepce řady T 815-7 staví na tatrováckém svařovaném rámu s centrální nosnou rourou, výkyvnými, nezávisle zavěšenými poloosami (nosnost předních náprav 9 t, zadních náprav 10 t), vzduchovým odpružení všech náprav uloženým pod rámem, redukcích v nábojích kol (umožňující výpočtovou stoupavost vozidla vyšší než 100 %), novém řízení Tatravize 3000 a nové nízké, krátké či prodloužené kabině Tatra v pravo-levém provedení (díky níž je vozidlo efektivně přepravitelné standardními leteckými prostředky C 130 Herkules) a jednomontážích s dohušťováním. Vozidla jednotlivých variant podvozku pokrývají velmi široké spektrum celkových a užitečných hmotností. Dvounápravová 4x4 dosahuje při celkové hmotnosti 19 t užitečné zatížení 11 t. Na třínápravovou 6x6 lze naložit 18 t při celkové hmotnosti vozidla 29 t. O devět tun celkově těžší 8x8 snese užitečnou zátěž 25 t a 10x10 31 t při celkové hmotnosti 48 t. Do vybavení vozidel řady T 815-7 patří přetlaková filtroventilace, nezávislé topení nebo klimatizační jednotka se závislým topením. Kabina bez přídavného pancéřování plní bezpečnostní standardy EU. Z výroby je možné objednat také pancéřovanou kabinu či tzv. pancéřový kit, kterým lze velmi jednoduše a operativně přímo v poli vozidla dovybavit. Konstrukce kabiny umožňuje dodatečnou montáž přídavného pancéřování kabiny v několika stupních ochrany v závislosti na provedení podvozku, Level 1 až Level 3 dle STANAG 4569. Jednou z konstrukčních novinek letošního roku je použití integrované pancéřové podlahy kabiny.

Tatra poprvé s digitální kamufláží na Mezinárodním veletrhu IDEB 2008
Tatra poprvé s digitální kamufláží na Mezinárodním veletrhu IDEB 2008